Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Jag umgås inte med folk som kör bil på fyllan.
QFT.

Rattfylleri är väl bland det värsta jag vet. Personen i fråga som kör rattfull skiter jag väl i han kör ihjäl sig, men tänk på alla oskyldiga som kan drabbas, vara för att en idiot kör på fyllan... Nej fyfan för rattfylleri.
Användarvisningsbild
av stooges
När grabben nyligen gjorde risk1 utbildningen på körskolan så påvisade dom statistik att
lika ofta du möter en taxibil lika ofta möter du en rattonykter.
Det är skrämande en verklighet.
av blådåren
Kan bara instämma.

Jobbar dessutom professionellt med alkolås.
Både frivilliga och villkorade (tilldömda) .
Med tanke på vad man får höra från kunder i båda kategorierna så kan jag inte fatta varför bilindustrin bestrider EU:s trams om "konkurrens-hinder" och själva driver fram standardmontering av alkolås i bilar..
av llesrof
Jag super inte och vill inte ha alkolås i min bil. I så fall skall det finnas system som förhindrar vanliga idioter från att köra bil också, till exempel något som stryper effekten i takt med att testosteronhalten ökar. Idiotbeteenden är lika farliga som rattonykterhet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Jag super inte och vill inte ha alkolås i min bil.
Exakt, samma här.
Dom som håller sig nyktra bakom ratten ska inte behövas straffas för att andra är oansvariga. Nej, då får dom allt komma på något bättre system för att kolla om man är onykter än att blåsa i en mackapär...
Användarvisningsbild
av Guligan
De flesta bussar/lastbilar har alkolås idag. Jag är rätt övertygad om att på lite sikt så sitter alkolåsen standardmonterade även i personbilar.
av blådåren
..Och dom som super och har det dåliga omdömet att sätta sej i bilen påverkade, talar såklart om det ?...

Med tanke på att såpass många av olyckorna med dödlig utgång har alkoholpåverkade förare , så känner jag att det inte är ett för högt pris att alla bilar har alkolås.
Hindrar det någons barn att bli överkört , eller en olycka där oskyldiga människor dödas, så struntar iaf jag i att jag måste blåsa om jag ska köra bil.
av llesrof
Jag förstår ditt resonemang och utvecklar det lite.
Sätt kameror i bilen som slumpmässigt filmar föraren. Dessa filmer granskas av, eller kanske till och med larmar, någon myndighet, och framkommer det att föraren gjort något olämpligt, till exempel fipplat med telefonen, uppvisat aggressivt beteende mot andra trafikanter eller fattat omdömeslösa beslut på grund av stress och aggressivitet, så skall föraren få böta eller skaka galler. Alkohol dödar i trafiken men det gör aggressivt och omdömeslöst beteende också, så varför bara nöja sig med alkolås? Med tanke på att så pass många av olyckorna med dödlig utgång orsakas av aggressiva och omdömeslösa förare, så känner jag att det inte är ett för högt pris att betala om alla bilar har beteendekameror. Hindrar det någons barn att bli överkört, eller en olycka där oskyldiga människor dödas, så struntar jag i att jag filmas när jag kör bil.

Man kan ju även börja gallra ut olämpliga bilförare redan när de tar körkort. Gör en psykutredning på alla körkortsaspiranter så kanske vi skulle slippa rätt många nötter ute på vägarna. Eller..? :mrgreen:
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]