Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
Hej alla kloka Jagrullare. Jag börjar snällt eftersom frågan handlar om en Audi. ;)

Min son har sedan 1 år tillbaka en Audi A4 mod B6 1.8L turbo 190 hk - 2003.
Problemet är bensinförbrukningen. Den ligger på otroliga 1.1 liter milen blandat! 1/3 stad 2/3 landsväg.
Manuell låda och STORA HJUL. Jag har för mig det är 20 tum. 235mm.

Vad kan man göra åt saken? Och hur mycket kan det göra? Själv har jag hört följande:
1-mycket smålare däck typ 205-16"/skulle ge 15-20%?
2-tunnare motorolja 0w30mot dagens 10w40/5%
3-tunnare luftfilter /5%
4-ECO trim /10-15%

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tror ettan skulle ge allra högst 10%, tvåan skulle ge icke mätbar skillnad, trean skulle ge icke mätbar skillnad och fyran skulle ge 10%. Däremot tror jag inte att dessa går att plussa ihop till sammanlagt 20%.

Det du borde göra är att skicka grabben på ecodrivingkurs.
av Krakus
Haha. Grabben är nästan 40 :)

Jag får nog köpa en ECO drive bok till honom :)
Hoppas på fler tips.
av llesrof
Krakus skrev:Haha. Grabben är nästan 40 :)

Jag får nog köpa en ECO drive bok till honom :)
Hoppas på fler tips.
Förmågan att köra snålt har inget med ålder att köra, det har med körstil att göra. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag röstar också på ecodrivingkurs. Lustigt nog så brukar äldre generationer (typ 40+) göra betydligt mindre bensinsnålt än den yngre generationen(-30).
Detta beror väl på att termen "ecodriving" knappt fanns när den äldre generationen fick sin lapp. Nu för tiden lär man sig det på körskolan och måste köra ekonomiskt på uppkörningen.

Sen att majoriteten av nyblivna körkortstagare skiter fullständigt i det är en annan 5a :) DOm har ju fortfarande det i bakhuvudet, och förr eller senare inser dom att bensin är dyrt :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför behöver man gå kurs när sunt förnuft räcker. ?:-/

Det som drar massor är hård acceleration, högt varvtal, hög fart, onödiga inbromsningar, kallstarter, lågt däckstryck och onödig last.

Låt bli detta så sjunker förbrukningen som en sten.
av Krakus
Hur stor skillnad kan det vara mellan 235/30/20 och 205/55/16 i bränsleförbrukning?
Användarvisningsbild
av 3lias
Tjena Krakus.

När det gäller däckdimensioner kan jag med min erfarenhet säga det har betydelse men i vissa fall marginellt.
Helt beroende på märke, ålder på däck, luftryck, mönster osv osv osv.
Så det behöver inte betyda att om du byter från breda däck till smalare att du får ner förbrukningen men visst ska det rent fysiskt bli mindre friktion...

På billigbensin.nu hittade jag denna text.
Allt som står där är ju självklara saker men det är inte alltid man har allt i huvudet...
Spara Bensin Med Lägre Bensinförbrukning
Du kan spara upp till 15 procent av bränsleförbrukningen på att köra och sköta bilen rätt.
Bensinförbrukningen beror bland annat på hur du kör, hastighet, bilens skick, last, väglag och väder.

Hur Du Kör

För olika förare som kör samma bil kan bränsleförbrukningen variera med mellan 5 och 15 procent. Välplanerat körsätt ger lägre förbrukning. Kör på så hög växel som möjligt vid jämn fart och undvik häftiga inbromsningar. Använd motorbromsen.

De flesta bilar kan köras på högsta växeln redan vid 50 km/h på plan väg. Växla upp innan motorn når 3 000 varv per minut. Detta körsätt ger lägre bränsleförbrukning, minskat slitage på bilen och lägre bullernivå.

Du kan också spara tusenlappar per år i minskade bränsle-, reparations- och servicekostnader.

Bilens Hastighet

Bensinförbrukningen ökar med hastigheten. Exempel: En bil som drar 7,0 liter/100 km vid 70 km/tim drar 8,5 liter vid 90, och vid 110 km/tim 10,5 liter per 100 km. Värdena varierar för bilar av olika konstruktion, men de ungefärliga proportionerna mellan olika hastigheter kvarstår.

Bilens Skick

Bilens skick har stor betydelse. Både utsläppen av förorenande ämnen och bränsleförbrukningen minskar när bilen genomgår service, visar undersökningar från Bilprovningen.

Du kan sänka bränsleförbrukningen med 10 procent, vilket motsvarar en besparing på drygt 1 000 kronor per år om du kör 1 500 mil om året. Välj helst en kontrollerad bilverkstad.

Du hittar mer information om kontrollerade bilverkstäder på http://www.kbv.nu/.

Val av Bil

Det allra bästa tillfället att minska din framtida bränsleförbrukning är förstås när du köper ny bil. Främst påverkas bränsleförbrukningen av bilens vikt, luftmotstånd och motorns storlek.

Fem viktiga tips:

Håll bilen i god kondition
Kör rätt – välplanerat, på hög växel och inte för fort
Undvik onödig last och takräcke
Använd motorvärmaren rätt
Använd inte AC:n i onödan

Last

Åker du omkring med en takbox/takräcke i onödan? Har du onödiga, tunga grejor i bagageutrymmet? För varje extra hundratal kilo bilens vikt ökar med, stiger bränsleförbrukningen med upp till 5 procent när du kör med jämn hastighet på landsväg, och ännu mer vid accelerationer.

Om extralasten finns i en takbox eller på ett takräcke ökar bränsleförbrukningen ännu mer eftersom bilens luftmotstånd ökar.

Däck

Bilens däck påverkar också bränsleförbrukningen. Som regel kräver ett bredare däck mer bränsle än ett smalt. Välj rätt däck och kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet, till exempel var tredje gång du tankar.

För lågt eller olika tryck i däcken ökar bränsleförbrukningen. Fråga också efter lågbullrande däck.

Syntetoljor

Syntetoljor uppges ha en bränslebesparande effekt. Detta är svårt att mäta, men en besparing på 2 procent är inte orealistisk om man använder sådan olja i motorn, kraftöverföringen och växellådan.

Det man i kronor räknat spar in på bränslet räcker dock inte för att täcka det högre priset för syntetoljorna.

Motorvärmare

Använder motorvärmaren rätt och med optimal uppvärmningstid skonar du både miljön och din ekonomi. Enligt Vägverket går det att spara upp till 1 deciliter bränsle vid varje körning på att använda motorvärmare.

För en biltur på sex kilometer minskar utsläppen med 50 procent om du använt motorvärmare. Använd en timer för att reglera inkopplingstiden.

När det är minusgradser eller nollgradigt bör motorvärmaren vara på i en timme
Koppla in motorvärmaren i en och en halv timme om temperaturen ligger under -15°C
Även vid plusgrader upp till +10°C bör motorvärmare användas, men då bara i 20 minuter
Luftkonditionering

När luftkonditioneringen (AC) är igång ökar belastningen på motorn, vilket innebär att den drar mer bränsle. En varm sommardag kan luftkonditioneringen öka bränsleförbrukningen med närmare 10 procent. På vintern, när AC:n används främst för att avfukta passagerarutrymmet, ökar bränsleförbrukningen med ungefär 5 procent.
I dagsläget när bensinpriserna smyghöjs titt som tätt så borde kanske fler tänka på plånboken.
Lycka till!
av PTV
20" fälgar med 235 mm bredd lär väl inte sänka bensinförbrukningen precis.Vore ju logiskt att byta detta innan man joxar med viskositeten på oljan som knappast gör allt för mycket för bensinförbrukningen om man inte kör på växellådsolja 80/90.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]