- tis 18 okt 2011, 20:39
#578248
Hej!
Jag har haft min Volvo S70 -99 2.5T (10 500 mil) i snart 5 år och har nu köpt en V70N -03 2.4T (11 900 mil).
Efter de första veckorna med V70N så hade jag följande uppfattningar :
- Mer gedigen bil, troligen är det vikten och känslan i dörrar och liknande som ger denna känsla.
- Högre komfort, d.v.s man sitter bekvämare och bilen rullar tystare/mjukare
- Manövreringen känns mjuk, nästan för mjuk. Det är svårt att förklara men det är som det är en kort fördröjning på allt jag gör eller så är den mindre känslig.
- Något svårare att köra, d.v.s svårare att få en mjuk körning utan hopp eller liknande (kanske vanesak).
Nu när jag satte mig i S70in så fick jag följande uppfattning.
- Inte så mycket stoppning och helt klart enklare komfort (stol o.s.v)
- MYCKET lättare ratt, d.v.s man behöver knappt röra vid ratten förens den reagerar.
- MYCKET distinktare manövrering, d.v.s den reagerar direkt på allt man gör och det känns som att man har mer kontroll över bilen?
- Växlarna har näst intill inget motstånd och är därmed väldigt lätt att manövrera.
- Kopplingen känns mer responsiv vilket såklart gör att man lättare kan få kanin hopp men samtidigt så är det också mycket lättare att hantera?
- Mycket responsivare motor men det är ju inte så konstigt med tanke på att V70N är mycket tyngre
- MYCKET bättre sängradie
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt att S70in har en trevligare manövrering även om själva komforten är något lägre. Just hanteringen av bilen är så mycket enklare på något vis.
Det som är intressant är att detta var inget jag tänkte på när jag gick från V70in till S70n men nu efter par veckor med V70n så märker jag stor skillnad när jag går tillbaka?
Det är nästan så att man funderar på att sälja V70in och behålla S70in ;)
Vad har ni för uppfattning?
Jag har haft min Volvo S70 -99 2.5T (10 500 mil) i snart 5 år och har nu köpt en V70N -03 2.4T (11 900 mil).
Efter de första veckorna med V70N så hade jag följande uppfattningar :
- Mer gedigen bil, troligen är det vikten och känslan i dörrar och liknande som ger denna känsla.
- Högre komfort, d.v.s man sitter bekvämare och bilen rullar tystare/mjukare
- Manövreringen känns mjuk, nästan för mjuk. Det är svårt att förklara men det är som det är en kort fördröjning på allt jag gör eller så är den mindre känslig.
- Något svårare att köra, d.v.s svårare att få en mjuk körning utan hopp eller liknande (kanske vanesak).
Nu när jag satte mig i S70in så fick jag följande uppfattning.
- Inte så mycket stoppning och helt klart enklare komfort (stol o.s.v)
- MYCKET lättare ratt, d.v.s man behöver knappt röra vid ratten förens den reagerar.
- MYCKET distinktare manövrering, d.v.s den reagerar direkt på allt man gör och det känns som att man har mer kontroll över bilen?
- Växlarna har näst intill inget motstånd och är därmed väldigt lätt att manövrera.
- Kopplingen känns mer responsiv vilket såklart gör att man lättare kan få kanin hopp men samtidigt så är det också mycket lättare att hantera?
- Mycket responsivare motor men det är ju inte så konstigt med tanke på att V70N är mycket tyngre
- MYCKET bättre sängradie
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt att S70in har en trevligare manövrering även om själva komforten är något lägre. Just hanteringen av bilen är så mycket enklare på något vis.
Det som är intressant är att detta var inget jag tänkte på när jag gick från V70in till S70n men nu efter par veckor med V70n så märker jag stor skillnad när jag går tillbaka?
Det är nästan så att man funderar på att sälja V70in och behålla S70in ;)
Vad har ni för uppfattning?