Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av biltokig
Hejsan alla glada!

Nu är det så illa att växellådan på min peugeot 205 från 1992 har gett upp.
Jag har letat på blocket, tradera m.fl sidor. De flesta bilar jag hittar är mellan årsmodell 1988 och 1991.

Nu är min fråga; Vad är det för skillnad på växellådorna? Är dom likadana eller skiljer dom sig för varje årsmodell? Skulle ju vara fantastiskt om det funkade med en annan årsmodells växellåda till min -92:a. :-)-)

Väldigt tacksam för svar!! :mrgreen:

//Biltokig
av *pettson*
Du har alltså inte ägnat dej åt att leta på dom ställena som bör ha lådor?.. såsom laga eller bildelsbasen?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av biltokig
*pettson* skrev:Du har alltså inte ägnat dej åt att leta på dom ställena som bör ha lådor?.. såsom laga eller bildelsbasen?

Precis vad jag har gjort, har letat på lagabasen och bildelsbasen, inget resultat som är bra...
av *pettson*
Mellan vilka år tillverkades din bil?
Är det så att det är en årsmodell 1991 som sålts 1992?
anteckna vad din växellåda heter..anteckna utväxlingen om du kan. Ta en låda med samma namn och utväxling från samma motormodell som din bil är utrustad med. Tydligen är det samma bil mellan 1987 och 1998. (205 II).
Fanns flera årsmodell 1992 på laga när jag kikade nyss. Men jag har ingen aning om vilket motoralternativ du har.
av biltokig
*pettson* skrev:Mellan vilka år tillverkades din bil?
Är det så att det är en årsmodell 1991 som sålts 1992?
anteckna vad din växellåda heter..anteckna utväxlingen om du kan. Ta en låda med samma namn och utväxling från samma motormodell som din bil är utrustad med. Tydligen är det samma bil mellan 1987 och 1998. (205 II).
Fanns flera årsmodell 1992 på laga när jag kikade nyss. Men jag har ingen aning om vilket motoralternativ du har.

Peugeot 205 GR Akd2 årsmodell 1992, första registrering 1991-11-12

Skall kolla upp dom andra uppgifterna! Är det samma låda från 1987-1998? Vore toppen isåfall..
Användarvisningsbild
av isak
rent allmänt är franska lådor knepiga att få fram rätt utförande!
vi hade ett helvete på nissan transportbilar att beställa delar till dem? vilket oftast slutade med en ny.
misstänker att din ligger under PRV samarbetet?
Isak
av biltokig
isak skrev:rent allmänt är franska lådor knepiga att få fram rätt utförande!
vi hade ett helvete på nissan transportbilar att beställa delar till dem? vilket oftast slutade med en ny.
misstänker att din ligger under PRV samarbetet?
Isak

Franska lådor har alltid varit knepiga att få tag i. Säkert så ligger min bil under PRV samarbetet..
av *pettson*
Men fortfarande har din växellåda ett nummer, du vet ju inget om besvärligheten innan du gett dej ut och noterat det numret eller hur. ALLA växellådor med det specifika numret eller specifika numret ihop med utväxlning och antal växlar kommer att visa rätt låda.

Med andra ord: Växellådsnr, serienr ifall ändringar skett, antal växlar ifall samma serie innehåller olika antal (t.ex 4 och 5växlade), samt utväxlingen på lådan ifall där finns flera. Har man inte dom fakta och inte vill ta reda på dom, ja då kan man förstås bara gissa och vara irriterad på ingenting. Då ser man inga möjligheter utan allt är bara jobbigt..
För min del har jag nog inte jagat ikapp mer än kanske 20 franska lådor i min yrkestid, men det har gått bra varenda gång eftersom jag har tagit dom fakta som går ifrån min bil först, så jag vet vad jag jagar..
av biltokig
jag ska leta fram alla nummer som finns, så fort garaget har töat fram..
av biltokig
Hej igen!

Nu funderar jag över hur jag ska ta ner växellådan enklast, blir det att lyfta ut motorn? Släppa ner motor o låda och hissa upp chassiet? Arbetsplats kommer att vara en enkelt garage, inget proffsgarage....

Några goda tips??

//Biltokig
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]