Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kattpappa
Tjo!

Polaren ska köpa sig en v50 och är helt insnöad på diesel. Efter en snabb slagning på blocket så verkar det som att utbudet på beggade v50 med dieselmotorer verkar betydligt sämre än bensin och därför kan det skilja ganska mycket på priset. Men han menar på att dieselmotorer är skonsammare mot bilen och att dieselbilar generellt sett når högre miltal än bensinare. Han kunde inte riktigt ge något svar på frågan och själv har jag aldrig hört talas om det. Nu undrar jag: Finns det någon rimlighet i påståendet? Är det så i allmänhet att dieselbilar har längre livslängd än bensinare förutsatt att körstilen/yttre förhållanden osv är likvärdiga?
av Lövet
Förr om åren stämde det men nu är det inget problem. Hur många bilar skrotas idag på grund av motorproblem? Det brukar handla om annat såsom rost, trasiga växellådor osv. Skrotade nyligen en Seat som var så rostig att den hängde ner i mitten, men motorn pinnade på perfekt.

Faktum är att dieslar har fler felkällor idag med turboaggregat, högtrycksinsprutning, partikelfilter osv. Att köpa en 1.6d eller 2.0d är ju bland det dyraste man kan göra underhållsmässigt idag.
av mikebike
kattpappa skrev: Är det så i allmänhet att dieselbilar har längre livslängd än bensinare förutsatt att körstilen/yttre förhållanden osv är likvärdiga?
Skillnaden är möjligen att dieselbilar inbjuder till lugnare körning....och att folk som väljer dieselbilar har en annan körstil (och är äldre?).
av llesrof
Jag har frågat samma sak på ett annat forum och det vär väl främst de som själva körde diesel som spädde på myten med en massa mer eller mindre diffusa motivationer. Jag vill påstå att diesel- och bensinversionerna i allt väsentligt är samma bil och som delar samma briset just utom i det att det är olika motorer. Det som brister på en bensinersion brister också på dieselversionen i mångt och mycket. Och som sagt, hur ofta hör man talas om rasade motorer? Sköter man servicen går motorn i all evighet. I princip. Sedan finns det naturligtvis detaljskillnader, till exempel olika växellådor, men som vi är inne på, det är inte dom sakerna som gör att man skrotar en bil.
av *pettson*
Det som är fantasipengar på för dieselversionerna är t.ex att renovera ett topplock, eller för den delen en dieselpump. Det är inga fantastiska delar som tar folk till andra planeter, men man tar betalt för just såna. Samma sak på arbetssidan, en bensintopp ska vara tät i ventilerna, punkt slut. Samma med en diesel, men det kostar nästan alltid dubbelt så mycket att få en ventil monterad i en diesel.
Sen kan man ju fråga sej om saker och ting är motiverade alls på våra verkstäder, ibland skäms jag över att vara mekaniker. En bil som står i min verkstad just nu , har för ett halvår sedan fått en översyn i topplocket. Man fann att två ventiler var skadade på grund av att kamkedjan hoppat ett hack. Så för att felsöka, fixa två nya ventiler, samt inslipning av topp. Och montering av densamma plus provkörning debiterade man 37000 på en *märkesverkstad (MB). För att lyfta på topplocket på en T5 och ENDAST byta blockpackning inkl delar och jobb ville man ha 17900 sek på en annan *märkesverkstad (volvo)*. Då är det bensinare. Ytterligare så fick en audi diesel skador på sin topp vid ett kamremsbrott (2004 års modell). 3 ventiler gick, inga andra skador, inte ens i sätena. Summa? 44000sek på VAG,
Var går smärtgränsen?.. För den är medvetet lagd. Alla tre bilisterna fick förslag från sina verkstäder om att byta in bilarna och få just dom summorna för bilarna i inbyte mot nån annan bil i deras bilhall. Visst kan det anses vara kundvård, men visst sker det lägligt? Kan du inte betala den svindyra reparationen så kan du få en bra avbetalningsplan på en annan bil. Sen lagas bilen för en spottstyver och hamnar i bilhallen..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En gammal sur-diesel när man tog ut 90 hk ut 3 liters motor höll ju i 100.000 mil

Nya dieslar när man piskar ut runt 200 hk ur 2.0 liter håller ju ungefär som samma bensinare,
av semmelman
Vad jag vet så levererar en diesel mindre överskottsvärme, för bränslet är energieffektivare. Vet inte men kan inte det betyda nån sorts skillnad på livslängd, en mycket varm motor mot en ljummen motor, vilken håller längst?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dock vrider en modern diesel ur sig 400-500 Nm ur ynka 2 liters slagvolym vid bortåt 2 bars laddtryck.

Det frestar
Användarvisningsbild
av erikn
semmelman skrev:Vad jag vet så levererar en diesel mindre överskottsvärme, för bränslet är energieffektivare.
Det är inte bränslet som är energieffektivare, utan motorn. Det är lite lurigt när både processen och bränslet heter samma sak.

En dieselmotor kan även köras på ED95, dvs etanol med tändförstärkare. Men då drar den mycket mer bränsle eftersom bränslet diesel innehåller mycket mer energi. Ottomotorer har problemet med pumpförluster eftersom man reglererar motorn med ett spjäll där luften kommer in, en dieselmotor reglerar med mängden bränsle och har alltid fullt flöde med luft.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]