Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Hej

Tänkte se om det finns något intresse för en tråd om specialverktyg som i många fall underlättar extremt för hemmapularen!
Många verktyg går ju att tillverka själv, men det kräver ju att man har lite mer kunskap och utrustning tex. svets, svarv etc. Dessa verktyg jag tipsar om är sådana som, med komplettering med basverktyg, gör att hemmafixaren klarar många arbeten själv.

Många specialverktyg går ju att köpa hos Volvo-återförsäljaren däribland;

Mothåll för nedre remskiva B230, verktygsnr 9995284. Kostar ett par hundra men är riktigt smidigt om man inte kommer åt med mutterknackare eller inte vill lägga spärrskaftet mot ramen och dra loss skruven med startmotorn...
Bild

Verktyg för att pressa in packboxen på veven B230, verktygsnr 9995283
Bild

Fyll gärna på med mer verktyg som går att köpa i Volvohandeln. Eller ritningar/bilder på egentillverkade verktyg som underlättaren vardagen.

Tipsa gärna om universalverktyg från tex. Biltema som fungerar extra bra på våra bilar!

Alla är välkomna att fylla på i tråden!
Senast redigerad av 1 Bewsfroe, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
Finns ju en drös volvoverktyg som är bra, samtliga finns i originalliteraturen om man har tillgång till den. Bräckjärnet till drivaxlarna till bla. 850 och andra framhjulsdrivna är ganska oumbärligt, liksom plastpluggarna till de samma. På tal om remskivehållaren till 230motorerna så är den väl betydligt dyrare än några hundra? Hade för mig den gick på långt över tusen när jag kollade (men den är bra!)
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag är ingen bilmek men bomsarna har Jag tagit hand om själv under en längre tid, det som som Jag rekomenderar är Bitemas nipplar som man kan lufta bromsarna med. Satsen innehåller 2 st och är lätt att använda, funkar för Mig. Kostade när Jag köpte dessa omkring 5€.
av *pettson*
Det går som sagt åt en del verktyg ibland. En del handlas hos volvohandlaren, andra på andra ställen.
Jag fotade dom vanligaste specialverktygen jag använder lite snabbt.
Först i serien är det volvoverktyg.
Sen är det dedikerade verktyg
Och till sist är det universalsatser.

Bild
Pluggar som ersätter drivaxlarna på 850 och 70 serien med flera. Tätar medans man har drivaxlar ur eller lådor nere.

Verktyg att montera kamaxeltätningarna med på växellådssidan för vitblock.
Bild
Verktyg till kamaxeltätningarna på drevsidan vitblock
Bild
Packboxverktyg,bakre packbox mellan motor och låda för vitblock. Finns tillhörande handtag och packboxurtagare med.
Bild
Kamaxeltolk 20v vitblock
Bild
Kamaxeltolk 10v vitblock
Bild
Stötdämparverktyg för volvo med kragmutter, bland annat 850 och 70 serien.
Bild
Stötdämparverktyg 240 serien med flera
Bild
Bygel att lossa länkarmar / spindelleder med. Bland annat på volvo.
Bild
Sats med verktyg för att lossa oljeledningar, bränsleledningar och AC rör/slangar med springlock koppling. Bland annat volvo
Bild
Förgasarjusteringsverktyg. Bland annat volvo
Bild
Set med filterhylsor. Bland annat volvo
Bild
Verktygs set för att använda på spännrullar. edit: kontrollerade inte om det här var satsen för bland annat volvo eller om det var den andra. Men struntsamma ser ungefär likadana ut på bild.
Bild
Spännverktyg för byte av fjädrar. Bland annat volvo.

Andra bra verktyg för hemmapularen..
Nedan ett verktyg att klämma ihop låsringen med vid damaskbyte.
Bild
Bild
Ovan verktyg att låsa fjäderklämmor med vid demontering/montering
Bild
Verktyg att demontera gummislang med ifrån anslutningar som är hårda.
Bild
Tång för Click-R anslutningar. (återförslutningsbara slangklammer)
Bild
Hylsnyckelsats med öppet centrum. Du behöver inte långhylsa för att nå

Sen finns det en uppsjö av lite speciella handverktyg som alla har sin del i att trivas i verkstan..
av Bewsfroe
Bra där! Många verktyg som ibland är oumbärliga! Fortsätt gärna att fylla på i tråden!
av Knatch
Väcker liv i denna gamla tråd!

Verktyg för att pressa ur bakvagnsbussning på s60?

Vart kan jag köpa detta verktyg i sverige?
av Rådlös
Här är ett billigt och enkelt verktyg som jag vet fungerar till lite äldre motorer. Jag behövde en gång en ventilbåge men var långt ifrån någon bilprylstormarknad eller järnaffär. Jag tog då ett så kallat pansarrör, ett stålplåtrör som man drar elkablar i (där plaströr, VP-rör inte är så bra). Dom finns i olika diametrar. Där sågade och filade jag ur ett uttag i ena ändan på röret. Så här:
Bild
Sedan kapade jag till lagom längd 20 - 25 mm. Till det här röret använde jag en vanlig snickartving och det fungerar utmärkt. Jag har använt det vid topplocksarbeten på både en B18 och en B21-motor. Naturligtvis fungerar det med vilket tunnväggigt rör som helst. Bara det är en passade dimension. Jag Googlade lite på pansarrör och det finns i diametrar 16 och 20 mm samt vidare uppåt. Men mitt rör torde ha varit en av dom mindre dimensionerna. Enkelt, billigt och välfungerande.
Användarvisningsbild
av mr2web
Vart köper ni Volvo special verktyg? Min lokala ÅF, Bilia i Västerås, hävdar att Volvo instruerat dem att inte sälja Volvo's special verktyg.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skandix.de vet jag säljer några också, bl.a. länkarmsbussningsdragaren för 85x70 osv(den som visas i videon av knatch ovan).
Vissa specialverktyg är så pass vanliga att dom finns i sverige, t ex kamlåsning för volvos vitblockare(finns på biltema bl.a.).

Men, många specialverktyg är faktiskt inte nödvändiga. Underlättar, visst, men inte nödvändiga.

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]