Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

http://www.pavag.nu/8/nyheter/artiklar/ ... bdack.html
Hur stor skatt?
Martin Juneholm som är nationell luftkvalitetssamordnare vid Trafikverket:
-Det har vi inte utrett. I Norge kostar det cirka 1500 kronor per år i skatt för den som väljer att köra med dubbdäck i de aktuella områdena. Det är kanske en ganska bra nivå.

En ganska rejäl och kännbar avgift för de flesta. Någon som är förvånad?

Jag har ett annat förslag om man tvunget vill differentiera: ta bort momsen på dubbfria däck. Men fantasin hos politiker är ytterst begränsad som vanligt. Det enda som de kommer på är att höja skatten istället. Men helst ser jag att var och en får välja de däck som de tycker passar utan ekonomiskt straff. Vi bor faktiskt i ett land där förhållandena är mycket olika och varierande.
Staten rövpumpar en precis överallt, när man handlar mat, bensin/diesel, div trafik avgifter,mm så varför inte dubbdäck också.
Finns det nåt som är avgiftfritt, så avgiftbelägger dom det,mest för att dom kan!
Man bilr så trött på den satans lekskolan politkerna håller på med, för dom själv känner ju inte av skatt/prishöjningar som dom slänger vilt omkring sig med sina svinhöga löner.
Dom skiter i sitt folk, bara dom får in skattepengar så e dom nöjda!

Visst det kan hända att dubbdäck river upp partiklar, men i slutänden är det pengar det handlar om!

Det är så här JAG ser på saken!
Mattias Persom och Lilleman: Nu var ju detta inte något politiskt förslag, utan från någon tjänsteman på Trafikverket. Det är trots allt en liten skillnad.
Men i princip kan jag ha vissa sympatier för era tankar.
hur många sådana dagar har du årligen White?
tycker personligen att något måste göras åt de enorma kostnader som dubben orsakar på vägslitaget syns tydligt nu på våren? är medveten om att en del i det är dålig kvalitet på asfalten som läggs på av kostnadsskäl. kan jämföra med nya E4 an till Gävle som har betong som är lika jämn och spårfri som då den byggdes. (man får alltid vad man betalar för) finns även poäng i att ha bättre o snabbare framkomlighet på gator med dubbförbud.
har inte själv ägt ett dubbdäck på sista 15 åren här i Mälardalen o ser inga som helst nackdelar i det, bara anpassa sig! och framför allt köra bilen o inte åka okoncentrerat med den.
Isak
Här i Göteborg har jag inte haft enda glashal väg under hela säsongen. Jag bor i tätbebyggt område och kör i princip 100% på motorväg och stadsgator.
kört dubbfritt senaste åren även med mycket snö och is och tagit mig fram utmärkt. Så för min del får de gärna införa förbud men då ska det oxå vara förbud mot SALTA. Vore det snö på vägarna slets de inte lika mycket...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]