Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Förr sades det att dieselmotorerna var pålitligare.

Vilken tycker ni att är pålitligare överlag nuförtiden?

Jag vill påstå att i dagsläget är bensinmotorerna pålitligare o säkert lika slitstarka eller slitstarkare.
Dieselmotorns enda fördel tycker jag att är verkningsgraden och kanske motorkaraktären beroende på biltyp.
T.ex är dieselmotorn är dyrare att reparera.
Numera är det väl knappt nån skillnad... Dieseln saknar ju spjäll och stift, men har sitt partikelfilter och den svindyra dieselpumpen istället. Det är väl knappast motorerna som rasar överlag numera ändå.
Säg den bil som skrotas på grund av att motorn, diesel eller bensin, blivit utsliten. Jag skulle tro att det i 99,9 % av fallen är rost eller ett risigt skick i allmänhet som gör att en bil skrotas. Kaross och det mesta annat är ju samma på en bil oavsett motorn.
Vanvård är nog ett betydligt större problem än typ av maskineri. Hur bedömmer ni förresten
att transmissionernas kvalité är idag? Själv har jag aldrig råkat ut för något problem relaterat dill detta?!
Finns data om detta!

http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... apport.pdf

Fem års alla maskinskador rapporterade på bilar försäkrade hos folksam borde ge bergsäkert statistiskt underlag.
Där kan du se vilken typ av skador som oftast rapporterats :)

Motor är faktiskt hela 39% av felen. fast å andra sidan betyder det ju inte att det var totalhaveri alla de gångerna...

Lite kul att mercedes ligger långt under medel i antal rapporterade maskinskador, medan både bmw och audi ligger rejält ovanför. Jag har alltid utgått ifrån att de tre tyskarna är mer eller mindre av identisk kvalitet. :shock:
crumpets skrev:Finns data om detta!

http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... apport.pdf

Fem års alla maskinskador rapporterade på bilar försäkrade hos folksam borde ge bergsäkert statistiskt underlag.
Där kan du se vilken typ av skador som oftast rapporterats :)

Motor är faktiskt hela 39% av felen. fast å andra sidan betyder det ju inte att det var totalhaveri alla de gångerna...

Lite kul att mercedes ligger långt under medel i antal rapporterade maskinskador, medan både bmw och audi ligger rejält ovanför. Jag har alltid utgått ifrån att de tre tyskarna är mer eller mindre av identisk kvalitet. :shock:
Mercedes är grymma på goodwill medans många andra tillverkare låter försäkringarna ta sådant som man tycker tillverkaren borde stå för.

/Martin
Jag har för mig att moderna dieslar, speciellt volksvagen, inte går 200tkm utan problem.
Man hör ofta om pumpmunstycken som går sönder(VW), kallstartannordningar egr, turbo m.m..
Tänk vad det kostar att byta 4 st pumpmunstycken.

Här frågades om växellådor. VW dsg är eller var väl inte särskilt pålitlig.
Läste om en taxifirma i stockholm som bytt låda i alla bilar efter 100tkm.

Det är någontin mellan mig och VW.
Jag tycker VW är överuppsakattat, allt annat är bra men pålitligheten är kass.
Senast idag hörde jag om två VW som hade konstiga ljud på tomgång och man misstänkte svänghjulet (dsg).
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]