Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jag undrar om det finns någon som har en bra ide hur man kan göra en hållare till en winsh som jag har i garaget...tänkte kunna sätta den på drag kulan på bilen....finns det någon som har en bra och billig ide...
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Har redigerat rubriken. Bara "hållare" är ingen bra rubrik.
av *pettson*
Enklast är väl att sätta den på en bra platta. Sätta en vanlig stångbit på plattan och sen sätta en vanlig handske till släp på den.
Andra som gjort sånt har bara gjort ett hål modell gammalt nyckelhål i plattan och sen monterat vinschen. För min del gillar jag inte att låta 8mm stål gnida under kulan. Därav iden med handsken. Då fördelas det vikten på hela kroken som när du drar släp. Utförandet antar jag lär bero på hur mycket du räknar med att den kommer att användas. Används den lite kan den vara enkel. Om inte så bör den vara robustare.
åker ju på mycket smala skogs vägar under vintern så tänkte det kan vara skönt att kunna ha den med sig ifall man blir sittande i skogen...norrlands skogarna har ganska mycket snö under vinter tid
av *pettson*
volvo745glt skrev:åker ju på mycket smala skogs vägar under vintern så tänkte det kan vara skönt att kunna ha den med sig ifall man blir sittande i skogen...norrlands skogarna har ganska mycket snö under vinter tid
För att en vinsch ska vara värd namnet och kunna användas på rätt sätt så krävs några saker till.
Den ska helst klara bilens dubbla vikt. Det är ju tyvärr så att den rullar inte alltid så lätt när man vinschar, inte helt ovanligt att bilen står på underredet och hjulen har sjunkit i snön som låspiggar..
Du behöver ha minst ett extrabatteri i bilen för att inte elda upp generatorn. Vinschar slukar rejält med ström och dom som är starka går inte så fort. Det betyder mycket ström under lång tid när man vinschar. Ditt vanliga bilbatteri töms på nolltid och då hamnar belastningen på generatorn, som inte uppskattar det överhuvudtaget.
av Pxu
I packningen har jag alltid ett spaklyftblock, och ordentliga mängder rep och riktigt långa spännband för lastsurrning på släp, dessa grejer har kommit till nytta vid en avåkning ute i obygden en gång...Det var långt till närmsta träd med lämplig placering så precis allt rep och alla spännband gick åt, men upp på vägen kom jag tack vare spaklyftblocket. Fick ta omtag ett antal ggr då jag bara kom några meter i taget, och det hela tog ett par timmar plus att jag var rätt slut...men alternativet att traska till bebodda trakter med mobiltäckning och få hjälp av bärgare eller traktor hade säkert tagit ett dygn :)
Användarvisningsbild
av len
*pettson* skrev:....Den ska helst klara bilens dubbla vikt. ......
Du behöver ha minst ett extrabatteri i bilen för att inte elda upp generatorn. Vinschar slukar rejält med ström och dom som är starka går inte så fort. Det betyder mycket ström under lång tid när man vinschar. Ditt vanliga bilbatteri töms på nolltid och då hamnar belastningen på generatorn, som inte uppskattar det överhuvudtaget.
Inte behövs något extra batteri! Och vinchen ska hjälpa till, inte lyfta bilen!
Ovan nämnda vinch kan du dra i många minuter utan bekymmer. Inte värre än att köra på helljuset. Vinchen har jag monterat på båttrailern och den verkligen drar upp en 700 kg båt utan bekymmer. Den har några meter kabel till fjärrkontrollen så du kan sitta inne i bilen och vincha och koppla till bakre cigg-uttaget.
av *pettson*
len skrev:
*pettson* skrev:....Den ska helst klara bilens dubbla vikt. ......
Inte behövs något extra batteri! Och vinchen ska hjälpa till, inte lyfta bilen!
Ovan nämnda vinch kan du dra i många minuter utan bekymmer. Inte värre än att köra på helljuset. Vinchen har jag monterat på båttrailern och den verkligen drar upp en 700 kg båt utan bekymmer. Den har några meter kabel till fjärrkontrollen så du kan sitta inne i bilen och vincha och koppla till bakre cigg-uttaget.
Nu vet jag inte hur du tänker när du dimensionerar saker, men uppenbarligen tänker vi olika. Några tusen meter vinschning i både snö (bil och traktor) och tuff terräng (läs: jeep i lera och sten) med fordon har jag hunnit med, erfarenheterna därifrån är det jag delar med mej av. Jag har inte tagit det ur luften precis.
Först och främst så får du räkna med att bilens hela vikt ligger på vinschen, får du mindre? Var glad, du dimensionerar för värsta scenariot, inte det bästa...
Däcken har ju inget grepp i snön och hjälper absolut inte till och gör det lättare där dom petar ned i snön oavsett om dom snurrar eller inte. Hade däcken grepp som är att räkna med så vore vinschen en dum ide, då är det bara att backa istället, eller köra framåt. Det är trevligt att 700 kilo båt kommer upp med sitt slimmade skrov, säkerligen från vatten där friktionen är mycket låg, mot löprullar på ett släp vid upptagning, där finns just bara egenvikten att kämpa emot. Synd att bilen väger det dubbla och underredet inte är slätt, kanske inte underlaget heller och hjulen är ivägen samt att det totalt sett inte går i närheten så lätt som en båt att släpa på? Att kunna dra många minuter är bra, t.ex julas gör ju hela 3 meter i minuten (obelastad, men det anges inte) säkras 20A men är på 160W? (12x20= 240W), när man drar ett par meter i minuten och har 20 meter ute för att få upp fordonet blir det för många minuter totalt sett. Ett andra batteri är ett måste eller så får man dra 5-10 min. Vänta 30-40 min på laddning i batteriet och sen fortsätta? Ju kallare det är ju längre väntan eftersom batterikapaciteten sjunker med temperaturen. Jag vet naturligtvis om jag vill vänta eller inte..
För min del gör det naturligtvis detsamma om man följer mina rekommendationer eller inte, alla gör som dom vill.
Användarvisningsbild
av len
En sak om man fastnar, en annan sak om jag ska korsa Amazonas! Fast ska jag ut i terrängen tar jag inte en 745:a. Då väljer man en annan bil. Frågan var ett enkelt sätt att lösa med en enkel vinch.
Om 160 W, vilken säkring tar du då om inte 20 A? Att säkra 20 A är inte samma som att motorn drar 12 x 20 = 240 W. Effekten begränsas av lindningen. Effekten är 160 W!
Jag tycker du gör det onädigt komplicerat. Jag har flera båtar och vattnet hjälper inte till att dra upp. Med trailerhjulen knappt i vattnet (brant strand) drar den ganska mycket. Och den enkla vinchen räcker ganska långt (nu ca 6 år).
Sedan om du har 1500 kg bil, behövs aldrig 1500 kg att dra den (såvida den inte står mot ett cementblock). Då lyfter jag bilen.
ps
Belastningen när jag drar upp min båt på 700 kg (drygt, motorn är nog 100 kg) är motsvarande ca 250-300 kg.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]