Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Var inne och besikta min bil idag, har varit avställd en längre tid så den har halkat efter i bes.
Bilen gick igenom och ja kunde inte va mer nöjd. Men när jag kommer hem och kollar i bilregistret så har bilen besiktningstermin om redan 1 vecka... Hur funkar det här? Måste ja verkligen in om 1 vecka igen för att få bilen besiktad 1 år?

Tackar på förhand.
av Rådlös
Som så ofta när det gäller sådana här frågor, så är det alltid bäst och säkrast att fråga den som har "givit ordern". Bilprovningen och hela Trafikverket har bra kontaktmöjligheter med både e-post, telefon och vanliga pappersbrev.
Börja med att kolla på deras hemsida.
Användarvisningsbild
av SvenB
Inte helt omöjligt om du har besiktigat för "tidigt", det vill säga före ordinarie besiktningsperiod. Hör efter med den besiktningsstation du varit hos, de brukar inte vara omöjliga att fixa till det.
av Amarace
Efterkontroll fungerar, om du har något att göra en efterkontroll på? (jag gjorde det en gång i tiden, min första bil, var ju körkåt och ville ha den besiktigad, och det var 18 dagar innan ordinarie tid började, bilen gick igenom UA, men det gick bra med efterkontroll, jag betalade och fick ett nytt papper bara).

Annars, synd att du inte kollade det först, det är surt att måsta besiktiga igen.
VolvoSebastian skrev:Okej, ska ringa på måndag där jag besiktade och höra hur man kan lösa de.
Borde man inte bara kunna få dra in på en efterkontroll?
Hej!

Nej, det går inte, sedan förra året, att göra en efterkontroll för att komma in i rätt period. Enligt Transportstyrelsen så måste det göras en kontrollbesiktning i den period som styrs av, i det här fallet, slutsiffran...
Dock så borde det väl inte vara något nytt som hänt när du fick den kontrollerad, så pass nyligen? :)

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]