- sön 13 mar 2011, 18:34
#509071
Hej!
Bestämde mig för att byta ut extraljusen som förra ägaren satt på min bil. Eftersom jag hade en sats 50w Xenon med H1 sockel fick det bli mina gamla SIMare som fick sig en konvertering. Här kommer lite bilder från jobbet.
(Klickbara bilder)
Först en bild på mina tre säsonger gamla SIM-ljus.
Man får ju vad man betalar för så det börjar bli lite frasigt i kanten, men jag är inte förvånad efter tre vintrar i saltet.
Reflektorn är dock fortfarande klanderfri, kexchokladen är på utsidan av linsen i nederkant. Min teori är att det samlas massa mög bakom dekorlisten som äter upp beläggningen. Förebyggande av problemet kanske är att ta av listen varje gång man tvättar bilen och skölja bort salt etc.
Observera att jag nu hade fördragna kablar och relä till ljusen. Har du inga extraljus sen tidigare tillkommer lite arbete iom inkoppling av dessa.


Reflektor bakifrån

En bild på hur originallampan med H1 sockel ser ut.

En bild på hur nya Xenonlampan med H1 sockel ser ut.

Som synes är Xenonlampan längre än halogenlampan, vilken kan ha betydelse för ljusbilden.
Lampan passar rakt av i lamphållaren. Ibland kan det dock krävs viss modifikation av lamphållare för att xenonsockeln kan vara lite för stor.

Nästa steg i processen att göra ett uttag i lamphuset för att få igenom kablarna med sina kontakter vilket jag gjorde genom att borra upp ett hål bakom lampan. Behöver vara ganska stort eftersom kontakterna alt lampsockeln tar mycket plats. Det medföljer xenonsatsen en gummitätning att fylla upp hålet med.


Alternativet till denna lösning är att klippa kablarna, dra igenom ett mindre hål och sen löda ihop dem igen, men eftersom jag saknade utrustning till detta valde jag "stora hålet"-lösningen.
Plus och minus matning drar jag genom det befintliga lilla hålet i nederkant av lamphuset. Dessa behöver du för att ge ström till drivdonet och lampan, och kopplas på kablarna från drivdonet, inne i lamphuset.
En bild på extraljusen som satt på när jag köpte bilen.
Väl säkrade med stabiliseringsstag som är skruvade i ovankant på grillen.
Lampfästet är ett sk nummerplåtfäste. En stor plåtbit med två öron som man skruvar fast bakom nummerplåten.

NU har jag skruvat bort de gamla lamporna och börjat ta loss grillen. Jag tar loss grillen därför jag tänker gömma drivdonen där bakom. Jag gjorde först två byglar av ståltråd som jag satte i grillen så att jag kan dra grillen utåt samtidigt som jag knäpper loss fästena som sitter på insidan av grillen. I nederkant av grillen använder jag en mejsel när jag lossar fästena, och i ovankant lossar jag hela fronten längs upp, för att sen vika den framåt och loss fästena med handen. Samtidigt drar jag i grillen och *plopp* så lossnar den.

På bilden syns också plus och minus till H1 lampan samt plusmatning till positionsljuset som satt i de gamle Boschen.
Här är nu grillen borttagen och jag börjar föra igenom xenonkontakterna genom grillen. Jag tog en stor plattmejsel och bände i ribborna lite så fick jag till slut igenom kontakterna.

Här i hörnet mellan strålkastaren och grillen, bakom kofångare gömmer jag drivdonen. Ett på varje sida.

Glömde ta bild på xenonsatsen men den ser ut så här (tagen bild på nätet)

Därefter är det bara att montera allt i omvänd ordning och justera in extraljusen.
Fick ingen bra bild på hur ljuset blev i mörker, men jag kan garantera att det är många gånger bättre än 100w halogenlampor.


Nu hade jag allt liggandes hemma sen innan, men kostnaden stannar på ungefär
300kr x 2= 600kr för Simljusen.
Ca 500kr för xenonsatsen
Fäste för 150:-
Plus lite relä, kabel osv om det inte är fördraget.
Dvs Ett jävla ljus för ca 1250:-
Väldigt prisvärt måste jag säga.
Bestämde mig för att byta ut extraljusen som förra ägaren satt på min bil. Eftersom jag hade en sats 50w Xenon med H1 sockel fick det bli mina gamla SIMare som fick sig en konvertering. Här kommer lite bilder från jobbet.
(Klickbara bilder)
Först en bild på mina tre säsonger gamla SIM-ljus.
Man får ju vad man betalar för så det börjar bli lite frasigt i kanten, men jag är inte förvånad efter tre vintrar i saltet.
Reflektorn är dock fortfarande klanderfri, kexchokladen är på utsidan av linsen i nederkant. Min teori är att det samlas massa mög bakom dekorlisten som äter upp beläggningen. Förebyggande av problemet kanske är att ta av listen varje gång man tvättar bilen och skölja bort salt etc.
Observera att jag nu hade fördragna kablar och relä till ljusen. Har du inga extraljus sen tidigare tillkommer lite arbete iom inkoppling av dessa.


Reflektor bakifrån

En bild på hur originallampan med H1 sockel ser ut.

En bild på hur nya Xenonlampan med H1 sockel ser ut.

Som synes är Xenonlampan längre än halogenlampan, vilken kan ha betydelse för ljusbilden.
Lampan passar rakt av i lamphållaren. Ibland kan det dock krävs viss modifikation av lamphållare för att xenonsockeln kan vara lite för stor.

Nästa steg i processen att göra ett uttag i lamphuset för att få igenom kablarna med sina kontakter vilket jag gjorde genom att borra upp ett hål bakom lampan. Behöver vara ganska stort eftersom kontakterna alt lampsockeln tar mycket plats. Det medföljer xenonsatsen en gummitätning att fylla upp hålet med.


Alternativet till denna lösning är att klippa kablarna, dra igenom ett mindre hål och sen löda ihop dem igen, men eftersom jag saknade utrustning till detta valde jag "stora hålet"-lösningen.
Plus och minus matning drar jag genom det befintliga lilla hålet i nederkant av lamphuset. Dessa behöver du för att ge ström till drivdonet och lampan, och kopplas på kablarna från drivdonet, inne i lamphuset.
En bild på extraljusen som satt på när jag köpte bilen.
Väl säkrade med stabiliseringsstag som är skruvade i ovankant på grillen.
Lampfästet är ett sk nummerplåtfäste. En stor plåtbit med två öron som man skruvar fast bakom nummerplåten.

NU har jag skruvat bort de gamla lamporna och börjat ta loss grillen. Jag tar loss grillen därför jag tänker gömma drivdonen där bakom. Jag gjorde först två byglar av ståltråd som jag satte i grillen så att jag kan dra grillen utåt samtidigt som jag knäpper loss fästena som sitter på insidan av grillen. I nederkant av grillen använder jag en mejsel när jag lossar fästena, och i ovankant lossar jag hela fronten längs upp, för att sen vika den framåt och loss fästena med handen. Samtidigt drar jag i grillen och *plopp* så lossnar den.

På bilden syns också plus och minus till H1 lampan samt plusmatning till positionsljuset som satt i de gamle Boschen.
Här är nu grillen borttagen och jag börjar föra igenom xenonkontakterna genom grillen. Jag tog en stor plattmejsel och bände i ribborna lite så fick jag till slut igenom kontakterna.

Här i hörnet mellan strålkastaren och grillen, bakom kofångare gömmer jag drivdonen. Ett på varje sida.

Glömde ta bild på xenonsatsen men den ser ut så här (tagen bild på nätet)

Därefter är det bara att montera allt i omvänd ordning och justera in extraljusen.
Fick ingen bra bild på hur ljuset blev i mörker, men jag kan garantera att det är många gånger bättre än 100w halogenlampor.


Nu hade jag allt liggandes hemma sen innan, men kostnaden stannar på ungefär
300kr x 2= 600kr för Simljusen.
Ca 500kr för xenonsatsen
Fäste för 150:-
Plus lite relä, kabel osv om det inte är fördraget.
Dvs Ett jävla ljus för ca 1250:-
Väldigt prisvärt måste jag säga.