Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Spacer är i princip en bricka som fyller ut ett utrymme, t.ex. för att flytta ut fälgarna på bilen. Dock så är spacern då ett kraftigare mellanlägg.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
rogg48 skrev:Är det bara för att det ser snyggare ut med att däcken kommer längre ut..eller vad gör de annars för nytta?
Ibland är det väl för att det skall se häftigare ut men kanske ibland en nödvändighet för att en önskad fälg som inte är avsedd för bilen i fråga skall passa och inte gå emot fjädringspaketet. Jag själv mixtrar inte med sånt, jag föredrar standard.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lite bakgrund:
Titta på denna bilden:
Bild

Måttet A som är på bilen är från fälgens mittpunkt till ytan som fälgen skruvas fast på bilen. Olika fälgar/bilar har olika "A"-mått, så om man tex köper en fälg som har för stort A-mått så betyder det i bästa fall att fälgen hamnar för långt in, i värsta fall att den tar i hjulupphängningen.
I det läget kan man då sätta spacers för att flytta ut fälgen så den hamnar rätt.
Det är grundsyftet!

Sen finns det ju såklart dom sätter på det för att dom tycker att det är fränt med fälgarna längre ut, men då ska man ha klart för sig att man förstör hela chassiegeometrin och får den bil som är tråkig att köra, spårar och rycker i ratten tex. plus att det sliter på framvagn och hjullager mm..

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]