Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

(1) Vid varm kupé slår kompressorn av och på med 1-2 sek intervaller. Tar lång tid att få ner temp i riktigt varm kupé.
(2) Klarar av att underhållskyla en kupé på 20-22 gr utan problem.

Finns det någon alternativ förklaring annan än brist på kylmedel med ovanstående fenomen?

Klarar en läckagekontroll att hitta även små läckor eller kan det hända att man får fylla på var tredje år eller så?

(Bilens spec hittar du i min signatur till höger)
Vissa hävdar att klimatanläggningen är ett slutet system där kylmediat inte pyser ut med tiden. Andra hävdar att kylmediat faktiskt pyser ut med tiden. Jag vill bestämt hävda att man inte skall behöva fylla på vart tredje år om man inte har en läcka. Jag körde min S70 i över 5 år utan några som helst problem med kylan. Vad jag vet så var det heller aldrig gjort något med klimatanläggningen i den för då brukar det sitta en klisterlapp som talar om att den är fyll odh testad. Den var tät och kylde finfin år ut och år in under min ägo. De jag känner som fått fylla på sin klima har fått göra det igen efter ett år eftersom den faktiskt läcker. När de fyller så använder de en spårvätska så att de senare, när du kört några veckor, kan söka efter läckor.
llesrof skrev:Vissa hävdar att klimatanläggningen är ett slutet system där kylmediat inte pyser ut med tiden. Andra hävdar att kylmediat faktiskt pyser ut med tiden. Jag vill bestämt hävda att man inte skall behöva fylla på vart tredje år om man inte har en läcka.
Det gör jag också, egentligen. Min Audi gick över 12 år utan problem.
llesrof skrev: De jag känner som fått fylla på sin klima har fått göra det igen efter ett år eftersom den faktiskt läcker. När de fyller så använder de en spårvätska så att de senare, när du kört några veckor, kan söka efter läckor.
OK, så det är så det går till alltså.

Jag är rätt mån om att få detta fixat innan jag når 10000 mil då maskinskadeförsäkringen försvinner. Kondensorn har fått en hel del stryk på bara de här tre åren. Rätt många småmärken. Kör 99% asfalt men det hjälper ju inte alltid.
Hade min S60 inne på ac service med provtryckning och hela fadderullan! Saknades cirka 150 gram köldmedium vilket stämmer bra med vad mekanikern sa; att en bil normalt tappar ca 15 gram per år. Min bil är 10 år.... Dock kylde den helt OK innan fyllning men jag ville veta att det va fräsch olja och rätt mängd gas i systemet!
llesrof skrev:Jag är rätt säker på att klimatanläggningen inte omfattas av maskinskadeförsäkringen. Jag vill minnas att den omfattar motor och drivlina.
Min gör det i alla fall.

"Kylsystem för motor, kraftöverföring och kupé"
Ja, jag fick ACn fylld på gas i Juli förra året.
Efter drygt ett halvår, så funkade inte ACn igen.
Fick systemet fyllt igen förra veckan.

Enligt Volvo ska ACn köras 30 minuter/månad, men det hade jag ju inte gjort under vintern. Så kylsnubben trodde det var anledningen, att packningar o.d. krympte på grund av att den inte användes.
Men han hittade inget läckage under det trycktest han gjorde iaf. Även han var lite förvånad.

Så, jag får väl se om det blir samma visa nästa år..
Jaha, då var det konstaterat att kondensorn läckte. Inte så konstigt med tanke hur många stenskott den fått. Kostnad: 5000:-, självrisk på maskinskadeförsäkringen.
av *pettson*
Någorlunda händig själv..

Kondensor 1700
Provning/fyllning ca 1500 med kvitto.
diverse småmaterial som alltid tillkommer om man inte räknar med det = 150

Att spara= Minst 1650kr

Totalt runt 3350kr om man gör det själv.
Naturligtvis går det säkert hitta billigare kondensor, billigare fyllning och man kanske inte behöver dom där 150 som jag lade på.
Jag överväger däremot att sätta något skydd för kondensorn, men det måste i så fall vara så osynligt gjort att det inte ser moddat ut.

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]