Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
"Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin."

Ja, precis. Dieselmotor är för grävmaskiner och långtradare. Inga fördomar här.
av mojja
1 kr rabbat per tankad liter gäller idag och imorgon på shell:))
Användarvisningsbild
av crumpets
StringerBell skrev:"Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin."

Ja, precis. Dieselmotor är för grävmaskiner och långtradare. Inga fördomar här.

I ärlighetens namn är det ju så det är ;)....

Hursomhaver ett mycket roligt initiativ! Jag är vän av alla biobränslen av ren princip. Detta kommer självklart aldrig att ersätta dieseln, men som de flesta borde ha förstått vid det här laget kommer vi behöva ett mischmasch av olika bränslen och detta är en liten bit påväg.

Trist dock att det inte verkade funka något vidare i kyla. Att vara begränsad till 8% inblandning under halva året är en rätt rejäl nackdel.
Användarvisningsbild
av isak
trodde det var europa-soppan, grundlurad!
Isak
av MattiasD
Hur kan en blanding på 5% RME + 15% talldiesel + 80% fossildiesel reducera CO2 med 16 procent jmf med den vanliga diesel som finns idag? Den vanliga dieseln har också 5% RME inblanding och det betyder att talldieseln skulle reducera CO2 med över 100 procent. Vilket jag inte tror ett dugg på. Förklaringen är troligen att Preem jämför Evolution Diesel med 100% fossil diesel för att det ska låta bättre än vad det är. Kanske inte fel i sig, men det är lätt att tro att Evolution Diesel reducerar 16% jmf dieseln som funnits i några år och det är inte sant. Dessutom är det (väl?) ingen oberoende instans som räknat fram CO2 reduktionen så vi kan anta att den är beräknad med optimistiska Preem ögon. Det är förstås inget som hindrar våra motorjournalister att hylla Preem. När oberoende forskare i Lund och KTH räknar fram 80% reduktion av CO2 för etanol, "nej, det kan inte stämma". Men när Preem räknar fram, för sin egna produkt, 16%, hyllas de som hjältar av okunniga motorjournalister som Lasse Swärd på DN.

Preem Evolution Diesel är ett bra initativ men det är inget alternativ till etanol och biogas då diesels problem med emissioner kvarstår. Och 16% i all ära, men vi har haft bränslen i flera år som reducerar med 70-80 %.
av bilgalen
Brukar inte du MattiasD förespråka att vi i framtiden måste hålla olika alternativa bränslen för våra bilar. Det här är kanske ingen revolution, men ett steg i rätt riktning. Dieseln har ju iaf fortfarande den fördelen att den funkar som bränsle för oss vanliga bilister som inte villl tanka flera ggr i månaden.

Etanol kanske är bra i diverse forskarrapporter, men värdelöst i den praktiska verkligheten som tex jag lever i.
av MattiasD
bilgalen skrev:Brukar inte du MattiasD förespråka att vi i framtiden måste hålla olika alternativa bränslen för våra bilar. Det här är kanske ingen revolution, men ett steg i rätt riktning. Dieseln har ju iaf fortfarande den fördelen att den funkar som bränsle för oss vanliga bilister som inte villl tanka flera ggr i månaden.

Etanol kanske är bra i diverse forskarrapporter, men värdelöst i den praktiska verkligheten som tex jag lever i.
Absolut behövs det många olika alternativa bränslen. Har man en dieselbil tycker jag att man ska försöka tanka hos Preem. Det jag menar är att ska man köra ny bil idag, ska man inte välja dieselbil före etanol/gas med Preems diesel som argument. Eftersom det inte löser utsläpp av härsofarliga avgaser och miljöprestandan är inte mycket att hänga i granen. Bättre så att låta lastbilar använda Preems diesel där det är lönsamt med ordentlig avgasrening. Dessutom håller sig lastbilar (oftast) utanför städer.
av Cunningham
Med dagens högeffektiva dieslar med sin underbara momentkarakteristik, finns ingen anledning att köra på något annat.

Hopplösa och törstiga bensinare med sin symanskinskarakteristik, för att inte tala om E85, gas och andra avarter, betackar jag mig för.

Synd bara att oljebolag och mackar fortfarande inte fattat galoppen. Titta var köerna är, jo vid dieselpumparna, medan "gröna" och "blåa" slangar för det mesta hänger oanvända.

Att sedan majoriteten av bilnyförsäljningen i Europa är dieslar talar sitt tydliga språk.

Jag tycker mest synd om de som fortfarande av olika orsaker tvingas köra omkring med annat än diesel i tankarna. (OBS dubbeltydigheten! :-) )
av *pettson*
Cunningham skrev:Med dagens högeffektiva dieslar med sin underbara momentkarakteristik, finns ingen anledning att köra på något annat.

Hopplösa och törstiga bensinare med sin symanskinskarakteristik, för att inte tala om E85, gas och andra avarter, betackar jag mig för.

Synd bara att oljebolag och mackar fortfarande inte fattat galoppen. Titta var köerna är, jo vid dieselpumparna, medan "gröna" och "blåa" slangar för det mesta hänger oanvända.

Att sedan majoriteten av bilnyförsäljningen i Europa är dieslar talar sitt tydliga språk.

Jag tycker mest synd om de som fortfarande av olika orsaker tvingas köra omkring med annat än diesel i tankarna. (OBS dubbeltydigheten! :-) )
Jag är mer fascinerad av att man har mage att ta mer betalt för en dieselbil i hela dess liv. Alltifrån beställningen, dess liv till dess byten och till sist delar som död. En diesel slits nämligen betydligt hårdare än en bensinare tack vare sin konstruktion och är faktiskt betydligt billigare att tillverka till trots. Den görs i otroligt stora volymer, men medeleuropen han ler när han får betala extra för den, den är ju lite unik, här iallfall..
Sen är det ju vad man är ute efter, har du sett en HD åkare vilja varva ur en japansk superhoj? Trots farten hästarna och det hela? Inte alls.. Samma känsla hamnar hos bilåkare, vill du känna spannet igenom växlarna så är inte diesel ett alternativ. Men det är sålänge vi kan göra val. Alla har inte samma val.
Att dieslar är stort i världen är inte alls så svårt att förstå, det är och har alltid varit 10ggr lättare att få tag i fotogen, diesel eller hybrider i alla länder. I fredstid är det för att bensinen i dom flesta länder där oljan finns faktiskt är otroligt svår att få ren. Har bekanta som är ifrån irak som glatt berättar om dessa stackars bensinåkare i hemländerna som ständigt får stopp på grund av att sanden ur oljan faktiskt är kvar i bensinen, bensinen är otroligt oren och av drygt 85 oktanig kvalitet, bensinarna går alltså inte särskilt väl. Alla har ju inte 95 oktan superduper i pumparna.
Av nån anledning, som jag inte vet ännu så är då dieseln renare och dom får inga stopp. I länder med krig eller där det varit krig, eller ransonering har alla transporter utförts med diesel och därför skaffar man också dieselfordon, det är ett sätt att alltid kunna tanka, legalt eller illegalt, finns det lastbilar eller stridsvagnar eller annat, ja då kan du få tag i bränsle. I få fall har till och med hemtillverkning tagits upp för att göra diesel hemma under primitiva förhållanden.
Det är inte den iden som riktigt gått hem är i norra europa. Här tror vi att man har dieselbilar i övriga världen för dess egenskaper som fordon överallt, eller för dess bränslesnålhet. Så är det alltså inte, och har heller inte varit dom senaste 50åren. Dom finns och har funnits för att dom är enkla att hålla i drift (äldre modeller) och enkla att fixa bränsle till. För det går ju med lite vilja att köra på frityrolja, villaolja, fotogen ja dom flesta bränslen som går att glöda.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]