Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag vet att detta inte är rätt forum att ta upp en fråga om en gammal SAAB, men då jag brukar få bättre svar här än på SAAB forumet så tänkte jag ge det ett försök. Hoppas ni har överseende. Problemet isig är troligen inte omöjligt att även få på en Volvo.

Bilen har stått ganska länge(utan ström dessutom) men lite då och då drar vi igång den för att den inte ska bli helt kass.

Iallafall så har det nu blivit problem med motorn.

Bilen startar som den ska men efter ett kort tag så börjar motorn varva upp väldigt mycket(3000 rpm) sen kan den helt plötsligt gå ner till normal igen för en kort period. Gasar man när den är "normal" så finns det en tendens till att den fastnar i högt läge(3000 rpm).

När man släpper upp kopplingen för att köra så återgår bilen till normalt beteende men så snart den ställs på tomgång så börjar den konstra igen?

Jag har haft av tomgångsmotorn som jag tvättat med 5-56 (den var ganska sotig) och de blev ingen nämnvärd förändring.

Slangar har jag rykt i under tiden bilen varit igång utan att något hänt.

Några förslag?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Vad är det för modell och år?

Men rent generellt skulle jag gissa på någon av slangarna under insuget så att den får tjuvluft.
Antingen att någon är av eller sprucken.
av snowman
Men om det är tjuvluft borde inte problemet finnas även vid drivning?

Det är en SAAB 900 2.4 -94
Användarvisningsbild
av igelkottar
Vad jag vet så är den känsligare på tomgång, men jag låter det vara lite osagt.

Jag hade en bil som en slang som lossnat och detta
gjorde så den gick upp i varv vid tomgång sedan ner och upp igen som du beskrev.

Rena rasergas vid stopp. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av vetten
Testa att spruta startgas över slangarna så hör du ju om tomgången ökar när du sprutar på ev. otäta slangar. Men annars så testa att rengöra tomgångsmotorn som ju gärna slaggar igen och kärvar speciellt på en bil som får stå ett tag.
av snowman
@vetten > Jag har redan rengjort tomgångsmotorn och det hjälpte inte. Jag provade även att koppla ur den(strömmen) men då gick den ännu sämre.

Var bör jag spruta med startgas i motorrummet? Det kanske finns ställen som är farliga att spruta sådant på? Sen e ju också frågan vad som händer med varvtalet om det kommer in startgas samtidigt som motorn redan kör på 3000 rpm?
Användarvisningsbild
av vetten
Spruta på slangar som har med insugsluften att göra och akta dej för att spruta direkt på varma delar, tomgången kommer att öka bara en liten stund så det ät nog ingen större fara.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har inte du LHJetronics i den SAABen? Kanske kärvar spjället eller att det är något galet med spjällägesgivaren. Demontera och gör ren spjällhuset, glöm inte att rensa vakuumkanalerna också.

Mvh GK
av snowman
Hej!

Tack för alla svar! Jag har nu provat att koppla ur tomgångsmotorn och helt enkelt koppla förbi den(tejpa ihop slangarna) bara för att testa.

När bilen startas så går den snabbt upp till 5000 rpm vilket gör att man måste stänga av bilen. Kopplar man in tomgångsmotorn igen så går den långsammare upp och den hamnar då på mindre rpm (3000 rpm).

Att spruta startgas i motorrummet till en bil som redan håller relativt hög rpm låter farligt, visst jag antar att man kan låta en person sitta i bilen som stänger av om den når för höga rpm värden.

Jag antar att det inte skadar att rengöra spjällhuset, frågan e hur avancerat det är? Ska se om jag kan få tag på en bok om detta.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
snowman skrev:Hej!

Tack för alla svar! Jag har nu provat att koppla ur tomgångsmotorn och helt enkelt koppla förbi den(tejpa ihop slangarna) bara för att testa.

När bilen startas så går den snabbt upp till 5000 rpm vilket gör att man måste stänga av bilen. Kopplar man in tomgångsmotorn igen så går den långsammare upp och den hamnar då på mindre rpm (3000 rpm).

Att spruta startgas i motorrummet till en bil som redan håller relativt hög rpm låter farligt, visst jag antar att man kan låta en person sitta i bilen som stänger av om den når för höga rpm värden.

Jag antar att det inte skadar att rengöra spjällhuset, frågan e hur avancerat det är? Ska se om jag kan få tag på en bok om detta.

Bilen kommer inte att varva 800rpm när du sprutar startgas ha tomgångmotorn i kopplad, och spruta du kommer inte att få upp den på "farligavarv" det har jag aldrig fått med den metoden. metoden är klockren är en slang dålig så kommer gasen att berätta den, men det är inte farligt.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]