Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
tja, vi har en husqvarna rider 11 bioklipp och batteriet laddar inte upp sig, har även mätt med multimetern och det är ingen laddspänning :(

men det pinsama är att jag hittar inte generartorn :oops:
motorn är en briggs & stratton på 10,5 hk.

nån som har någon aning?

mvh filip
av *pettson*
filip2 skrev:tja, vi har en husqvarna rider 11 bioklipp och batteriet laddar inte upp sig, har även mätt med multimetern och det är ingen laddspänning :(

men det pinsama är att jag hittar inte generartorn :oops:
motorn är en briggs & stratton på 10,5 hk.

nån som har någon aning?

mvh filip
Generatorn återfinns under svänghjulet. Det är inte nån separat generator som liksom hänger på en rem eller nåt. Laddregulatorn/ likriktaren får du mäta på, för att se om det finns inkommande spänning men inte ut. Du bör hitta den på sidan av motorblocket. Följ laddningskabeln till batteriet bakåt.
Min Partner 11577 trädgårdstraktor, har en så kallad Dynastart. Det är en "kombinerad" startmotor och generator. Så fort motorn har startat och snurrar fungerar startmotorn som generator.
Kolla om du har en sådan. Min motor är en Briggs & Stratton. Dom flesta av deras motorer finns beskrivna i sprängskisser på nätet. Däremot står det inte ett ord om detta i instruktionsböckerna som följer med traktorn.
En upplysning bara i sammanhanget. En dynastart är alltid en likströmsgenerator.
Svänghjulet? är inte riktigt hundra på vad det är för något, typ under kylfläkten eller?

En dynastart tror jag inte att det är, för startmotorn borde vell vara ikuggad hela tiden då? för det är den iallafall inte när maskinen är anstängd :roll:
av *pettson*
filip2 skrev:Svänghjulet? är inte riktigt hundra på vad det är för något, typ under kylfläkten eller?

En dynastart tror jag inte att det är, för startmotorn borde vell vara ikuggad hela tiden då? för det är den iallafall inte när maskinen är anstängd :roll:
Längst upp på motorn sitter en kåpa.. i mitten på kåpan finns ett galler. Gallret sitter på svänghjulet. UNDER det svänghjulet sitter en krans som på en MC, det är spolarna. Dom leds ut till en liten 4 kant som är en likriktare/regulator.
Har du startmotor som kuggar i så är det inte en dynastart.
*pettson* skrev:Alternativet är briggs hemsida och slå in motornumret. Då får man upp en fullständig sprängskiss.
Försökte med det förut, men lyckades inte hitta något :|
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]