Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
såg på klassikers dvd
dom tokfixa en morris
minor kylaren skulle bytas
dom koppla ihop kylslangarna med
en hemgjord plastdunk som dom hälde
i rinnande tvättmedel o vatten o körde sen
motorn varm...
kan man på samma sätt på en bil men kylaren på plats?
funderar om man kan prova med rent vatten och maskin
diskmedels pulver o köra varmt sen spola ur syustemet
med rent vatten?
Någon som provat?
diskmedel typ yes under tryck ger ju 900%skum :lol:
av *pettson*
Vatten är det som rekommenderas. Avfettning och svagt med vatten om man har olja i hela systemet efter nåt haveri. Sen eftersköljning om man använder annat än just bara vatten.
Jag kan bara hålla med om att maskindiskmedel fungerar bra på ett kylsystem med mycket gucka och avlagringar i.

Jag använde detta på min ena pv544 då jag väckte den efter 20års vila.

Först tömde jag ur kylarvattnet och fyllde med rent vatten + 1 mosad diskmaskinstablett, sedan en rejäl varmkörning på det.
Efter det tömde jag och fyllde systemet med rent vatten åtskilliga gånger med varmkörning i mellan.
Avslutningsvis stoppade jag trädgårdslangen i kylaren och spolade med avtappningskranen i bakkant på motorn öppen.

Resultatet av detta blev att temp.nålen gick ifrån 'kok' till 'normal'.
av LarsBd
Instruktionsboken till en 80-tals Valmet traktor rekomenderade kaustiksoda och täcka för kylaren så att motorn fick småkoka på tomgång i 20 minuter. Kylarvattnet späddes långsamt ut under fortsatt tomgångskörning för att undvika sedimentering av upplöst jox. Mindre lämpligt för en aluminiummotor kanske.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]