Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Minns jag läst om det nånstans i en bilblaska
man kör slut på ström-laddar upp det polvänt.
sen kan man polvända tillbaks det efter ett tag
och ha fräshat upp det så man slipper byta.
Fungerar det? någon som testat?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det fungerar alledes utmärkt på batterier med blyplattor i alla fall. Men man lär ladda ur det - ladda det polvänt - ladda ur det igen och till sist ladda det med polerna rätt innan man använder det. I alla fall var det sättet jag fick lära mig när jag gick el-kurs. På övriga batterityper vette fasen.
av Rådlös
Då undrar man vad "ladda ur" betyder i det här sammanhanget? Ett batteri som anses tomt har ju en spänning på 10 volt, ungefär. Men menar man noll volt i det här experimentet?
av umekille
japps du sätter på typ en halogenlampa o låter den lysa tills den slocknat
och varit svart minst 6timmar=0volt
av Roslagsbo
Hej
Jag hade en elektrisk sparkcykel, s.k. elscooter, med 3 seriekopplade batterier på 12V, 12Ah vardera. Sparkcykeln hade stått I circa 10 år med urladdade batterier. Batterispänningen var 0,1V. Jag försökte ladda med diverse olika laddare inklusive rekonditionerande laddare, men kunde inte få upp kapaciteten ens till att få en 12V lampa att glöda. Jag laddade då upp ett batteri polvänt över natten. Sim-sala-bim! Nu höll batteriet 12,6 V spänning. En ansluten 60W lampa (5 Ampere) lyste med full styrka. Jag uppskattar att jag fick ut cirka 5Ah ur batteriet.

Förmodligen fungerar det bättre på enkla småbatterier, som detta än på moderna och fullstora bilbatterier.

Om ni försöker, så var noga med att ladda ur batteriet före polvändningen och att ladda med en svag ström. Annars finns en explosionsrisk.
av rid54
Principiellt intressant, men kanske praktiskt inte så väl fungerande. Kan inte säga att jag provat, men det ursprungliga blybatteriet tillverkades ju med ett par blyplattor till att börja med, som förändras i och med laddningen till blydioxid (+) och bly (-). Vid urladdning blir båda blysulfat. Moderna batterier har dock en del legeringsämnen som inte är samma i + och - plattorna, så det är väl tveksamt om man kan nå mer än en del av kapaciteten och livslängden om man "kör dem baklänges". Tror det finns vissa risker med gasning => övertryck i slutna celler också, så jag skulle inte testa på annat än batterier med löstagbara proppar.
av semmelman
På våra bilar verkar ett batteri hålla ca 1,5 år, d v s 15 000 mil eller ca 15 000 starter, mycket slarvigt räknat, men det spelar ingen roll, jag undrar vad det är som sliter på ett batteri, är det milen d v s driften när generatorn laddar och grejerna drar ström eller är det starterna som sliter och förkortar livstiden?
av Rådlös
Om man har en fungerande laddning så har inte antalet starter så mycket betydelse.
Det som sliter på batteriet är att det inte blir tillräckligt uppladdad efter "utfört arbete". Man kan inte få energi gratis. I ett bilbatteri måste man hela tiden ladda tillbaka det man har tagit ur batteriet. Det finns tumregler för detta. Om man har startat och kört motorvärmare, fläktar och värmesitsar, radio etc. etc. måste man ladda lika lång tid som förbrukarna har varit i drift. Så korta körningar med flera kallstarter är "bannlyst" i sammanhanget.
Livslängd på ett bilbatteri som är exemplariskt skött med laddning, rätt temperatur och miljö, i förekommande fall vätskekontroll brukar beräknas till 8 - 10 år.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]