Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

Har hört ryktas att man kan köra en dieselbil på matolja (rapsolja), och då menar jag bokstavligt sådan man kan köpa på dunk på ICA.

Stämmer det? Även med en modern dieselbil? Tex min egen XC70 D5?

Om det är så, vet någon om det är något man kanske bara ska göra i ett nödläge, för att bilen sakta men säkert tar stryk på något sätt (hur?) eller är det egentligen ingen fara alls?

Eller är det bara en stor myt?
av Rådlös
Någon myt är det säkert inte. Det finns flera filmer på YouTube där dom gör det. Men det är i Californien i USA med behagligt klimat. Det skulle inte fungera här i "Nordpolen". Oljan stelnar i kylan. Annars finns det även inhemska försök, och t.o.m firmor i Sverige som tillverkar och säljer oljepressar för den som råkar ha ett eget rapsfält.
Det finns även beskrivningar på nätet hur man "processar" använd matolja/frityrolja med syror och metanol bl.a så att man kan använda den som motorbränsle. Något säger mig dock att dagen high-techdieselar inte är lämpliga för sådana här experiment.
av semmelman
Bussarna som går Skavsta-Stockholm har stora rapsoljeflaskor som dekaler, tror de kör på raps. Men nåt har de väl gjort på motorerna för att göra det möjligt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Maccie skrev:
Stämmer det? Även med en modern dieselbil? Tex min egen XC70 D5?
Högst tveksamt om det går övht, men det är definitivt inget som motorerna, bränslesystem eller avgassystem är byggda för. Man skall inte ens köra på den RME som vissa lastbilar går på.
av Bamse
Man borde kunna förvärma ävjan, så gjorde man i de gamla Torped/Robotbåtarna av Spica I och II klass, som körde sina gasturbiner på diesel.
Borde vara samma princip fast en klass upp om man så säger :D

Spana in tokarna som driver R142 Ystad, drivs av en ideell förening, undrar hur de finansierar soppan, 40,000 liter per tankning (räcker väl en 8 timmar om man gasar på lite)

...och det roliga är, det finns YTTERLIGARE en förening som kör den äldre Spica I klassen, i sin T121 Spica.

Man ska nog inte gå med i dom här klubbarna om man är Miljöpartist :twisted:
av kamilenski
JAg skulle avråda. Inget till nyare bilar. Gamla dieslar kan man blanda 50:50. Och köra. Men vid minus grader kan det bli lite problem.

Problem med att starta.
av Rådlös
Att bussar och lastbilar (sopbilar bl.a) går på rapsdiesel och andra biobränslen beror ju på att just dessa motorer är avpassade för det. Dom har utrustning som klarar det. Men som sagt, en äldre och kanske mer tolerant dieselmotor kan klara sådana experiment. En gammal traktor eller liknande kunde få vara försökskanin.
Det finns dock en annan "fara" med biodiesel också. Den är känsligare för vatten. Och i vattnet finns så kallade dieselbakterier som bildar ett svårt slem och sätter igen bränslesystemet. Detta låter otroligt, men så är det.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]