len skrev:*pettson* skrev:....Den ska helst klara bilens dubbla vikt. ......
Du behöver ha minst ett extrabatteri i bilen för att inte elda upp generatorn. Vinschar slukar rejält med ström och dom som är starka går inte så fort. Det betyder mycket ström under lång tid när man vinschar. Ditt vanliga bilbatteri töms på nolltid och då hamnar belastningen på generatorn, som inte uppskattar det överhuvudtaget.
Inte behövs något extra batteri! Och vinchen ska hjälpa till, inte lyfta bilen!
Ovan nämnda vinch kan du dra i många minuter utan bekymmer. Inte värre än att köra på helljuset. Vinchen har jag monterat på båttrailern och den verkligen drar upp en 700 kg båt utan bekymmer. Den har några meter kabel till fjärrkontrollen så du kan sitta inne i bilen och vincha och koppla till bakre cigg-uttaget.
Nu vet jag inte hur du tänker när du dimensionerar saker, men uppenbarligen tänker vi olika. Några tusen meter vinschning i både snö (bil och traktor) och tuff terräng (läs: jeep i lera och sten) med fordon har jag hunnit med, erfarenheterna därifrån är det jag delar med mej av. Jag har inte tagit det ur luften precis.
Först och främst så får du räkna med att bilens hela vikt ligger på vinschen, får du mindre? Var glad, du dimensionerar för värsta scenariot, inte det bästa...
Däcken har ju inget grepp i snön och hjälper absolut inte till och gör det lättare där dom petar ned i snön oavsett om dom snurrar eller inte. Hade däcken grepp som är att räkna med så vore vinschen en dum ide, då är det bara att backa istället, eller köra framåt. Det är trevligt att 700 kilo båt kommer upp med sitt slimmade skrov, säkerligen från vatten där friktionen är mycket låg, mot löprullar på ett släp vid upptagning, där finns just bara egenvikten att kämpa emot. Synd att bilen väger det dubbla och underredet inte är slätt, kanske inte underlaget heller och hjulen är ivägen samt att det totalt sett inte går i närheten så lätt som en båt att släpa på? Att kunna dra många minuter är bra, t.ex julas gör ju hela 3 meter i minuten (obelastad, men det anges inte) säkras 20A men är på 160W? (12x20= 240W), när man drar ett par meter i minuten och har 20 meter ute för att få upp fordonet blir det för många minuter totalt sett. Ett andra batteri är ett måste eller så får man dra 5-10 min. Vänta 30-40 min på laddning i batteriet och sen fortsätta? Ju kallare det är ju längre väntan eftersom batterikapaciteten sjunker med temperaturen. Jag vet naturligtvis om jag vill vänta eller inte..
För min del gör det naturligtvis detsamma om man följer mina rekommendationer eller inte, alla gör som dom vill.