Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej hej
jag fick en undervisning nyligen av en bilsförsäljare som påstod att en 4 hjulsdriven bil alltid är 2 hjulsdriven ( ett framhjul samt ett bakhjul !!) Dessutom så påstod han att i en vanlig 2 hjulsdriven bil så var det bara ett hjul som drev hela tiden, nämligen det hjul som hade bäst fäste...
Ähum kan det vara så , jag trodde att det var 2 hjul som drev i en 2 hjulsdriven bil... :-)
hemglass skrev:Hej hej
jag fick en undervisning nyligen av en bilsförsäljare som påstod att en 4 hjulsdriven bil alltid är 2 hjulsdriven ( ett framhjul samt ett bakhjul !!) Dessutom så påstod han att i en vanlig 2 hjulsdriven bil så var det bara ett hjul som drev hela tiden, nämligen det hjul som hade bäst fäste...
Ähum kan det vara så , jag trodde att det var 2 hjul som drev i en 2 hjulsdriven bil... :-)
Nja ää...

kaften går ju jämt ut till 2 hjul på en 2hjulsdriven bil.
men man har en difrentsial, som gör att graften kan bli olika mycke på olika hjul. detta för att man vid en sväng ska kunna låta dom innre hjulen snura färre varv än dom yttre hjulen.
Så om du har ett drivhjul upphissat & det andra i marken så kommer bara det upphissade hjulet att snurra, då kraften tar den lättaste vägen.

Bilar med antispinnsystem motverkar detta!

när det gäller fyrhjulsdrift så finns det olika varianter på hur man för över kraften till dom 2 extra hjulen, men det sitter en likadan diffrentsial även mellan desa hjul.
Vilvos nya AWD bilar är bara framhjulsdrivna, fram till dess att ett framhjul tendenserar att tappa lite färst. då kopplar bakhjuen in & samtliga hjul som försöker spinna, kommer att bromsas av antiskaddsystemet bia bromssystemet & på så sätt flyttas kraften via difrentsialen över tiill det hjul som ha bättre grepp
av Perra N
Audis äldre 4WD system är alltid 4-krafs, medans VWs system (haldex) skiftar mellan 2 och 4 wd, men lite driv fram och bak har alltid 4WD system. Det är väl nästan bara riktiga terrängbilar som man kan bara köra enbart 2WD, utan att ha någon drivning på den andra axeln?
Användarvisningsbild
av hemglass
hmm.. jag vet inte om färsäljar´n var ute och cyklade eller ... men. En annan sak : om man hissar upp en framhjulsdriven bil (bägge hjulen i luften) och snurrar på det ena framhjulet i bilens riktning (framåt), snurrar det andra framhjulet åt andra hållet då.. (bakåt) ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Perra N skrev:Audis äldre 4WD system är alltid 4-krafs, medans VWs system (haldex) skiftar mellan 2 och 4 wd, men lite driv fram och bak har alltid 4WD system. Det är väl nästan bara riktiga terrängbilar som man kan bara köra enbart 2WD, utan att ha någon drivning på den andra axeln?
haldex blir ju helt urkopplad, men inte med samma grova mekanik som en terängbil.
Användarvisningsbild
av CarMan
hemglass skrev:hmm.. jag vet inte om färsäljar´n var ute och cyklade eller ... men. En annan sak : om man hissar upp en framhjulsdriven bil (bägge hjulen i luften) och snurrar på det ena framhjulet i bilens riktning (framåt), snurrar det andra framhjulet åt andra hållet då.. (bakåt) ?
ja hjulen snurrar en åt varje håll.
det är för att motor & växelåda står still, så du snurrar bara på mallan hjulen i difrensialen

Bild

Drivaxlarna sitter vågrät på bilden & är inte monterade.
det finns 4:a små drev (vi ser bara 3) Vänster drivaxel sitter i den lilla vänstra drevet & höger drivaxel i det lilla högra drevet som vi inte ser.

om hela huset (allt på bilden) står still, vilket den hör om motor & växelåda står sitll, så kommer bara små dreven att snutta om du snurrar på ett hjul & det är dessa drev som får andra hjulet att gå åt fel håll.
det är den heä konstruktionen som gör att innerhjulet kan ta en kortare väg än ytter hjolet när di svänger med bilen.
bi effekten blir att om ena hjulet står på is så snurrar bara det & bilen rörsig inte.

om du skulle få tag på en lös Diff o snurra lite på den så klarnar allt!
finns säkert på tekniskamuset.
Användarvisningsbild
av hemglass
tack tack för alla bra svar :lol:
av Pebben
Kan ju tillägga att på många bilar finns det diffspärrar, på vanliga bilar oftast automatiska. Detta medför att om det skulle hända att drivhjul börjar spinna så spärrar diffen så den åtminstone blir 2-hjulsdriven. På en framhjulsdriven bil med mycket effekt så uppstår ofta problemet med att ett hjul spinner vid gaspådrag, speciellt i kurvor eftersom du friktionen minskar på innerhjulet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:Kan ju tillägga att på många bilar finns det diffspärrar, på vanliga bilar oftast automatiska. Detta medför att om det skulle hända att drivhjul börjar spinna så spärrar diffen så den åtminstone blir 2-hjulsdriven. På en framhjulsdriven bil med mycket effekt så uppstår ofta problemet med att ett hjul spinner vid gaspådrag, speciellt i kurvor eftersom du friktionen minskar på innerhjulet.
Fast diffspärrar är mycket ovanligt på personbiler!
Förekomer mert på teräng gående picupper eller terängfordon.
Användarvisningsbild
av hemglass
hmm... skillnaden på diffbroms och diffspärr?
230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]