Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hund-v ... -stadsjeep

Rätt roligt och precis sånt tänk som debatten behöver! Våga vända på lite andra grejer än de vedertagna.

Jag som är förespråkare av alterantivbränslen har av denna anledning länge skrattat gott med en viss bitter eftersmak åt människors oerhört dåligt genomtänkta resonemang att bränslen som baseras på odlade grödor skulle tränga ut matodlingar osv.

I själva verket handlar det om en lyxkonsumtion som vilken som helst, och skulle man verkligen bry sig om odlingsmark skulle man såklart aldrig äta godis, kött(extremt arealuppätande), spela golf, dricka sprit(även detta oerhört onödig markanvändning om man ska vara sån), osv.

Kort sagt: Det finns MYCKET andra saker att dra ner på som skulle fria upp mark till bränslenas odlingsområden och därmed är det ett påhittat skitproblem till den dag då vi skurit ner all annan lyxkonsumtion.

Detta är precis samma, det finns inget jag hatar mer än självgoda popvänster miljöpartister som kör småbil eller till och med stoltserar med cykel och sedan inte bryr sig ett skit om de aspekter av livet som inte hetsats om i media, som här: Hur självgod och självuppoffrande man än är och skippar bilen så är man fortfarande värre miljöbov med sin schäfer än alla stadsjeepar man skäller efter som vore de pesten! :lol:

Vad tror ni, kommer det bli straffskatt på hundmat nu? ;) Det vore ju det enda logiska egentligen. Eller varför inte!

Sänk bilskatten och tillför en hundskatt!!! Tydligen vore det ju bättre för miljön.
Ah, jag älskar sånt här. Så många självgoda know it all-trynen som får böka lite i smutsen.
Men säg då det till alla de miljoner människor i världen som svälter ihjäl varje år.För de köper sääääkert ditt resonemang om att alternativbränslen inte hotar matförsörjningen.Vi är ju redan för många som det är på denna planet redan nu och värre blir det där du då påstår du att en minskning av denna gröda som istället går till bränsle och ej mat inte skulle påverka levnadsstandarden till det sämre för dessa mindre bemedlade personerna i världen.Underbart att se vilka Moderatorer en del forum har som nätpoliser.Skrämmande okunskap är väl det minsta som passar in i detta sammanhang.Som när Tyskarna under Andra Världskriget var fullt på det klara med att alla Judar var orsaken till allt elände och avrättade dessa Judar.Ojdå, de hade visst fel, ursäkta och förlåt.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Vi får bli veganer allihop som odlar egna grönsaker och sitter runt elden med en joint på kvällarna... :lol:
Jag skulle bra gärna se hur de har räknat ut detta eftersom det låter väldigt konstigt och miljöforskare med egna agendor ger jag inte mycket för. :roll:
Hur mycket åkermark krävs för 1 liter bensin? Om vi säger att suven hade gått på t ex etanol så krävs det ju garanterat mer än 0,44 Ha för att framställa bara Etanolen till bilen.
Med risk att göra bort mig men vad räknar de med att en Ha ger? Vad för gröda har de räknat med?
Finns det inte hundskatt redan? Jag har själv ingen hund men på nåt sätt låter hundskatt bekant.

Annars kanske köttskatt med tanke på den enorma miljöbelastning kött orsakar.

Svält i världen orsakas inte av alternativa bränslen. Om det vore så enkelt. Visste jag att jag skulle rädda fler människor i u-länderna än de i väst som dör av dieselavgaser skulle jag kasta mig över dieselhandtaget redan imorgon. Orsaken till svält är att bönder i fattiga länder inte kan leva på sina odlingar. Västvärlden dumpar billig mat och konkurerar ut lokala odlare.
Har varit hundskatt en gång i tiden men numera borttagen.

Om vi ska sluta äta kött så borde vi också sluta med alla animaliska produkter och gällande en extra skatt på kött så tycker jag det är fjanteri, men svensken vill väl ha än mer skatt än vi redan har i dag antar jag. :roll:
Sen till det praktiska, vad för kött ska det vara skatt på? Bara det vi handlar i affären eller ska jägarna också betala extra skatt för viltet de skjuter? Om jag slaktar och äter upp en ko hemma som jag själv fött upp, ska jag betala skatt då?
PTV skrev: Tyskarna under Andra Världskriget var fullt på det klara med att alla Judar var orsaken till allt elände och avrättade dessa Judar.Ojdå, de hade visst fel, ursäkta och förlåt.
Ha ha ha... första svaret på inlägget och du gör redan en Goodwin. Du är ju för rolig, PTV :mrgreen:
Fluffen skrev:Jag skulle bra gärna se hur de har räknat ut detta eftersom det låter väldigt konstigt och miljöforskare med egna agendor ger jag inte mycket för. :roll:
Hur mycket åkermark krävs för 1 liter bensin? Om vi säger att suven hade gått på t ex etanol så krävs det ju garanterat mer än 0,44 Ha för att framställa bara Etanolen till bilen.
Med risk att göra bort mig men vad räknar de med att en Ha ger? Vad för gröda har de räknat med?
Testat denna? http://www.google.se/ :D
Den gav denna:
http://www.stuff.co.nz/environment/2987 ... to-eat-dog

Jag tror att denna artikel ger dig svar på dina frågor.
Ja då blev det lite klarare men jag tycker fortfarande att det är ett förbaskat konstigt sätt att räkna.
Vad hände med de förnyelsebara resurserna helt plötsligt i jämförelsen då? Hunden är nog mer förnelsebar än bensinen/dieseln samt bilen är, eller är jag ut och cyklar igen. :roll:
Vad vi behöver i sverige är mer skogs plantage så att älgarna kan äta sig stora och många så är mat frågan löst både för hundar och människor.
Och sen öppen licens rätt att jaga veganer, vänster anhängare och miljöpartister med klappträn <- dom hotar med att höja bensin skatten.

Hundskatt har funnits, jag har något gammalt hundskattemärke kvar från 90
Fluffen skrev:Ja då blev det lite klarare men jag tycker fortfarande att det är ett förbaskat konstigt sätt att räkna.
Vad hände med de förnyelsebara resurserna helt plötsligt i jämförelsen då? Hunden är nog mer förnelsebar än bensinen/dieseln samt bilen är, eller är jag ut och cyklar igen. :roll:
Nja, det handlar nog inte så mycket om att jämföra en förnyelsebar hund med fossila bränslen :D Som jag förstod det så handlar det om hur mycket energi en SUV och en hund slukar. De drivs av olika energikällor men för att kunna jämföra har de enbart sett till energiförbrukningen och räknat om den till joul och sedan sett hur många joul man kan utvinna ur en bestämd odlingsyta. Om denna jämförelse är praktiskt tillämpbar kan man ju alltid diskutera. Det som är intressant är ändå att vissa självklara företeelser kanske inte borde vara så självklara om man granskar dem ut vissa perspektiv.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]