Cunningham skrev:Med dagens högeffektiva dieslar med sin underbara momentkarakteristik, finns ingen anledning att köra på något annat.
Hopplösa och törstiga bensinare med sin symanskinskarakteristik, för att inte tala om E85, gas och andra avarter, betackar jag mig för.
Synd bara att oljebolag och mackar fortfarande inte fattat galoppen. Titta var köerna är, jo vid dieselpumparna, medan "gröna" och "blåa" slangar för det mesta hänger oanvända.
Att sedan majoriteten av bilnyförsäljningen i Europa är dieslar talar sitt tydliga språk.
Jag tycker mest synd om de som fortfarande av olika orsaker tvingas köra omkring med annat än diesel i tankarna. (OBS dubbeltydigheten!
)
Jag är mer fascinerad av att man har mage att ta mer betalt för en dieselbil i hela dess liv. Alltifrån beställningen, dess liv till dess byten och till sist delar som död. En diesel slits nämligen betydligt hårdare än en bensinare tack vare sin konstruktion och är faktiskt betydligt billigare att tillverka till trots. Den görs i otroligt stora volymer, men medeleuropen han ler när han får betala extra för den, den är ju lite unik, här iallfall..
Sen är det ju vad man är ute efter, har du sett en HD åkare vilja varva ur en japansk superhoj? Trots farten hästarna och det hela? Inte alls.. Samma känsla hamnar hos bilåkare, vill du känna spannet igenom växlarna så är inte diesel ett alternativ. Men det är sålänge vi kan göra val. Alla har inte samma val.
Att dieslar är stort i världen är inte alls så svårt att förstå, det är och har alltid varit 10ggr lättare att få tag i fotogen, diesel eller hybrider i alla länder. I fredstid är det för att bensinen i dom flesta länder där oljan finns faktiskt är otroligt svår att få ren. Har bekanta som är ifrån irak som glatt berättar om dessa stackars bensinåkare i hemländerna som ständigt får stopp på grund av att sanden ur oljan faktiskt är kvar i bensinen, bensinen är otroligt oren och av drygt 85 oktanig kvalitet, bensinarna går alltså inte särskilt väl. Alla har ju inte 95 oktan superduper i pumparna.
Av nån anledning, som jag inte vet ännu så är då dieseln renare och dom får inga stopp. I länder med krig eller där det varit krig, eller ransonering har alla transporter utförts med diesel och därför skaffar man också dieselfordon, det är ett sätt att alltid kunna tanka, legalt eller illegalt, finns det lastbilar eller stridsvagnar eller annat, ja då kan du få tag i bränsle. I få fall har till och med hemtillverkning tagits upp för att göra diesel hemma under primitiva förhållanden.
Det är inte den iden som riktigt gått hem är i norra europa. Här tror vi att man har dieselbilar i övriga världen för dess egenskaper som fordon överallt, eller för dess bränslesnålhet. Så är det alltså inte, och har heller inte varit dom senaste 50åren. Dom finns och har funnits för att dom är enkla att hålla i drift (äldre modeller) och enkla att fixa bränsle till. För det går ju med lite vilja att köra på frityrolja, villaolja, fotogen ja dom flesta bränslen som går att glöda.