Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Annonser med"Endast avhämtning" står kvar länge
och delarna blir oftast osålda.
Annonser där säljaren är villig skicka delarna försvinner
ganska fort.
Är det för jobbigt skicka en del för att få den såld?
Vill man sälja en sak så får man ju rätta sig efter köparen
eller?...
Har också sett att på t.ex. bildelsbasen så skiljer det ganska
mycket mellan säljarna vad frakt dem tar ut.
En billig del blir i slutändan inte så billig om fraktpriset äter
upp inköpspriset.
För mig beror det lite på varans storlek och pris. En billig sak orkar jag inte skicka, det är för liten vinst för mig. En stor sak orkar jag inte skicka för den är bökig att packa. Så små och dyra saker kan jag skicka, om jag får förskottsbetalning :-)

Så fungerar jag....

/Martin
behöver d skickas skickar jag..
men skall alltid ha pengarna innan om inte köparn väljer postförskott eller efterkrav , bäst e ju me schenker eller bussgods så man får ett kolli nr, posten ogillar jag.
Är ju kul att skicka mot postförskott, och sen löser inte köparen ut paketet = jag står där med pf-avgift och tur o returfrakt att betala...det ska vara f-n så svårsålda delar om jag ska ta risken, bildelsköpare kan vara ack så struliga helst ska man ju ha handlat en del av varandra tidigare så bägge känner visst förtroende :)
Betalningen är ett problem. Jag har sålt en hel del krimskrams (DVD-boxar, elektronikprylar) på Tradera och där är det förskottsbetalning som gäller. I och med att varje säljare och köpare är registrerade blir det lite säkrare på Tradera. Man vill ju inte sabba sitt rykte.
av *pettson*
Beroende på attityd, prisnivå och storlek/ vikt, så har jag avhämtning.
När köpare inte prutar ihjäl sej utan att ha sett varan och orkar stå för frakten så skickas det.
Konstigt nog vill väldigt få köpare stå för frakten oavsett hur hög eller låg den är. Dom vill att jag som säljare inte bara ska ha ett lågt pris. Jag ska inkludera fraktpriset dessutom i det satta köpespriset.

Sist var det ett badrumsskåp som jag fick ett märkligt samtal om. När mannen var klar med prutningar (utan att jag svarade på det) och frakter och allt så förklarade jag följande. Mannen ville ha mitt nya omonterade badrumsskåp skickat hem till sej och jag skulle lägga 150 kronor i paketet dessutom. För så blev hans deal.
När han prutat ned skåpspriset med sej själv och inkluderat frakten så skulle jag vara tvungen att lägga 150 kronor i skåpet och betala frakten för att få skänka bort det till honom.

Attityden att man får rätta sej efter köparen som säljare är totalt fel.
Köparen har valt att vara intresserad och ev betala för min produkt. Det är han eller hon som ska rätta sej efter säljaren.
Annars får man inte någon produkt, så enkelt är det.
Duger inte det, så får köparen gå till någon annan och förmodligen betala betydligt mera kosing. Vilket inte är mitt problem.
Att sätta ut annonser på saker innebär inte att man är i akut nöd och gör vadsomhelst.

Har haft ett helrenoverat topplock ute. Det har klagats och stötts och blötts på priset på detta.
Det är så ynkligt och gammalt och priset är för högt. Att det är i nyskick är inget argument som biter. T.ex 3500 är inte en nyrenoverad topp värd där allt är som nytt eller helt nytt. Trots att det är mycket dyrare att köpa en på en motorfirma.
Sen gör man som så att man glatt istället, köper en topp på skroten som gått 32000 mil för 2500 plus frakt och slänger dit utan att göra nåt med den först.
Mailar sen i sin glädje att man gjort en mycket, mycket bättre affär..
Har man sånt tankesätt så kan inget pris i världen slå det.
Bara önska lycka till, både med tankesättet och bilen.
Jag letade en del i våras till brorsans 245:a, han ville ha prylfacket högst upp och det gick inte att hitta på Blocket, Tradera eller Bildelsbasen. Men på Ebay fanns det mycket till salu till gamla volvo bilar. Många hade att dom skickade billigt eller gratis inom USA men till slut hittade jag en kille som höll på att plocka ner sin bil för att sälja delarna. Jag frågade om han kunde skicka till Sverige och efter att han kollade priset gick det utmärkt. Har fortfarande kontakt med honom för det är inte fel att ha en kompis "overthere" om man skulle behöva något. /Clas
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]