Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
erikn skrev:http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer ... sel-445496

Nya regler för sjöfarten kan göra att dieselpriset på land höjs med 80 öre litern. Det menar Svenskt Näringsliv som varnar för orimliga effekter för svenska företag och bilister.

Handen på hjärtat, låt säga att du kör 4000mil per år då gör den höjningen ca 260kr i månaden, det är ju ingen katastrof direkt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dom flesta kör typ 1300-1500 mil enligt statistiken. Snabbt överslag ger då ungefär 100 kronor per månad vilket kan jämföras med ett par tre tusen i värdeminskning på en relativt ny bil. Lägg därtill på alla andra kostnader så är är det som en fis i rymden!
av MattiasD
Saken är ju den att de flesta som valt en diesel (iaf de som valt <120 g) har gjort detta i tron att spara pengar. Kalkylen är tveksam för de flesta redan idag. Dyrare bil i inköp, betydligt högre förbrukning än deklarerat, och skenande dieselpriser gör att de flesta kan känna sig lurade.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Betydligt högre förbrukning gäller inte bara diesel. Skulle däremot säga att de flesta som i alla fall jag pratar med kan intyga att dieselbilarna är mindre känsliga för körstil.

Vidhåller hur som helst att 100kronor inte kommer göra någon skillnad. Dessutom görs ju jämförelsen ovan med utgångspunkten, verkar det som, att andra bränslen inte kommer att gå upp. Vilket dom naturligtvis kommer att göra också. Vilket gör skillnaden ännu mindre.
av MattiasD
Det finns massor av exempel på att dieselbilar har högre merförbrukning än ottomotorer. Det är rimligt också när man studerar mätmetoden och de två motorprinciperna.

Nja, det behöver inte automatiskt betyda att andra bränslen också blir dyrare. Handlar det om begränsad raffinanderikapacitet kan det bli tvärtom. Dvs bensin blir en överskottsvara och billigare, medan diesel blir en bristvarar och dyrare.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om en bil kostar 45-50kr per mil spelar ju inte 40-80öre extra någon större roll. Fast det är ju få som ser det så....,

Vad det gäller deklarerad förbrukning har jag aldrig lyckats köra en snåldiesel på Deklarerade siffror medans de inte är några problem med de bensinare jag haft.

/Martin

/Martin
av troubleshooter
SIst jag tankade så låg bensinen straxt över dieseln, jag ligger på ca 75% av förbrukningen som jag gjorde när jag körde bensin, det som förstör lite av ekonomin är skatten på D5 2008, men jag går fortfarande runt på mina dryga 3000 mil....

Är nyfiken på vad min nya XC60 D5 kommer att landa på i förbrukning, då skatten är betydligt lägre på den

Att jag sen fastnat för det praktiska varvtals området som dieseln jobbar med, är ytterligare ett plus i protokollet.

Generellt så bryr jag mig inte om Bensin VS Diesel diskussioner mer än Mac VS PC diskussioner eftersom det aldrig finns en av dem som är rätt i alla lägen, man ska välja vad man trivs med, skillnad i bränslekostnad är som tidigare sagt en marginell kostnad om man ser till bilen som helhet när det gäller kostnader. Bilägande är en dyr affär !!!
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]