Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#601172
Diesel eller bensin? Eller sprit? Anser att 90-120 är viktigare än 0-100. Men vilken låda och motor som säkerhetsställer detta är lämpligast? Har ni svar på detta?
Användarvisningsbild
av MartinS
#601181
Högst effekt är snabbast.

Manuell ärnväl alltid bäst om man ser till interna förluster.

/Marrin
Användarvisningsbild
av Bowen
#601188
MartinS skrev:Högst effekt är snabbast.

Manuell ärnväl alltid bäst om man ser till interna förluster.

/Marrin
Det behöver ju inte stämma.
Utväxling, och elektronik kan ju göra skillnader i olika hastighetsspann.

Var det inte föressten Saab som gjorde lite väsen av att dom var så duktiga på just detta?
av kamilenski
#601193
Tror att om man pratar 90-120 (snitt 105) måste jus
t det högsta momentet ligga där för en viss växel.
Men att tro räcker inte. Hoppas några kunniga löser det.
av V60D5AWDPolestar
#601214
Toppeffekt och en växellåda som utnyttjar effekten i detta hastighetsspann
med ett minimum av effektförlust.
av kamilenski
#601218
Är det toppeffekt eller vridmoment?
av Lövet
#601223
Det är genomsnittlig effekt i det varvområde där du gör din omkörning som gäller.

Drivmedlet är ointressant, en hästkraft är alltid en hästkraft oavsett vad som genererat den.
av kamilenski
#601226
Jag hörde att lastbilar går på diesel just för vridmomentets skull. Betyder det inget i just detta sammanhang?
Användarvisningsbild
av Camel
#601244
kamilenski skrev: Diesel eller bensin? Eller sprit?
Ur fartökningssynpunkt har bränslet i sig ingen betydelse. Men Dieselmotorer brukar ha ett snävare varvtalsområde som kan innebära något flera växlingar än vad Ottomoterer behöver för snabbast möjlig fartökning inom ett brett fartområde. Men inte heller detta spelar någon roll i sig, man måste studera varje fall.
kamilenski skrev:Anser att 90-120 är viktigare än 0-100.
Håller med vid vanlig körning. Men oavsett fartområdet gäller följande: För att fartökningen ske så snabbt som möjligt ska så hög effekt som möjligt finnas på drivhjulen under hela fartökningen. För att uppnå detta måste motorns varvtal vara sådant under fartökningen att så mycket motoreffekt som möjligt avges hela tiden. Alltså: oavsett om man pratar 0-100 eller 90-120 så ska drivhjulseffekten vara så hög som möjligt för att fartökningen ska ske så snabbt som det är möjligt.
kamilenski skrev:Men vilken låda och motor som säkerhetsställer detta är lämpligast? Har ni svar på detta?
Det finns inget enkelt svar på detta. Den v-låda som har minst överföringsförluster i det område där fartökningen äger rum samt tillåter motorn att jobba så mycket som möjligt vid det varvtal där motorn levererar maximalt med effekt är bäst. För att fartökningen ska ske så snabbt som möjligt måste även nödvändiga växelbyten vara så få som möjligt och ske snabbt. Det finns idag sk. dubbelkopplingslådor där växlingar kan ske mycket snabbt.
kamilenski skrev:Jag hörde att lastbilar går på diesel just för vridmomentets skull. Betyder det inget i just detta sammanhang?
Vridmoment och effekt är två sidor av samma mynt. Högt vridmoment vid ett visst varvtal betyder bara att högre effekt finns tillgängligt vid det varvtalet än om vridmomentet hade var lägre. Alltså en flackare effektutveckling med varvtalet. Detta brukar vanligen vara fallet på moderna turboladdade dieselmotorer men många ottomotorer med turbo (bensin, sprit) har också liknande effektutveckling vid låga varvtal. Några tydliga exempel på Volvomotorer med hög effektutveckling redan på låga varvtal är är D5 (Diesel), T6 (Otto) och i viss mån 2,5FT (Otto). För lastbilar är dieselmotorns effektutveckling vid ganska låga varvtal en fördel då t.ex. igångsättning och backtagning blir kraftfullare samt att dieselmotorn är effektivare än ottomotorn. Det finns säkert fler anledningar. Transmissionen brukar vara anpasad till dieselmotorns snäva varvtalsområde jämfört med ottomotorn vilket innebär att man oftast inte erhåller så stort hastighetsområde på varje växel. Många växlar brukar därför finnas för att hantera det snäva varvtalsområdet.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#601246
I fallet "snabbaste omkörning" nej. Lastbilar går på diesel av driftsekonomiska skäl samt att det är lätt att få högt vridmoment på låga varv för dragkapacitetens skull.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]