Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Skulle hjälpa bilmekanikern med ett skivbyte bak på en nyare volvo
då passar den inte utan det skiljer 7mm på skivans infästning på
själva trumman samt att skivan e tjockare än orginalet. Den skivan
e hämtad hos Laitis i Umeå och beställd via bilens regnummer. Så nu
blev den bilen inte klar och han får sinka värdefull tid i morgon åka till
volvo o kolla med dem innan han lämnar igen den felaktiga.
Är skivan feltillverkad eller har det ändrats i produkltionen?
(Det är ju svårt hämta en reservdel om kunden inte lämnat in bilen än
och ha den gamla jämföra med vid köp av ny)
Edit:tycker själv Regnummersök inte ger 100% iga uppgifter.
av *pettson*
umekille skrev:Skulle hjälpa bilmekanikern med ett skivbyte bak på en nyare volvo
då passar den inte utan det skiljer 7mm på skivans infästning på
själva trumman samt att skivan e tjockare än orginalet. Den skivan
e hämtad hos Laitis i Umeå och beställd via bilens regnummer. Så nu
blev den bilen inte klar och han får sinka värdefull tid i morgon åka till
volvo o kolla med dem innan han lämnar igen den felaktiga.
Är skivan feltillverkad eller har det ändrats i produkltionen?
(Det är ju svårt hämta en reservdel om kunden inte lämnat in bilen än
och ha den gamla jämföra med vid köp av ny)
Edit:tycker själv Regnummersök inte ger 100% iga uppgifter.
Du ställer ju en fråga som har omöjligt svar egentligen..
Vi kan inte veta om skivan är feltillverkad. Men dom förekommer så visst kan det?

Det kan också vara fel skiva i fel förpackning. Med andra ord så inget stämmer alls.
Det kan också vara felmärkt på förpackning
Det kan också vara felbeställt
Det kan också vara felutlämnat
Det kan också vara fel info som gör att man beställer fel saker

Att beställa på regnr är inga problem tills det finns flera alternativ som inte är bestämda till chassienummer osv. Då är det till att titta och mäta som gäller för att få rätt saker, till exempel på japanska bilar om man har akebono eller annan sorts bromsar, det anges inte i chassienumret. Ska man beställa grejor innan ett fordon kommer in så måste man ha full information om fordonet, vilket innebär att fordonet måste antingen visas upp innan beställnin, eller mätas upp av kund, annars kan det misslyckas på så sätt du beskriver, förutom då dom andra möjligheterna som finns som kan ställa till det som jag beskrev.
av umekille
Om jag beställer en sak på som har flera alternativ...'
som bromsskivan jag nämde om...tror inte den jag beställer
av har måttspecifika bilder gå efter och varför få en skiva som
e paralellförskjutet 7mm. mot orginalet till den bilen. skumt.
...eller så är det fel information i databasen. Kompisens V70 2,5t -98 stod som en AWD när man slog på registreringsnumret i Mekonomens databas. Den var defenitivt ingen AWD.
av *pettson*
Mekonomen hämtar sin information om fordonet i sej ifrån transportstyrelsen. Autoexperten också. Samt då dom flesta som byggt baser.
Även volvo har problem med sina databaser som dessutom är baserade på deras egen tillverkningsinformation. Jag för min del har en 850 T5-94 tillverkad i oktober 1993. Men enligt volvo har jag T5 eftersom min motor då enligt volvo heter T5. Vilket gjorde att jag alltid fick strul med det mesta som var orginal.
Min motor heter bara B5234T och inget annat och motsvarande nyare heter T3 och min BILMODELL heter T5 eftersom den var tillverkad för export (exporterades aldrig), det stod även T5 på bagageluckan från fabrik. Idag har volvo lärt sej att göra som när man supportar här. Man FRÅGAR vad det är för motor det gäller istället för att lita på registret.
av umekille
Jag har flera olika alternativ för den bilmodellen är ofta svaret.
då bilsök ger karossmodell inte specifikt årsmodell utan mellan år xx
till år xx...det kan skilja mycket mellan t.ex 88-91 årsmodeller.
Speciellt 88 är ett problem för oss som har 740 eller 240. blir ofta fel då det hände viktiga saker på grund av att det blev en uppdelning med -88a och -88b. Har haft en del duster med reservdelsställen men nu gör jag så att jag säger att jag har en -89 års modell i stället och då funkar det.

Mvh GK
av umekille
Konfronterade bilmekanikern igårkväll han förklara problemet
med att de flesta tillbehörsfirmor har sitt program på datorn
baserat via bilens regnummer och måste ha ett sådant för att
kunna öppna o kolla och sen söka därifrån...jag skulle ha ett lager till
en snöslunga en gång då fråga killen om motorns tillverksnummer...men sa jag
har ju lagret i handen så du ser vilket det är...jo sa killen men jag kan inte gå o söka hela
'dagen efter det i hyllorna utan via datorn får jag fram det direkt. Åkte då till firma som enbart säljer
lager dom plocka fram det utan dator på några minuter.
av *pettson*
umekille skrev:Konfronterade bilmekanikern igårkväll han förklara problemet
med att de flesta tillbehörsfirmor har sitt program på datorn
baserat via bilens regnummer och måste ha ett sådant för att
kunna öppna o kolla och sen söka därifrån...jag skulle ha ett lager till
en snöslunga en gång då fråga killen om motorns tillverksnummer...men sa jag
har ju lagret i handen så du ser vilket det är...jo sa killen men jag kan inte gå o söka hela
'dagen efter det i hyllorna utan via datorn får jag fram det direkt. Åkte då till firma som enbart säljer
lager dom plocka fram det utan dator på några minuter.
Och.. det var en nödlögn.
Det går inte till så någonstans alls.
Mekonomenanslutna går in på webben och ser exakt det du ser när du går in på webben via mekonomens hemsida. Att man själv loggar in som verkstad är endast för att man får sina egna priser.
Autoexperten gör exakt som mekonomen.
Meka gör som mekonomen.

INGEN av dom har tillgång till sprängskisser. Hyllnumren har endast butikerna, deras nummer är lokala hyllnummer i deras kåk. Det har inget med deras centrallager att göra till exempel, och dom har inte heller dom några sprängskisser. DOM ENDA som har sprängskisser är dom som är märkesanslutna.
För att få tag i delar måste DU veta vad DU ska ha och kriteriet är regnr och det du vet om din bil. Ska man in på sprängskissnivå så är det märkeshandeln enbart som kan hjälpa dej med saker.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]