Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av maccan92
heej..

har läst lite på transportstyrelsen och så, men står konstigt..
jag ska ta ut bilen nu och det är knappast vinterväglag längre, inte här iaf..
men det står typ att jag måste ha vinterdäck tills 15aprill om det råder vinterväglag..
men om det inte gör det då, är det okej att åka på sommardäck? eller?
av PTV
Det är helt okey att åka på sommardäck om inte vinterväglag råder såsom snö och ishalka.Problemet som kan uppstå är om du ger dig iväg i torrt väglag och blir stoppad på vägen hem när det kanske börjat snöa.Minimal otur naturligtvis men allt kan ju uppenbart hända i detta land nuförtiden. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Men, vem avgör om det är vinterväglag? Bilföraren, polisen, SMHI eller Transportstyrelsen. De finns ju de som hävdar att det är vinterväglag när det är kallare än + 5 grader. Men det är inte 15 april som gäller, det är 31 mars. Däremot får du inte ha dubbdäck efter 15 april.
av PTV
Förmodar att det är polisens ord som gäller om du skulle bli stoppad beroende på detta väglag som kan skifta fort vintertid i somliga delar av Sverige.Polisen brukar ju säga vid många kontroller att det är inte lönt att du drar det till domstol vid t ex en fortkörning när de tror mer på mig som polis än dig som privatperson.Detta har åtminstone jag varit med om. :roll:
Senast redigerad av 1 PTV, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Det är alltid polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen. OCH.. det är PLATSEN som gäller inte hur det var där du åkte ifrån eller dit du ska. Åker du alltså förbi ett skogsparti där det är lite skugga och nån snögnutta så räcker det för att det ska räknas som vinterväglag på platsen. Ett gott tips är att stå ut till 31mars.
av PTV
Så med andra ord så ska du fortsätta att köra på dina dubbdäck till 31 mars även om det är torrt väglag på en tio mils sträcka men is på en meter under denna etapp.Tror inte ens polisen hade svalt det konceptet. :D
av *pettson*
PTV skrev:Så med andra ord så ska du fortsätta att köra på dina dubbdäck till 31 mars även om det är torrt väglag på en tio mils sträcka men is på en meter under denna etapp.Tror inte ens polisen hade svalt det konceptet. :D
Sommardäck har en gummiblandning som blir väldigt dåligt grepp på vid runt +5 grader och klart sämre nedåt ofta gäller konceptet att ju bättre grepp upp i temp så ju sämre ned i temp. Det är ju inte så att dubben är det som håller dej på vägen i normalfallet, iallfall inte i min värld, det är gummiblandningen, dubben gör sitt när gummit inte klarar sej. Jag är ju inte så intresserad av hur polisen dömer på plats och varför dom dömer så. Det finns ju en lag att rätta sej efter istället för att man ska munhugga och vara lite messerschmitt...
Du behöver ju bara öppna dagens tidning här i trakterna för att se att folk som diskuterar liknande utmärker sej just nu genom att ploga våra diken när inte isen och snön var synlig längre, den blev svart is på vägbanan, det som var *vatten* plaskade inte överraskande nog och bilen gick inte heller dit dom styrde. Här har vi för närvarande 4-5 grader varmt på dagen och minus 3-4 på natten. Dagsmeja och minus på natten hör ofta inte ihop.
http://www.corren.se/ostergotland/linko ... =&menuids=
av svedan
Mjukisdjur skrev:Tänk på att dina sommardäck är stenhårda runt nollpunkten...
det var 40 år sedan. Idag är dom absolut inte stenhårda. Dock är dom inte så bra när det blir halt!
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]