Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en ful ovana att dra åt skruvar lite väl hårt och jag har noterat att i reperations handboken står det moment värden för mer eller mindre alla skruvar och muttrar.

Frågan är då vilken moment nyckel som kan vara en bra investering? Jag meckar inte så väldigt ofta med bilen därför är det inte intressant att köpa något proffsverktyg för detta.

Jag har tittat på Biltemas moment nyckel(då jag är nöjd med andra fasta nycklar från samma företag) men en moment nyckel är ändå något som måste mäta rätt.

Så frågan är om detta är ett bra alternativ eller vad bör man satsa på?

MVH
av *pettson*
Köper du deras momentnyckel 10-241 och 10-242 så är det en vettig investering. Det krävs oftast två momentnycklar. En upp till 20-22Nm och en från ca 20Nm och uppåt.

Skräp som 10-987 ska undvikas.
av Arnold
I de ovan nämda momentnycklarnas manual läste jag:

"Momentnyckeln är ett precisionsmätverktyg. Kalibrering måste regelbundet utföras för att tillförsäkra noggrannhet och detta är ägarens/användarens ansvar. Föreslagen kalibreringsperiod är åtminstone var 12:e månad, ibland även kortare tidsmellanrum, beroende på omständigheterna".

Det verkar lite omständigt. Hur gör man denna kalibrering?
av Rådlös
Kalibrering av verktyg är dyrt. (Jag har jobbat inom området) Det är egentligen bara något för entreprenörfirmor som skall kunna visa upp sin kvalitetspolicy för kunder, som ofta ändå inte förstår vad det handlar om :shock: Det är ägaren/firman som själv bestämmer kalibreringsintervallen, om inte tillverkaren har sagt något annat.
Man kan göra det själv på momentnycklar om man nu tycker det är viktigt (vilket det knappast kan vara för en hempulare/garagemek) Läs här: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 746252.ece
OBS! Artikeln är snart 2 år gammal, så om man ändå är intresserad så bör man kontrollera priset först.
Grundtipset är: Bry dig inte om kalibrering. När du köper en ny momentnyckel är den högst troligt kalibrerad från fabrik. Och det förhållandevis lilla som du kommer att använda den torde inte försämra den något nämnvärt. Däremot skall du vårda den på rätt sätt. När den inte används skall du släppa efter på inställningen så att den inte ligger i spänn.

Ett tillägg: Antag att man kostar på sig den utrustning jag länkar till och kalibrerar sin momentnyckel själv. Det har ju bara ett ringa värde, för ingen utomstående har ju möjlighet att kontrollera att din digitala momentnyckel visar rätt. Även den måste ju kalibreras. Därför är det enklast, men dyrt, att låta en specialfirma utföra kontrollen.
av snowman
Ja det där med att man ska skruva ner den efter användning har jag också hört om. Men finns det inte nycklar som inte behöver kalibreras? Och hur mycket felmarginal handlar detta om? Jag är bara ute efter att få det på ett ungefär d.v.s efter handboken där det sällan krävs 100% exakthet. Problemet jag har är som jag nämnt tidigare att jag drar gärna åt för hårt vilket kan resultera i skador.
av LarsBd
För en ovan användare kan faktiskt "skräpet" för 60kr ge bättre repeternoggrannhet än den för 500kr och om den är kalibrerad likvärdigt den dyrare ge ett exaktare resultat. Att momentnyckeln av proffskvalite är kalibrerad till + - 5% innebär inte att det verkliga momentet håller den toleransen. Det behövs bara att man inte står rätt för att momentet ska bli mycket högre än inställt värde. Med den billiga nyckeln måste man stå stadigt och dra jämt för att samtidigt kunna läsa av skalan, använder man proffsnyckeln på samma sätt blir det så bra det kan bli.
av *pettson*
LarsBd skrev:För en ovan användare kan faktiskt "skräpet" för 60kr ge bättre repeternoggrannhet än den för 500kr och om den är kalibrerad likvärdigt den dyrare ge ett exaktare resultat. Att momentnyckeln av proffskvalite är kalibrerad till + - 5% innebär inte att det verkliga momentet håller den toleransen. Det behövs bara att man inte står rätt för att momentet ska bli mycket högre än inställt värde. Med den billiga nyckeln måste man stå stadigt och dra jämt för att samtidigt kunna läsa av skalan, använder man proffsnyckeln på samma sätt blir det så bra det kan bli.
Att jag kallar den skräp, är för att inte ens om du gör 50 repetitioner så visar den lika två ggr. Efter 15dragna muttrar på ett moment mitt i skalan så visar den tokfel redan obelastad, den krökte sej helt enkelt. Skolan hade en och jag hade en privat, köpta med 2års mellanrum, upplevelsen är densamma.
Tyvärr har jag inte sparat och fotat skalan obelastat på nån av dom, dom gick rakt i containern.
Naturligtvis var det fel, dom skulle lämnats tillbaka istället så att man undviker att sälja dom.
av Pxu
Man kan även prova sin/sina/kompisens momentnycklar mot varandra, med en hylsa/bult/hylsa som förbindelse. Om samtliga visar lika på lite olika värden så är chansen stor att dom visar rätt :)
av Rådlös
För den som undrar, "momentnyckel som inte går att kalibrera?" Se Biltema artikelnummer 10987.
Bra eller dåligt? Vet ej.
Jag har upplevt människor som sade sig inte behöva någon momentnyckel, dom hade, som dom sa själva, en inneboende känsla för momentdragning!!! :shock: :shock: :shock:
En av dom var en person i den ställningen att man absolut inte skulle förvänta sig ett sådant uttalande. Instruktör/lärare på en entreprenadmaskinkurs.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]