Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Men....

Det stod ju att INGET beslut var fattat än. :roll:
Det stod bara att S80 INITIALT inte kommer erbjudas med gas.

Hoppas verkligen de inte ger upp biogasen (som för mig är den enda anledningen till att köra volvo) förrän vi har nåt bättre miljöbränsle i drift, typ vätgas.

E85 är i mina ögon ett "varken eller"-bränsle.

Delvis fossilt och resten tillverkat av Brasiliansk regnskog...
Och fraktas långt på fossildriven tanker.
Miljövänligt? Nja.... :(

Etanol skulle kunna vara bra mycket mer miljövänligt om man tillverkade det lokalt och minskade inblandningen av bensin. Vissa bussar kör ju på 98% Etanol, varför skulle inte bilarna göra likadant?
av NCR
DJ skrev:Men....

Det stod ju att INGET beslut var fattat än. :roll:
Det stod bara att S80 INITIALT inte kommer erbjudas med gas.

Hoppas verkligen de inte ger upp biogasen (som för mig är den enda anledningen till att köra volvo) förrän vi har nåt bättre miljöbränsle i drift, typ vätgas.

E85 är i mina ögon ett "varken eller"-bränsle.

Delvis fossilt och resten tillverkat av Brasiliansk regnskog...
Och fraktas långt på fossildriven tanker.
Miljövänligt? Nja.... :(

Etanol skulle kunna vara bra mycket mer miljövänligt om man tillverkade det lokalt och minskade inblandningen av bensin. Vissa bussar kör ju på 98% Etanol, varför skulle inte bilarna göra likadant?
Allt handlar om pengar tyvärr. Inget bilbolag/bensinbolag tillverkar produkter där man går med förlust bara för att ta poäng hos de miljömedvetna ute i samhället.

Jag är övertygad om att man kommer att köra med 98%+ metanol som är tillverkat i Sverige nån gång i framtiden, men än så länge är bensinen för billig och vinsterna för små för att sätta eld i baken på tillverkarna.
Användarvisningsbild
av DJ
Volvo har tidigare hotat lägga ner gasbilarna om inte staten skulle hjälpa till på olika sätt. Etablera gasmackar, premiera de som kör biogas etc.

Därför blev det sänkt förmånsvärde och ett antal skattemiljoner för att subventionera byggandet av gasmackar, så jag tror Volvo skulle få svårt att lägga ner den närmaste tiden. Man skulle sitta så mycket sämre i nästa förhandling med staten...
Och det kan handla om mycket pengar.
av bjorn_and
Enligt Gröna Bilister så är ju biogas det bästa miljöalternativet http://www.gronabilister.se/public/doku ... parent01=1.

Vore verkligen tråkigt om Volvo lade ner sitt Bi-Fuel alternativ.

Har inte ägt min Bi-fuel länge, men så här långt är allt positivt. Bränslekostnaden dök t ex ner ganska rejält, vilket tydligen inte är fallet med tex etanoldrift. Parkeringsförmånen hade jag fått med etanol men sammantaget så är jag tveklöst för gasdrift.

Synd att man tydligen står relativt ensam om åsikten.

Märkligt att lägga ner produktionen just som det börjar vända. Statistik sedan 1995 är ju egentligen ganska värdelös att gå efter som beslutsstöd. Och nu blir den en självuppfyllande profetia, för vem vill köpa gasbil nu när Volvo aviserar nerläggning?

Själv skrev jag ett brev till Volvo, uppmanar likasinnade att göra detsamma.

/Björn
av bjorn_and
Detta svaret fick jag från Volvo.
Hej,

Uttalandet kommer från en journalist på en dagstidning, med andra ord inte från oss. Vi dementerar alla uppgifter kring frågan om att vi skall lägga ner produktionen av våra Bi-Fuel bilar.

Vänliga hälsningar

VPS-Miljö
/Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
hoppas det kommer Biogas på dom nya bilarna, då den är miljövänligare än flexifule bilarna!

när S80 & V70N kom 99 & 00 så fans inte Biogas på dessa heller, trots att gammla V70 hade det!

På samma sätt så har ju volvo aldrig släppt en ny bilmodell med snikmotorer, det är alltid bara dom stora motorerna man kan köpa i början.

men vi får väll se vad som händer, det är ju som sagt pengar som styr & i dag är det så liten marknad som köper Gas bilar så det är olönsamt att hålla på
Användarvisningsbild
av DJ
Jag tror att Volvo är beredda att tillverka gasbilar med viss förlust.
Man kan se det som reklam. All reklam kostar.
Det ger en väldigt stor vinst i miljö-image för hela märket. Svårt att uppnå på annat sätt.
av NCR
bjorn_and skrev:Detta svaret fick jag från Volvo.
Hej,

Uttalandet kommer från en journalist på en dagstidning, med andra ord inte från oss. Vi dementerar alla uppgifter kring frågan om att vi skall lägga ner produktionen av våra Bi-Fuel bilar.

Vänliga hälsningar

VPS-Miljö
/Björn
Det mesta sägs av presschefen Christer Gustafsson på Volvo i och för sig, men tolkas av Göteborgs Posten (som inte är en skräptidning som Aftonbladet & Expressen). Sedan handlar det om marknadskrafter och det faktum att en gasdriven V70 kan enbart köra på sin (i vissa fall) miljövänliga gas i dryga 20 mil innan den smutsiga bensinen tar vid (var det va, ni som vet?) och ekvationen tankställen / längd på resan gör att väldigt många väljer bort gasen för den mer lätt-tillgängliga etanolenbilen (som dessutom kan tankas på bensin om inte etanol finns tillgänglig).

Men självklart förstår jag att ni känner er hotade om ni har investerat i ett fordon som kanske kommer att vara iskall på begmarknaden inom 3-4 år.
av NCR
DJ skrev:Jag tror att Volvo är beredda att tillverka gasbilar med viss förlust.
Man kan se det som reklam. All reklam kostar.
Det ger en väldigt stor vinst i miljö-image för hela märket. Svårt att uppnå på annat sätt.
- Sedan vi började med bifuelbilar (gasbilar) 1995 har det aldrig blivit någon förtjänst, säger Volvos presschef Christer Gustafsson som är noga med att betona att det inte finns något beslut på att Volvo skall upphöra med tillverkningen av gasbilar.
- Inga beslut är fattade i den riktningen, säger han, men medger:
- Nya S80 kommer initialt inte att ha gasdrift.
Och han säger dessutom att Volvo inte kommer att acceptera fortsatta förluster:
- Vi kommer inte att sälja gasbilar med förlust i fortsättningen.

Då kommer frågan, hur mycket är miljökämparna beredda att betala för att göra reklam för Volvos miljöimage? DJ som kör Lotus på fritiden kanske, men inte så många Svenssons, och det är där man tjänar pengarna. Ford kommer inte att acceptera några fortsatta förluster för en ren imagegrej som dessutom har mycket dålig spridning i Sverige och resten av europa.

Men men, den som lever får se.
760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]