Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Denna fråga har säkert kommit upp innan men jag hittar inget matnyttigt när jag söker så jag provar ändå:
Undrar om någon har märkt skillnad på eller vet om det är stor skillnad på bensinförbrukning på 215 breda däck jämfört med 205? Har en S80 -00 och har hittat beg. fälgar med däck 205/55/16 som har en liten skillnad i rullomkrets mot original och så ett par med 215/55/16 som är nästan samma som original (vill helst ha samma eller mer eftersom mätaren visar fel...) MEN frågan är om det är någon vidare skillnad på 215 i förbrukning? Det är ju en cm per däck som är extra och troligen onödig bredd men det är väl OK såvida det inte drar en massa mer, såå frågan är; är det nån vidare skillnad egentligen?
av *pettson*
Svaret på frågan är som att svara på hur långt ett rep är..
205 ska dra mindre än 215 helt klart i teorin. Men *fel* gummiblandning och mönster osv på den smalare drar mer än rätt blandning på den tjockare. Kombinationerna kan fortgå i evighet i en jämförelse.
Förutsatt att bägge bredderna kör med samma fabrikat och mönster samt tryck så kan det finnas en mätbar skillnad i praktiken.
Är det dessutom då *energysaver* typ av däck så bör det mer säkert göra en skillnad.
av PTV
Bredare och större däck till sin omkrets kräver oftast (alltid) mer energi än motsvarande smalare däck.En fysisk lag i vår värld som kräver mer kraft (i detta fall) för att få upp rörelseenergin i förhållande till motståndet på det som ska sättas i rörelse.Med tanke på dagens bränslepriser så borde ju minsta ökning oavsett vad i dessa däcksammanhang innebära en förlust rent ekonomiskt oavsett hur lite än bränsleförbrukningen ökar.
av llesrof
Jag vill minnas att Teknikens Värld testade detta för några år sedan. De testade samma däck i tre olika storlekar och skillnaden i förbrukning var försumbar. Men i teorin så borde förbrukningen vara högre med bredare däck.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]