Du kan säkert lyssna på radion vid parkering. Försök att reda ut hur mycket ström radion drar.
Jag har liknande på min V70, och blev lite förvånad första gången den stängdes av automatisk. Men jag tror att det är en inställning som är "snålt" tilltagen
för säkerhets skull. Batteriet har förmodligen reservkapacitet så att det räcker.
Vill man gå in för att reda ut detta, så kan man ju koppla in en voltmeter i eluttaget. I min bil sitter det ett emellan framstolarna och jag förmodar att det är något liknande i en S80? Biltema hade i alla fall tidigare en voltmeter som pluggades direkt i cigarettändaruttaget. Finns inte det kvar, så finns det ju lösa pluggar att köpa, som man kan koppla vidare till en voltmeter. Då kan man hålla koll på hur batteriet belastas. Nu finns det dom som vill vara ännu mer noggranna, och hävdar att man alltid skall mäta direkt på batteripolerna i sådana här sammanhang. Och det är säkert rätt, men om man kopplar i cigarettändaruttaget och har det så under en lite längre mätperiod, låt oss ta till ett ½-år, så får man ju en statistik där man tydligt kan se tendenser åt ena eller andra hållet.
Om du gör en sådan mätning, så kan du ha nytta av den här:
Och den här: