Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Det är ganska vanligt att ett bälte som används hyfsat ofta slutar att rulla upp sigsjälv, detta är isig inget problem för säkerheten men däremot är det ganska vanligt att bältes fästet hamnar halvägs utan för dörren och när dörren slängs igen så har vi både lackskada och interiör skada.

Tyvärr är detta något som inträffat i baksätet på min V70N -03:a.

Frågan är hur man löser detta? Först tänkte jag att man antagligen ska öppna och byta ut någon fjäder men efter som detta är känsliga saker(säkerhet) så vill jag inte pilla med något jag inte har 100% koll på.

Jag har läst lösningar där man tvättar eller sprayar på silikonspray men det låter som en väldigt tillfällig lösning?

Hur hanterar man detta problem? Är det bara till att byta hela rullen? Eller är verkligen silikonspray det bästa valet?

MVH
av Rådlös
Utan att på något sätt vara elak, så vill jag hävda att det är en fråga om handgrepp och rutiner. Alltså att man med handen håller och släpper in bältet i hela sin längd när man tar av det och kliver ur. Detta är mycket en vanesak, och har man tänkt på det ett antal gånger så sitter det i ryggmärgen. Samma som att ta på bältet.
Jag kan erkännande berätta att det har hänt att jag har klivit på en trampcykel och fumlat efter bältet med högerhanden när jag skall åka iväg. Detta måste vara en ryggmärgsreflex.
I sammanhanget försöker jag dressera min sambo och mina barnbarn att inte bara släppa bältet när dom tar av sig det. Det låter så illa när låsplåten slår i sidorutan. :evil: Så låt funktionen själv dra in bältet medan du styr det med handen till slutläget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Silkonspray is "da shit". Ta det på en bit papper och gnid in bältet när det är utrullat, du kommer blir förvånad hur bra det fungerar.

/Martin

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]