Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Extacy98
Hej. Ska sälja min 855 T-5 95. Å ska skaffa mig en ny VOLVO. Vi är en familj på 4st. Vi vill ha en billig bil att äga. EJ TURBO. Lätt mekad å tålig å slitstark. Är det 940/945 modellen som skulle vara bäst för oss? det är mångs som säger att det är den bästa bil Volvo har byggt! Är det de?
av NCR
Extacy98 skrev:Hej. Ska sälja min 855 T-5 95. Å ska skaffa mig en ny VOLVO. Vi är en familj på 4st. Vi vill ha en billig bil att äga. EJ TURBO. Lätt mekad å tålig å slitstark. Är det 940/945 modellen som skulle vara bäst för oss? det är mångs som säger att det är den bästa bil Volvo har byggt! Är det de?
Slitstark ja, ekonomisk nej.

Jag skulle nog välja en bil med en betydligt lägre bensinförbrukning eftersom priset på bilen är en faktor för er (eftersom ni tittar efter en 15 år gammal bil från början menar jag).

10 åriga Toyota, eller vilken som helst av japanarna är slitstarka och hållbara samt drar ganska lite bränsle.

Så se er inte blinda på just Volvo.
Användarvisningsbild
av Brainy
Vill du ha en billig men ändå stor bil så kan jag tyvärr inte rekommendera en volvo om du samtidigt väger in säkerhet och komfort.

Jag skulle då kolla på en Saab 9000 combicoupe (CS- nya karossen) som är krocksäkrare än 700/900 och enligt mig har bättre komfort och prismässigt kan inte 850 mäta sig med den. Sen är det klart att en nyare volvo (läs v70n, s60 osv) är bättre.

Nu blir jag väl lynchad iom att det här är ett volvoforum :*O/

/Anders
av NCR
Brainded skrev:

/Anders
Det tror jag inte med tanke på hur få posts handlar om hur mkt folk GILLAR sina Volvos. :lol:
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej

Efter nästan 10 år med Toyota kan jag rekommendera Corollan eller Avensisen.
Bra bil, rullar jämt, bra bränsle förbrukning (under 0.65), laster rejält, har alla options man behöver och bra service nät.

Har nu gått över till V50 för att Avensisen var för 'gubbig' :-)
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev:
Brainded skrev:

/Anders
Det tror jag inte med tanke på hur få posts handlar om hur mkt folk GILLAR sina Volvos. :lol:
Vilken tur :) Sen rekommenderade ju du Toyota också så jag är inte själv, hade börjat skrivit inlägget redan innan du svarade men fastnade i telen så det blev inte postat förrän efter.

Det du ska tänka på om du köper begagnad toyota är krocksäkerheten, kolla upp den noga, enligt mig är inga pengabesparingar värd en invalidiserad familj. Jag vet inte så mycket om just Toyotas säkerhet på de gamla bilarna så jag ska varken säga bu eller bä, däremot så gör de ju väldigt mycket reklam om deras nya kuddar med knäkrockkuddar o liknande vilket jag snarare ser som ett tecken på att chassit inte håller ihop tillräckligt mycket (= en svaghet), volvo är ju så säkra idag så de inte ens monterar krockkudde på passagerarsidan som standard. När jag själv krockade så kunde man inte se på instrumentpanelen att den skjutits in eller ens varit med i en krock så när som på att handskfacksluckan var knäckt, sen att bilen i övrigt bara var sopor kvittade ju, kupen hade hållit ihop och knäkrockkudde behövdes inte.

/Anders
av Teemu
vet i tusan om Volvo är så pass säkra att dom inte monterar krockkuddar på pasagerarsidan pga det. Tror det handlar en hel del om att många vill ha sina barn i barnstolar där + att det är ytterligare ett sätt för Volvo att plocka in några extra kronor på bilarna. Dels genom att spara pengar på att inte montera i alla bilar och dels genom att ta extra betalt för dom det monteras i.

Sedan tror jag också att det skiljer mycket ifrån krock till krock pga vilka bilmodeller som krockar, om det är en bergsvägg, ett träd eller vad det nu är man krockar emot.
Användarvisningsbild
av Brainy
Teemu skrev:vet i tusan om Volvo är så pass säkra att dom inte monterar krockkuddar på pasagerarsidan pga det. Tror det handlar en hel del om att många vill ha sina barn i barnstolar där + att det är ytterligare ett sätt för Volvo att plocka in några extra kronor på bilarna. Dels genom att spara pengar på att inte montera i alla bilar och dels genom att ta extra betalt för dom det monteras i.

Sedan tror jag också att det skiljer mycket ifrån krock till krock pga vilka bilmodeller som krockar, om det är en bergsvägg, ett träd eller vad det nu är man krockar emot.
Kanske, volvos motivering var iaf att då bilen håller ihop så stjälper en krockkudde på passagerarsidan mer än den hjälper då det är risk att den gör skador (ansikte, händer m.m) vilket är onödigt då passageraren ändå inte slår i något.

Helt klart är det olika men jag frontade ändå i 100km/h mot en v70 på omkörning som enligt vittnena kom snabbare än så, så nog tror jag att jag hade nytta av att jag inte hade en 10år gammal toyota då (eller volvo, saaben är säkrare där)

Sen har jag en bekant som körde in i baken på en nissan micra med sin toyota camry som väl nu är 10år gammal, han spräckte ena lyset medans micran gick till skroten så det är helt klart värt att kolla upp säkerheten. Rekommenderar Folksams forskning. http://www.folksam.se -> forskning

/Anders
Användarvisningsbild
av G-kraft
Själv tycker jag att s/v70 är den bästa bilen volvo byggt, kanske inte det billigaste alternativet jämfört med toyota o.s.v men volvo s70 eller v70 är väldigt slitstarka inte så dyra i drift eller försäkring om du väljer en ekonomisk motor, samt inte så dyrt att laga heller..du kan få en bra s/v70 idag för en billig peng samt så tycker jag att de är fortfarande riktigt snygga för deras ålder...hade nog valt den karossen av volvo bil än en toyota, men det är bara min åsikt....
av Perra N
Ska du ha en enkel och lättmekad bil som ändå går relativt snålt, är en 945 Ltt med ekonomi-chipset! Kör under litern med bra komfort och får med dig hela familjen med packning utan problem. Att rekommendera problem-saab är inte min grej, har för många kunder som klagar på sina snaablar för att kunna göra det.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]