Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Min blockvärmare håller på ge vika i min 945.
Skall jag krångla med att byta ut den eller
köpa en slangvärmare och sätta dit istället?
Vilket alternativ ger bäst värme av motorn
vid drift 1-3timmar?
Vad har ni för tips?
Hittade även denna på Tradyra men...
den värmer ju oljan om man sätter den
under tråget ...
Bild
http://www.tradera.com/motorvarmare-tan ... _143272350
En blockvärmare (alltså som monteras i ett "frostplugg"shål) är helt överlägsen en slangvärmare, men en slangvärmare fungerar ju, men väldigt dåligt i jämförelse.
Iaf på B18/B20/B21/B23/B230.

Den där från TRadera tror jag inte på, 125w och ska sättas utanpå, känns som att den inte lär fungera så bra. Sen är det ju olika på hans bilder, kablaget ser ju inte säkert ut då då ledarna ser ut att vara separerade, och första bilden är ingen anslutning monterad. Har svårt att tro att den skulle vara godkänd, men det är ju min åsikt.
Jag har monterat exakt sådana plattor i mitt tidigare jobb. Och jag ställer mig bakom Amarace:s råd. Dom är inte avsedda att sitta i något motorrum!
Dom är tänkta att sitta inomhus i kontrollerade förhållanden i helt andra miljöer.
Jo Alfredo, antagligen menar du en blockvärmare som sitter direkt i motorblocket och kylarvattnet. Men vitsen med den här i länken som har inbyggd cirkulationspump är ju att den ger skjuts på varmvattnet. Det sprider sig tämligen fort i hela vattensystemet. Effekten är ju mycket högre också. En vanlig blockvärmare brukar vara på ungefär 500 Watt. Den här med pumpen var väl över 1000 Watt om jag såg rätt?
En blockvärmare rör också om vattnet lite grand, av självcirkulation. Men den kan nog inte mäta sig med en pump. Oavsett var värmaren sitter.

Volvos bränsledivna originalvärmare 091B och D har för övrigt en cirkulationspump. Och det är fullt tänkbart att andra konstruktioner har det också i dag?
I teorin skulle man kunna sätta en cirkulationspump på en motor som har blockvärmare och kanske förkorta drifttiden något. Passande pumpar finns. Den minsta här, CM10 är original till 091B-värmaren: http://www.johnson-pump.com/jpmarine/pr ... index.html
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]