Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Hade en liten diskussion med ett par kollegor.

Är du skyldig att uppge att bilen är importerad till bilhandlaren när du tänker byta in den? Eller ligger det på hans ansvar att kolla upp detta?
Har en kollega som vart ute för ett fall där bilhandlaren ville häva en redan uppgjord affär med hänvisning till att kunden inte berättat att den var importerad, i detta fall stämde inte bilhandlarens påstående utan var nog mer ett sätt att slippa en bil han gett för mycket för i inbyte
Reg.nr fanns i avtalet och jag tycker det borde ligga på bilhandlarens ansvar att kolla upp detta innan.
Det blev ingen affär för att han inte orkade inte processa, men frågan är om det var rätt? vad tror och vet ni?
av Malmstroem
Om du har ett påskrivet avtal där det inte finns klara klausuler för hur avtalet kan brytas så gäller det om du inte betett dig bedrägligt. OM bilhandlaren frågat om något och säljaren medvetet ljugit hade det räckt som orsak att häva avtalet.

Nu är det svårt att hävda det när det gäller import -- eftersom den informationen står i bilregistret...

Jag hade nog valt att processa om jag velat ha bilen och det rörde sig om en någorlunda solid bilhandlare. Även om de inte säljer en bil till dig blir de ansvariga att ersätta dig för dina kostnader. Men det av princip -- avtal ska hållas.

Sannolikheten för vinst i domstol är hög. Avtalslagen är bindande.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]