Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har en S80 2002. När jag sitter i bilen och väntar på frugan så vill jag gärna lyssna på radion. Det är en massa lampor i instumentpanelen som lyses när tändningsnyckeln är i det läge som behövs för att radion ska gå. Även fläkten går, men denna kan man ju stänga av. Detta borde ju förbruka en hel del ström. Min fråga är: kan jag lyssna på radion när motorn inte är igång, klarar batteriet det?
Hur länge sitter du och väntar?

Jag sitter i alla fall gladeligen och lyssnar i 15-30 minuter om jag vet att jag kommer att köra åtminstone lika länge efteråt.

15-30 minuters radio följt av 5 minuters körning varje dag i veckan kommer att ladda ur batteriet efter ett tag. Om det är din körcykel så skaffa en batteriladdare. :wink:
Du kan säkert lyssna på radion vid parkering. Försök att reda ut hur mycket ström radion drar.

Jag har liknande på min V70, och blev lite förvånad första gången den stängdes av automatisk. Men jag tror att det är en inställning som är "snålt" tilltagen för säkerhets skull. Batteriet har förmodligen reservkapacitet så att det räcker.
Vill man gå in för att reda ut detta, så kan man ju koppla in en voltmeter i eluttaget. I min bil sitter det ett emellan framstolarna och jag förmodar att det är något liknande i en S80? Biltema hade i alla fall tidigare en voltmeter som pluggades direkt i cigarettändaruttaget. Finns inte det kvar, så finns det ju lösa pluggar att köpa, som man kan koppla vidare till en voltmeter. Då kan man hålla koll på hur batteriet belastas. Nu finns det dom som vill vara ännu mer noggranna, och hävdar att man alltid skall mäta direkt på batteripolerna i sådana här sammanhang. Och det är säkert rätt, men om man kopplar i cigarettändaruttaget och har det så under en lite längre mätperiod, låt oss ta till ett ½-år, så får man ju en statistik där man tydligt kan se tendenser åt ena eller andra hållet.

Om du gör en sådan mätning, så kan du ha nytta av den här:
Bild

Och den här:

Bild
Senast redigerad av 3 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
En gissning är att 50 W räcker gott till att kunna lyssna på radion (du slår naturligtvis av fläkt och huvudlysen som tar mycket ström). Enkel matematik ger att 50 W under 30 minuter motsvarar 2 Ah från batteriet (50/12*0,5). Om batteriet inte klarar av att ge 2 Ah utan att det medför problem är det dags att byta batteri.

Om min gissning på 50 W är fel, och det är 200 W så blir det 8 Ah på 30 minuter -- vilket också borde gå. För att nå 200 W så måste du spela rejält högt. :wink:

Visst är det bäst att mäta -- men en hyfsat enkel överslagsberäkning gör att i alla fall jag lugnt spelar vidare på radion utan att börja mäta.

Jag är helt övertygad om att du inte får några problem med att lyssna i 20 minuter och sedan köra i 15-20 minuter förutsatt att bilen emellanåt kommer ut på långkörning. Om du bara kör max 20 minuter (aldrig eller nästan aldrig långkörning), ofta sitter och lyssnar på radio, använder elrutor, värmesäten, extraljus etc så är det fullt möjligt att batteriet laddas ut nu under vinterhalvåret när batteriet också har mindre kapacitet i kylan.
Strömförbrukningen är tyvärr oftast ganska hög, och det är inte radion i sig som är hela problemet utan att det finns så många andra förbrukare, t.ex moduler som inte går i vila i radioläget. Sommartid är det sällan problem, men vintertid med reducerad batterikapacitet så kommer varningen för låg batterispänning förvånansvärt snabbt.

/Thomas
Funk skrev:Strömförbrukningen är tyvärr oftast ganska hög, och det är inte radion i sig som är hela problemet utan att det finns så många andra förbrukare, t.ex moduler som inte går i vila i radioläget. Sommartid är det sällan problem, men vintertid med reducerad batterikapacitet så kommer varningen för låg batterispänning förvånansvärt snabbt.

/Thomas
Ja det är precis det jag menar. Radion är kanske inte den största förbrukaren, utan istället allt annat som inte går i vila. Hela instrumentpanelen och alla reglage lyser. Förr när man kopplade radion direkt till batteriet kunde radion gå i timmar utan problem.
Arnold: Menar du dom här "ringarna"? Det är så med ellära att man kan räkna fram vad det skall bli för resultat. Om man sedan mäter med ett instrument så vet man ju om det är rätt eller fel.
I den inre ringen har du fyra bokstäver P, U, R och I. P betyder Power och står för effekt. Det mäts i Watt. U vet jag inte riktigt vad det egentligen betyder, men det är spänningen och mäts i Volt. R betyder resistans, motstånd, och mäts i Ohm. I betyder Induktans (tror jag?) och är ström. Det mäts i Ampere.
För att räkna fram någon av dom här fyra i inre ringen, så väljer du någon formel med dom värden du redan har. I bilar har man spänningen (U) "gratis" i det här sammanhanget, 12 Volt. Det gör det genast lite enklare. Effekter, Watt står oftast på lampor och elmotorer etc. etc. Det kan ibland stå hur mycket ström en motor drar, Ampere. Många gånger har man ju en vägledning av hur många Ampere en säkring i den aktuella kretsen skall tåla. Går säkringen så har strömstyrkan överskridit det som förbrukaren är avsedd för. Resistansen, motståndet står sällan på några enheter om man inte har sådan tur att man har en teknisk beskrivning för den aktuella detaljen detaljen. T.ex motortempsensorn eller något liknande som man misstänker är fel.

Om det var så här att du var sjuk den dagen dom pratade om detta i skolan, så kan jag rekommendera boken: Hur funkar det, som Kjell & Co har givit ut. Den ser ut som en bok som kostar 400 - 500 kr, men kostar mindre än en tiondel av den summan. Det är ännu någon dag kvar till jul. Köp den själv om ingen annan vill göra det. Du kommer inte att ångra dig.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]