Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
Hur mycket bensin klarar en dieselbil?
Exempel en V40 1.9L turbodiesel. Kan hända man tankade i 10 liter bensin då det varit 10L diesel i tanken.
Skulle bilen funka då?

Av egen erfarenhet vet jag att typ 5 liter bensin gör inget i en 60 liters tank :)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det beror lite på vad för typ av dieselmotor det är. En äldre motor med radpump är ju inte lika känslig som en modern med common rail och piezoinsprutning. Tror dock att en så pass stor inblandning av bensin som 50/50 skulle ge ett dåligt resultat oavsett insprutningssystem!

//David
av JohnB
Jag skulle inte våga köra på 50/50 diesel/bensin. Bensin är mycket tändvilligare än diesel så risken för motorskador är ganska stor redan vid ganska låga inblandningar.

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JohnB skrev:Jag skulle inte våga köra på 50/50 diesel/bensin. Bensin är mycket tändvilligare än diesel så risken för motorskador är ganska stor redan vid ganska låga inblandningar. /John
Tvärs om, bensin är mindre tändvänlig än diesel, blir det för mycket bensin så kommer motorn stanna för kompressionen i dieselmotorn räcker inte för att få bensinen att självtända.

Problemet är att bensinen smörjer för dåligt.
av Krakus
Nu har jag kollat det iaf med kunniga. Upp till 30% då och då, bör inte göra något. Mer kommer knäcka det mesta som bensinen kommer i kontakt ned. Just pga den dåliga smörjningen. Först brukar dieselpumpen strycka.
Således är det bara att försöka späda ut bensinen med diesel. Råkar man tanka fullt, bör man tömma tanken på bensinen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Commonrailpumpar kan ge runt 1500 bars tryck :-O) 3000 bar i lasbilar :-O) :-O) :-O) . Har det 30% bensin i tanken så håller den inte länge.
av Krakus
Låna ut bilen till hustrun som normalt kör en bensinare och ni får se ;)
Inom företag där man skiftar bilar oftare, är det vanligt med feltankningar.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
VolvoB20 skrev:
JohnB skrev:Jag skulle inte våga köra på 50/50 diesel/bensin. Bensin är mycket tändvilligare än diesel så risken för motorskador är ganska stor redan vid ganska låga inblandningar. /John
Tvärs om, bensin är mindre tändvänlig än diesel, blir det för mycket bensin så kommer motorn stanna för kompressionen i dieselmotorn räcker inte för att få bensinen att självtända.

Problemet är att bensinen smörjer för dåligt.
Du har inte haft så mycket om bränslelära antar jag. Bensin antänder vid ett betydligt lägre gradantal än diesel. Risken när han tankar bensin i en diesel är att motorn baktänder pga att bränslet antänds innan kolven passerat ÖD. Sen kan massa andra roliga saker hända med, bla. kommer du ha kass smörjning. Hade jag råkat tanka bensin i en diesel hade jag fan inte vågat starta den så mycket kan jag säga. Gör du det o har otur så kan du skrota den motorn sen...

Har bilen inte blivit startad efter tankningen kan du ha sån tur att det räcker att tömma ledningar samt tanken.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]