Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har haft min Volvo S70 -99 2.5T (10 500 mil) i snart 5 år och har nu köpt en V70N -03 2.4T (11 900 mil).

Efter de första veckorna med V70N så hade jag följande uppfattningar :

- Mer gedigen bil, troligen är det vikten och känslan i dörrar och liknande som ger denna känsla.
- Högre komfort, d.v.s man sitter bekvämare och bilen rullar tystare/mjukare
- Manövreringen känns mjuk, nästan för mjuk. Det är svårt att förklara men det är som det är en kort fördröjning på allt jag gör eller så är den mindre känslig.
- Något svårare att köra, d.v.s svårare att få en mjuk körning utan hopp eller liknande (kanske vanesak).

Nu när jag satte mig i S70in så fick jag följande uppfattning.

- Inte så mycket stoppning och helt klart enklare komfort (stol o.s.v)
- MYCKET lättare ratt, d.v.s man behöver knappt röra vid ratten förens den reagerar.
- MYCKET distinktare manövrering, d.v.s den reagerar direkt på allt man gör och det känns som att man har mer kontroll över bilen?
- Växlarna har näst intill inget motstånd och är därmed väldigt lätt att manövrera.
- Kopplingen känns mer responsiv vilket såklart gör att man lättare kan få kanin hopp men samtidigt så är det också mycket lättare att hantera?
- Mycket responsivare motor men det är ju inte så konstigt med tanke på att V70N är mycket tyngre
- MYCKET bättre sängradie

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt att S70in har en trevligare manövrering även om själva komforten är något lägre. Just hanteringen av bilen är så mycket enklare på något vis.

Det som är intressant är att detta var inget jag tänkte på när jag gick från V70in till S70n men nu efter par veckor med V70n så märker jag stor skillnad när jag går tillbaka?

Det är nästan så att man funderar på att sälja V70in och behålla S70in ;)

Vad har ni för uppfattning?
Man vänjer sig. Jag hade en S70 2,5T som jag bytte ut mot en XC70 och ångrar mig inte det minsta. Jag tyckte att S70:n kändes väldigt primitiv och omodern efter att ha kört XC70 ett tag. Jag hade båda bilarna parallellt ett tag. Stolarna är bekvämare och hela bilen känns mer omstoppad. Min S70 var sänkt med hårdare fjädrar och Volvos sportdämpare så jag blev nästan sjösjuk i XC70:n, speciellt i lite högre fart.
llesrof skrev:Man vänjer sig. Jag hade en S70 2,5T som jag bytte ut mot en XC70 och ångrar mig inte det minsta. Jag tyckte att S70:n kändes väldigt primitiv och omodern efter att ha kört XC70 ett tag. Jag hade båda bilarna parallellt ett tag. Stolarna är bekvämare och hela bilen känns mer omstoppad. Min S70 var sänkt med hårdare fjädrar och Volvos sportdämpare så jag blev nästan sjösjuk i XC70:n, speciellt i lite högre fart.
Men upplever du inte att hanteringen av bilen när det gäller växling, koppling rattning mm är mjukare och ger inte den känslan/kontrollen som S70in ger?
Min första tanke på komfort går till att nån skämtade när han designade N serien.
I en 850 kan jag som är lång och bredaxlad sitta perfekt.
I en S eller V70 av gamla modellen kan jag sitta perfekt.
I en V70N får jag sitta lite snett med vriden överkropp eftersom vänster axel hela tiden ligger emot B stolpen när stolen är inställd rätt (är 1.94), detta då nån tyckte det var en bra ide att luta stolparna inåt samtidigt som stolarna flyttades utåt. Det är ju så att bilen är bredare, men bredden har utnyttjats mellan stolarna endast, istället för att också ge mer distans mellan stol och B stolpe för att kompensera lutningen.
*pettson* skrev:I en V70N får jag sitta lite snett med vriden överkropp eftersom vänster axel hela tiden ligger emot B stolpen när stolen är inställd rätt (är 1.94), detta då nån tyckte det var en bra ide att luta stolparna inåt samtidigt som stolarna flyttades utåt. Det är ju så att bilen är bredare, men bredden har utnyttjats mellan stolarna endast, istället för att också ge mer distans mellan stol och B stolpe för att kompensera lutningen.
Hur ser du ut människa? Jag är 202cm lång och har kört V70N i sex år (till i sommras då jag bytte) och den är ju fantastiskt härlig att sitta i. Jag satt mycket bättre i den än i min nuvarande XC60.
850 (eller för all del den facliftade som kallas S/V70) känns otroligt primitiv/gammal jämfört med en P2 bil, om du frågar mig.

/Martin
Hur jag ser ut.. tja jag är väldigt bredaxlad och 1.94 lång. Grovt byggd hela jag. Tyvärr kan jag inte ta måttet över axlarna just nu då jag är själv. Men jag kan återkomma med det om du vill jämföra?
Jag vet många mer med mej som ratat bilmodellen av samma anledning.
Den är inte det minsta fantastisk för oss.

Primitiv tidigare eller inte, skönare stolar nu eller inte.
Spelar ju väldigt liten roll när man måste vrida sej för att slippa ha axeln i stolpen på nyare modell.
Så nu är jag uppmätt. Dock lite svävande. Svårt att vara exakt så nån cm kan vara osäker.
Tar man ett mått mellan ledkulorna på axlarna och rakt över blir det 64cm, mäter man bredaste punkten mellan armarnas ytterkant avslappnat så är jag 75cm bred. Mäter man runt en avslappnad biceps är det 44cm mäter man precis under armbågsleden runt underarmen är jag 37cm Är det så fruktansvärt udda?
snowman skrev:
llesrof skrev:Man vänjer sig. Jag hade en S70 2,5T som jag bytte ut mot en XC70 och ångrar mig inte det minsta. Jag tyckte att S70:n kändes väldigt primitiv och omodern efter att ha kört XC70 ett tag. Jag hade båda bilarna parallellt ett tag. Stolarna är bekvämare och hela bilen känns mer omstoppad. Min S70 var sänkt med hårdare fjädrar och Volvos sportdämpare så jag blev nästan sjösjuk i XC70:n, speciellt i lite högre fart.
Men upplever du inte att hanteringen av bilen när det gäller växling, koppling rattning mm är mjukare och ger inte den känslan/kontrollen som S70in ger?
Kan inte uttala mig om växling eftersom jag har automatlåda och hade det på S70:n också. Innan S70:n hade jag en 850 med manuell låsa och det var värdelös att växla. Hade en gammal Volvo 440 -89 och Mazda 323 -86 innan 850:n och de var smidigare att växla. När det gäller återkoppling av vad som händer med hjulen så var S70:n bättre än XC70:n. I XC70:n känner man sig lite mer isolerad från vad som händer, men det är mest en vanesak. Provade en XC90 och den var som ett datorspel utan force feedback eller vad det nu heter. Totalt död. Men man vänjer sig nog vid det också och lärs sig vad man skall känna efter. Jämfört med V70 är XC70 aningens mjukare och sävligare men efter att ha skruttat runt i en trimmad S70 med stenhård fjädring känns det bara skönt och värdigt.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]