- tis 23 okt 2012, 21:32
Jag förstår ditt resonemang och utvecklar det lite.
Sätt kameror i bilen som slumpmässigt filmar föraren. Dessa filmer granskas av, eller kanske till och med larmar, någon myndighet, och framkommer det att föraren gjort något olämpligt, till exempel fipplat med telefonen, uppvisat aggressivt beteende mot andra trafikanter eller fattat omdömeslösa beslut på grund av stress och aggressivitet, så skall föraren få böta eller skaka galler. Alkohol dödar i trafiken men det gör aggressivt och omdömeslöst beteende också, så varför bara nöja sig med alkolås? Med tanke på att så pass många av olyckorna med dödlig utgång orsakas av aggressiva och omdömeslösa förare, så känner jag att det inte är ett för högt pris att betala om alla bilar har beteendekameror. Hindrar det någons barn att bli överkört, eller en olycka där oskyldiga människor dödas, så struntar jag i att jag filmas när jag kör bil.
Man kan ju även börja gallra ut olämpliga bilförare redan när de tar körkort. Gör en psykutredning på alla körkortsaspiranter så kanske vi skulle slippa rätt många nötter ute på vägarna. Eller..? :mrgreen:
"I didn't hear the question but the answer is aliens"