- ons 23 nov 2011, 15:37
#590948
Ja det var bättre förr. Då var både kund och verkstad intresserade.
Idag är ingen av dom intresserad av nånting förutom pengar.
Kunden vill inte betala och verkstan vill ha mer betalt utan att ge mer.
Reservdelskillen tittade i sina pärmar och som idag kunde man artikelnumren som går mest, idag är det datorn istället för pärmar. Ingen skillnad där egentligen. Det fanns människor bakom disken då som nu ibland som kanske skulle valt ett annat yrke egentligen.
Att jobba i vägkanten med sin bil, det kunde man då och det kan man utan vidare idag med då det gäller många många problem.
Men idag har bilägarna ett helt nytt problem.
Tidigare var det allmänt vedertaget att du man lära sej saker för att utföra saker, man gjorde det mesta hemma, cykelpunkor, moppepunkor, även mopedrenoveringar, cykelrenoveringar, en del fixade bilen lite och andra mer, ja det mesta löstes. Man började smått för att gå till stort så att man förstår förändringarna på vägen. ÄVEN dom som inte hade ambitionen att bli mekaniker valde att lära sej sakta men säkert för att lösa saker själva.
På sätt hade du en grundinställning om vad som krävs, och kunde lära dej mer utifrån det hela tiden.
Idag är det en annan femma, intresset finns inte därute och inte grundkunskaperna heller, lära sej är fult, för alla är födda med nödvändig kunskap för allt, ja iallafall om det är mekaniskt. Alla förstår däremot, att alla inte föddes till datatekniker eller arkitekt eller liknande, för det är ju yrken där man måste kunna någonting på riktigt..
Men på grund av vad man säger är tidsbrist så är nu cykelpunkan omöjlig och måste till verkstan, moppen likaså eftersom den inte ser likadan ut som när du åkte moped. Gräsklipparen ska vi inte tala om och absolut inte bilen. Allt är svårt och omöjligt utom till en viss gräns.
När man plötsligt kommer till reparationer för 10.000kronor! Dom reparationer som har 6 skiftnycklar och uppåt i en haynesbok. Det är inträdesnivån.
DÅ ska man göra det själv!
Med hjälp av ingen egen information eftersom handböcker är för mesar och söka själv på bibliotek eller internet, eller en kombination är mest mesigt, mycket små eller obefintliga kunskaper i grunden och i stort sett inga verktyg och ingen plats, snöigt regnigt och jävligt så ska det ske, gärna med samma tidsgränser som verkstan har, för bilen ska alltid besiktigas imorrn eller användas på långresa imorrn.
DÅ ska man riva ned växellådan med hjälp av ingenting för att bevisa för sej själv att alla verkstäder bluffar med sina kunskaper och sin arbetsinsats. Att man minsann kan göra det lika bra själv men gratis. Naturligtvis görs halva lösningen av den nu mycket kunnige (om man får tycka själv iallafall) utan att öppna huven och man försöker förmodligen att smsa bort skruvar och brickor, kanske att det går att maila bort en växellåda om man försöker tillräckligt? Ett varmt tangentbord är mycket viktigare än att egentligen gå ut och öppna huven för att bilda sej en verklig uppfattning om problemet. Den som påstår annat är en person som förmodligen var en mobbare i skolan. Såna tycker man inte om.
När man sen får hjälp via till exempel detta forum och inte förstår en enda term, inte en enda position, helt utan att konsultera en verkstadshandbok IHOP med forumet, vilket bör göra det enklare och betydligt mer lösbart. Och inte förstår att man tagit sej vatten över huvudet. Då kan minsann folk som försöker berätta om att mer kunskap behövs, dra dit det aldrig lyser och inte sticka ut hakan med sina fräckheter. För man kan ALLTID bättre själv utan handbok och utan att lägga eget arbete bakom, men man har bara inte tid...
Förmodligen blir man väldigt förbannad över mitt inlägg utan anledning nu. Köp en verkstadshandbok av bättre slag. Komplettera den med mer info vartefter
du och andra hittar det, sen mer info igen när du är duktigare än så, det i sin tur innebär inte att man ska sitta och värma tangentbordet och låta alla andra
lösa allting tills det blir bekvämt.
Till sist om man själv hjälper till så har man bra mycket info, och har bra kunskaper och förståelse för det man gör utan att ha pluggat till mekaniker.
DÅ som först är man skapligt rustad. Så rustad som folk var redan på 70,80, och tidigt 90 tal för att ta hand om sina egna saker i möjligaste mån.
Att det krävs lite mer information idag för att man ska kunna jobba med någonting beror på att saker och ting har utvecklats, men dom är inte omöjliga. Då måste även du utvecklas för att följa med. Är du med i gamet så är det inte svårare idag än det var då.
Är du inte intresserad av att lära dej och vara med och lösa egna problem så ska du heller inte pyssla med det själv. Då ska du lämna in istället vad det än gäller, eftersom du förmodligen är en av dom som inte har tid iallafall..
Faktum är att det är likadant idag som igår som för 100 år sedan.Det kräver egen insats då som nu. Hur stor beror på dej.
Då som nu innebär inte det att man kan allt direkt för att man vill. Det tar tid, hur lång tid beror på hur stor insats man själv gör, det är mest personlig utveckling och inget annat.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.