Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
#623832
Lite funderingar om det här med tankning. Själv har jag som de flesta volvo ägare volvokort och tankar således oftast på deras stationer. Men vad är det igentligen för skillnad på bensinen/dieseln rent kvalitetsmässigt mellen de olika bolagen, om det nu är någon betydande skillnad. Skiljer det exempelvis mycket eller lite vad gäller tex. energi innehåll mellan bolagens diesel m.m. m.m.?
av Rådlös
#623837
All handelsbensin i landet håller ett visst specificerat krav. Vad dom kraven säger och vad bolagen saluför kan du hitta på nätet. Börja med dom vanliga större bensinbolagen och sök efter produktfakta. Där får du veta och kan även jämföra om du vill. Min gissning är att du kommer att hitta samma resultat på alla.
Kraven och specen kan du nog hitta på SPBI. (Svenska Petroleum och BiobränsleInstitutet)
av llesrof
#623862
Herkulez skrev:Lite funderingar om det här med tankning. Själv har jag som de flesta volvo ägare volvokort och tankar således oftast på deras stationer. Men vad är det igentligen för skillnad på bensinen/dieseln rent kvalitetsmässigt mellen de olika bolagen, om det nu är någon betydande skillnad. Skiljer det exempelvis mycket eller lite vad gäller tex. energi innehåll mellan bolagens diesel m.m. m.m.?
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... nsin-36854
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#624373
Det ÄR skillnad både på bensin & diesel...Sverige kontra ex Tyskland..... fördel Tyskland !

Har tankat diesel det senaste 1.5 åren mestadels på Jet.... något jag slutade med för några veckor sedan. Varför? Därför att jag fick motorstopp
utan möjlighet att starta bilen... på väg hem från jobbet i värsta rusningstrafik :-(O) (detta hände när det var minusgrader) på sämsta tänkbara plats :-(O) . Så, bilen bärgades till verkstad & jag fick ta mig hem i hyrbil.
Min bil stod inne i verkstaden under natten & gick på morgonen enligt verkmästaren att starta utan problem. Hans diagnos var att det med all säkerhet hade skett isbildning (de hade precis haft inne en annan bil med samma problem) & detta skulle då bero på kvalitén på dieseln.

Så, jag har nu tankat uteslutande på Shell & även för säkerhets skull hällt i ett par flaskor glykol för diesel.... det kan vara inbillning men jag tycker att bilen går bättre på shell dieseln än på Jets motsvarighet (inte samma skillnad som att köra på tysk diesel men ändå).
av llesrof
#624393
Förmodar att du inte heller tankar på Statoil.
Användarvisningsbild
av Camel
#624400
V70BiFuel03 skrev:Det ÄR skillnad både på bensin & diesel...Sverige kontra ex Tyskland..... fördel Tyskland !
Att det verkligen är skillnad på bensin i Tyskland jämfört med Sverige kan jag intyga. Har i många år kört bil regelbundet i Tyskland och märkt denna skillnad många gånger. Förbrukningen är lägre i jämförbara farter (på landsvägarna) och motorn känns lite piggare. På vissa bilar märks högre motoreffekt extra tydligt. Den nuvarande 2,5FT är en sådan bil. Även på den förra 2,5T märktes skillnad. Men i Tyskland har de olika bensinkvaliteter vad gäller oktantal. Bl.a. säljs bensin som håller 102 oktan. På en turboladdad bensinbil som är tungt lastad och körs fort och länge i hög fart på sommaren när det är varmt ute märks stor skillnad mot bensin med lägre oktantal. Detta har sin förklaring i motorns styrsystem för knackreglering. Av diesel har jag ingen stor erfarenhet så jag vet inte om det är skillnad på tysk och svensk diesel men om man läser här ska det tydligen vara skillnad: http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
Användarvisningsbild
av Nexus
#624415
Jag tankar uteslutande på OK. De har 98 oktan och ligger närmast. Sen får man ju lite bonus ;-)

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]