Teemu skrev:vet i tusan om Volvo är så pass säkra att dom inte monterar krockkuddar på pasagerarsidan pga det. Tror det handlar en hel del om att många vill ha sina barn i barnstolar där + att det är ytterligare ett sätt för Volvo att plocka in några extra kronor på bilarna. Dels genom att spara pengar på att inte montera i alla bilar och dels genom att ta extra betalt för dom det monteras i.
Sedan tror jag också att det skiljer mycket ifrån krock till krock pga vilka bilmodeller som krockar, om det är en bergsvägg, ett träd eller vad det nu är man krockar emot.
Kanske, volvos motivering var iaf att då bilen håller ihop så stjälper en krockkudde på passagerarsidan mer än den hjälper då det är risk att den gör skador (ansikte, händer m.m) vilket är onödigt då passageraren ändå inte slår i något.
Helt klart är det olika men jag frontade ändå i 100km/h mot en v70 på omkörning som enligt vittnena kom snabbare än så, så nog tror jag att jag hade nytta av att jag inte hade en 10år gammal toyota då (eller volvo, saaben är säkrare där)
Sen har jag en bekant som körde in i baken på en nissan micra med sin toyota camry som väl nu är 10år gammal, han spräckte ena lyset medans micran gick till skroten så det är helt klart värt att kolla upp säkerheten. Rekommenderar Folksams forskning.
http://www.folksam.se -> forskning
/Anders