Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
innan den börjar avmattas?
Klart det finns några faktorer.
1.Starkare lampa än rekomenderat nöter mer på reflektorn.
2.Tillverkarkvalitet av lyktan.
3.fukt/ smuts/damm som letar sig in.
4.Lyktorna får dålig kylning vid mycket stillastående.
Hur länga skall man som köra mellan bytesintervallerna?
Klart en avmattande lykta märker man inte utav sådär
utan det kommer smygande...men märks markant
om man byter till en ny.
Finns det några normer på det?
Håller en biltema lykta lika bra som en orginal?
Några funderingar såhär i höstmörkret.
/Kenth
Det finns säkert mätnormer som t.ex Bilprovningen använder.
Men du borde kunna pröva detta själv, om så bara i experimentsyfte. På "stenåldern" använde alla fotografer och fotofreakar som ville vara "lite förmer" en exponeringsmätare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Exponeringsm%C3%A4tare
Den mätte ljuset som motivet strålade in i kameralinsen. På liknande sätt borde du kunna göra med bilstrålkastarna, mäta ljuset som dom sänder ut. Moderna kameror har denna mätare inbyggd och kopplad till automatik. Men på vissa dyrare systemkameror kan man också få det som ett siffervärde i någon liten display.
Om du lyckas hitta en sådan som beskrivs i länken eller liknande, så tänk ut en metod där du mäter på olika bilar och strålkastare. Försök att få så lika omgivningsljus vid varje mätning (mät i t.ex ett garage, P-hus) och stå på samma avstånd och i den höjden som strålkastarnas centrum ligger på. Bokför dina uppgifter så ser du snart ett statistiskt mönster på årsmodeller och fabrikat över hur det ligger till.
Eftersom dom här exponeringsmätarna för det mesta tillhör historien, så kolla på Blocket och Tradera efter dom. Skulle det finnas nytillverkade, så är jag rädd för att den kostar flera tusenlappar. När jag köpte en för många år sedan, vill jag minnas att det var i storleksordningen en hundralapp eller liknande.
Har en bekant som köpte en splitterny Toyota Yaris 2011 och den har totalt brända reflektorer i båda strålkastarna och den har bara rullat 550mil idag, ska tilläggas att felet upptäcktes redan vid 70 mil, helt otroligt att man inte kan köpa en ny bil utan att det blir problem med sånna saker redan efter några månaders användande.

/Andreas
titta in på reflektorn är den inte spegelblank utan matt så är det dax att byta
bilprovningen brukar sätta 2a på kassa reflektorer men då är dom oftast helslut
Det som fram för allt "sliter" på en reflektor är fett från fingrar som kondenserar om man haft oturen att komma åt med ntg finger, och användandet av billiga skitlampor utan UV-filter.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?