Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Jag har aldrig fattat det. Smutsen syns direkt. Stenskott blir mycket tydligare. Varmare på sommaren.
Varför?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske för att det är snyggt? Men visst krävs det mer underhåll om man vill hålla den i bra skick.

/Martin
av *pettson*
Jag köpte mina svarta bilar för det var snyggt. Men frågan är lika stor över varför man köper en smutsbeigemetallic (som ibland kallas guldsand eller liknande) eller en vit bil?
Vit kommer man inte många km med innan den inte är kritvit längre. Och guldsandmetallicen ser aldrig ren ut någonsin.
Förmodligen är svaret detsamma där, man köper dom för att man gillar färgen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För att om man köper en XC modell får man bara halva bilen lackerad, resten av bilen är bara skrovlig svart ABS-plast.

Då syns det minst om resten av bilen också är svart.
En nytvättad, blank svart bil kan vara riktigt vacker. Dessutom är svart, svart. Man behöver inte oroa sig för nyanser som blir fel vid omlackering i samband med eventuell skada. Visst kan smårepor bli tydliga, men de flesta bilar ses på avstånd, inte med ett öga 30 cm från lacken. Jag skinnar inte ens min bil efter tvätt (för att minimera risken för smårepor). Låter den lufttorka. Som sagt, de flesta bilar ses på avstånd och inte i en utställningshall.
av *pettson*
StringerBell skrev:En nytvättad, blank svart bil kan vara riktigt vacker. Dessutom är svart, svart. Man behöver inte oroa sig för nyanser som blir fel vid omlackering i samband med eventuell skada. Visst kan smårepor bli tydliga, men de flesta bilar ses på avstånd, inte med ett öga 30 cm från lacken. Jag skinnar inte ens min bil efter tvätt (för att minimera risken för smårepor). Låter den lufttorka. Som sagt, de flesta bilar ses på avstånd och inte i en utställningshall.
Svart är väl svart?
Så sa jag till billackeraren när jag lackade min 240. Svart.. hur svårt kan det vara?
Men efter att ha bläddrat igenom dåvarande färgkatalogen med 94 olika *Svart* så höll jag mej till 019 som är volvos svarta.
En av dom få som faktiskt är helt svart oavsett ljusförhålladen.
av kamilenski
semmelman skrev:Det är jäkligt snyggt med svart men finns väl ingen färg där smuts, repor och bucklor syns mer på.
Just sista meningen... tycker jag stämmer.
av Malmstroem
*pettson* skrev:Men frågan är lika stor över varför man köper en smutsbeigemetallic (som ibland kallas guldsand eller liknande) eller en vit bil?
Jag har beigemetallic. För mig är det idealt eftersom ingen färg ser hyfsat ren ut så länge som beige metallic. Silver metallic är också bra på den fronten. Jag tycker inte om att tvätta bil, och väljer färg därefter -- jag har aldrig haft en svart eller vit bil. Det närmaste var mörkblåmetallic. Det var tillräkckligt mycket jobb att hålla den ren.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en begagnad svart bil. Men köper jag fabriksnytt blir det troligen någon ljusare metallicfärg eftersom jag tycker det är snyggast och mest lättskött.

Ännu en gång har det visat sig att smaken är som ... :lol: :wink:

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]