Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av martinus3
#568356
Hej!

Funderar på att köpa en lastbilsregistrerad diesel, Passat är det som är mest intressant för tillfället.
Som det ser ut nu sparar man runt 2500 kr per år på skatten på just en passat. Om jag har förstått det rätt var skatten på lätta lastbilar betydligt lägre för några år sedan. Det jag undrar är om den fortsätter att höjas och i så fall hur mycket.
Fortsätter den höjas så den blir samma som för en personbil om ett par år är det inte direkt någon vits att köpa en lb-reggad..

Har någon något annat att säja om passatdieslar från 90-talet får de gärna göra det också, eller andra förslag på snåla och billiga kombidieslar!
av PerreS
#568383
Jag hade en Passat 1,9 TDI -97 förut, körde den ~12' mil, hade gått ~34' når jag sålde den (vilket f ö tanten fortfarande är sur för att jag gjorde för tre år se'n). Hade en sedan med 110 hk, tyckte den var lite slö men annars bra, normalt med fel eller lite mindre med hänsyn till hur mycket den gått. Generatorn pajade en gång och det var lite bök att byta, lämnade in för större arbeten annars. Sålde den för att jag tyckte den hade lite väl kort kamremsbytesintervall, 9 000 mil, och det började bli dags igen. Men bra bil ändå som sagt.
av silentdawg
#568399
relativt billiga, går snålt men väldigt mkt som kan gå sönder, mkt elfel, kolla vwpc.se forum. Vanligt med vacuumslangar som läcker, magnetventilen som styr wastegaten och varenda givare som sitter i motorn verkar vara en källa till märkliga fel. Automaterna före -97 är sopor, köp nyare om du vill ha aut. Räkna med att chippa bilen också då den är ganska trött. Vidare får du inte ha passagerare bak i bilen om den är lb-reg, kolla vad regpapperet säger.
av martinus3
#568457
Ok, det var lite nya bud. Har annars hört att de ska gå problemfritt och snålt, folk snackar mest om att framvagnarna är dåliga vilket inte har skrämt mig så mycket men massa givare som krånglar låter sådär..

Jag vet det där med baksäte och lb-reg, har haft en förut (ej passat), det jag funderade på nu var om skatten kommer fortsätta höjas så det snart inte är någon vits med att köra lb-reggad diesel?

Tack för svar förresten
av silentdawg
#568459
ja jag kollade mest på det där med passat, haft två st och jag har vant mig av med det..skatten höjdes i ett svep med 30% så det kanske räcker en stund även för staten. Har inte hört nåt om ytterligare höjningar, däremot har man ändrat reglerna lite för lb-reg så det är lättare nu om man har kombi, omöjligt om det är en sedan. Framvagnen är väldigt klen men biltema säljer en del stag som man byter ofta så jag listade inte det :lol:
av martinus3
#568479
Ja men det är bra med lite annan info än de där stagen alla snackar om.

Det där med lastbilsregistreringen förstår jag mig inte riktigt på längre. Hade en lb-reggad 945a med galler i och fick höra att gallret inte behövdes längre, skickade ett mail till transportstyrelsen och frågade om jag kunde ta ur det. De svarade att det gick bra så jag gjorde så eftersom jag tyckte det var lite i vägen. När jag besiktigade gången efter gnällde besiktningsmannen massa och undrade var gallret var och påstod att det var någon missuppfattning att det kunde tas bort. Sen kollade han med någon annan och sa sen han att det var polisens sak att kolla om gallret sitter i om de stoppar mig och inte bilprovningens problem.. så jag vet inte riktigt vad som gäller nu..
av silentdawg
#568498
sant, jag ringde teknisk support på bilprovningen för jag tänkte göra det med en cdi jag hade, dom sa att det inte behövdes men det verkar vara si o så med kunskaperna hos andra myndigheter och tom andra besiktningsmän. Slutade med att jag sket i det och körde fuldiesel så länge jag ägde bilen istället.
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]