- lör 14 jan 2012, 11:58
#607312
Svavelnivåerna i bunkringsoljan utmålas i debatten på SvD.se som en avgörande fråga för valet av transportmedel för den svenska skogsindustrin (Brännpunkt 10/1). Frågan är dock om inte de skatterabatter som olika transportslag har spelar en större roll.http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/la ... 769263.svd
OECD uppmärksammade i en översikt i november de globala subventionerna till fossila bränslen. I rapporten beräknas de sammanlagda subventionerna till olja, kol och gas uppgå till 409 miljarder US-dollar. Stödet till det världen behöver i form av förnybara gränslen beräknas av OECD uppgå till 57 miljarder USD under 2010.
Man kunde tro att Sverige inte skulle finnas med på listan över länder som med skattebetalarnas pengar stöder förbrukningen av fossila bränslen. Men det gör vi. 23 miljarder kronor slutar OECD:s kalkyl för 2010 på.
Hälften av stödet är en lägre energiskatt på dieselolja i transportsektorn. Ungefär 12 mijarder kronor mer skulle staten få in om dieselbilarna betalade samma energiskatt som bensinbilarna (och därtill kommer momsen som dock är avdragsgill för alla näringsidkare). Inte underligt att personbilsförsäljningen av så kallade snåla dieslar har ökat så mycket de senaste åren! Men vi ska komma ihåg att lastbilstrafiken är den stora vinnaren på skatterabatten.
I en debattartikel uttrycker Aleksandar Srndovic från Pappers en farhåga att transporterna av pappersindustrins produkter ska föras över till landsvägarna. En bidragande anledning till lastbilstrafikens ökande andel av godstransporterna är just skatterabatten på diesel. Ska vi slå vakt om sjötransporterna så bör avskaffande av lastbilarnas skatterabatter vara ett första steg.
Inför valrörelsen 2010 lanserade de rödgröna förslaget att återinföra kilometerskatten på lastbilar. Den avskaffades på 1990-talet eftersom den var krånglig och svår att kontrollera. Borttagandet av skatterabatterna på diesel skulle inte kräva någon extra administration alls. Dessutom skulle det påverka alla åkerier verksamma i Sverige på ett likartat sätt.
Skulle skatterabatten försvinna påverkas naturligtvis de transporterade volymerna, om än marginellt. Transportkostnaderna ökar något, vilket skjuts över på konsumenterna. De cirka 10 miljarderna som staten skulle få in av slopad skatterabatt på diesel till lastbilar och personbilar kan därför användas till att höja grundavdraget i beskattningen med 4 000 kronor per person vilket ger en sänkning av inkomstskatten med cirka 9,5 miljarder. Dessa pengar kan ju folket vilja lägga på annat än diesel.
JAN CARLSON
energigruppen i Klimataktion Stockholm
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14