Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag håller på och sätter ihop en liten guide till att sänka riskerna vid begbilsköp, och har spånat ihop en del punkter som är bra att kontrollera innan man köper en begagnad bil.

Jag tänkte nu höra med er vad ni rekommenderar att man kollar innan ett köp, och hur man kollar det. Förslagen kommer sedan att läggas till listan.

Kör på :)
• Om det är din första automatväxlade bil, ta med någon med erfarenhet av hur en dålig automat känns. Speciellt viktigt om bilen gått över 15000 mil.
I stället får att titta petigt på bilen så LYSSNA. Den säger mer än den visar. Olja och motorutrymmet visar även hur bilen har skötts. Dålig olja och skitigt motorutrymmer går bort. Funkar tyvärr inte hos en handlare.
av Larzan
Mängden slitage, och utbytta delar.
Servicehistorik hos märkesverkstad.
Däckskador, DOT, fälgkanter.
Blästerspår på lyktor, huv och takkant vind vindruta.

m.m.
Det kommer ju an på vilken prisklass det är på bilen. Är det en stor märkesfirma med egen verkstad och priset är omkring 100 - 200 tusen så brukat det ju finnas något internt besiktningsprotokoll med åtgärdade punkter. Och jag har varit med om att utdragen från Bilprovningen fanns med. (Detta kanske bara förekommer när det är fördelaktiga resultat. :) ) Men ändå, all dokumentation är ju värdefull. Likaså stämplar i serviceboken.
Pratar vi i stället om bilar för ett antal tiotusenlappar, så håller jag med Ärret här, kolla även försäljaren och framförallt hans uppgifter om mätarställningar m.m. Bara på det här forumet har det ju förekommit minst två fall av skruvade mätare den här hösten. Märkligt att sådant händer när det är så lätt att kolla upp i dag. Sedan finns ju detta med skatteskulder och vem som egentligen äger bilen, banken eller säljaren.
Provocative skrev:I stället får att titta petigt på bilen så LYSSNA. Den säger mer än den visar. Olja och motorutrymmet visar även hur bilen har skötts. Dålig olja och skitigt motorutrymmer går bort. Funkar tyvärr inte hos en handlare.
Ett nytvättat motorutrymme tycker jag skriker mer "varning" än ett normalskitigt sådant...
av Cox
Variosboy skrev:
Provocative skrev:I stället får att titta petigt på bilen så LYSSNA. Den säger mer än den visar. Olja och motorutrymmet visar även hur bilen har skötts. Dålig olja och skitigt motorutrymmer går bort. Funkar tyvärr inte hos en handlare.
Ett nytvättat motorutrymme tycker jag skriker mer "varning" än ett normalskitigt sådant...
Varför då? jag tvättar alltid motorrummet, när jag tvättar min bil. Hatar all skit oberoende vart skiten befinner sig :D
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]