Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av simpab
hejsan har varit med om en liten olycka med min bil (v70 awd 97a) och har haft lite tur men ändå otur...
Jag undrar om ni har några tips på det enklast sättet att laga detta själv?
Eller hur ska jag gå tillväga när jag bara har halvförsäkring?
Hade varit väldigt tacksam för lite hjälp!

Bild
Lite dålig bild men får duga för tillfället!

Bild
Efter jag har fått ut bucklan, så de går att få in en ruta.. (Nu ska jag bara fixa så de blir snyggt "finliret")

Och äntligen klar med plåt,spackel,slip och lackjobbet!
Bild

Men jag har en fråga om ni ids hjälpa...
Hur ska jag veta vilken toning som sitter på rutorna? För jag köpte en ruta som inte var tonat på...
Senast redigerad av 2 simpab, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
Här är jag bestämd, sen får du tycka vad du vill.

har man halv försäkring har man ju i förväg gjort en kalkyl, där man själv anser att man har råd att betala vad det kostar att låta en seriös plåtverksta laga bilen, eller kan tänka mig att skrota bilen om man krockar.

(ett annat alternativ är att man ansersig själv kunna laga bilen, o då behöver man inte ens ställa fråan på forumet, för då kan man ju redan "allt" man behöver kunna för att laga en bil oavsett hur skadad den är.
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla plåt delar som har kraftiga veck ska köpas nya (gäller även de plåtar som är innan för o inte syns)
sen rktar du med dragriktare innan du sågar bort plåtarna.
Korsmär med bra utrustning så du dra lagom i rätt riktning (är lättast innan delarna sågas bort)

Se til att lägga skarvarna på bra ställen så plåten inte slårsig när du svetsar ihopp delarna (viktigt med bra underarbete)
av *pettson*
CarMan skrev:Alla plåt delar som har kraftiga veck ska köpas nya (gäller även de plåtar som är innan för o inte syns)
Korsmär med bra utrustning så du dra lagom i rätt riktning (är lättast innan delarna sågas bort)

Se til att lägga skarvarna på bra ställen så plåten inte slårsig när du svetsar ihopp delarna (viktigt med bra underarbete)
Bra ställen?.. Antingen följer han ansvisningarna som finns hos volvo eller så ska det inte göras alls. Egna skarvar oavsett hur uttänkta dom är, är inte tillåtna. Dom svetsmetoder som markerats i anvisningarna MÅSTE användas, inga andra. Bilen ska sen antingen besiktigas av volvo eller SBP för att markeras som säker för trafik.
Inte ens när vi lär upp bilplåtslagarna i skolan får dom hitta på egna metoder. Inte ens i början av utbildningen.
Användarvisningsbild
av vetten
CarMan skrev:Här är jag bestämd, sen får du tycka vad du vill.

har man halv försäkring har man ju i förväg gjort en kalkyl, där man själv anser att man har råd att betala vad det kostar att låta en seriös plåtverksta laga bilen, eller kan tänka mig att skrota bilen om man krockar.

(ett annat alternativ är att man ansersig själv kunna laga bilen, o då behöver man inte ens ställa fråan på forumet, för då kan man ju redan "allt" man behöver kunna för att laga en bil oavsett hur skadad den är.
Otroligt dumt svar dessutom helt onödigt som så ofta från dej ??:-/
Användarvisningsbild
av ÄRRet
vetten skrev:
CarMan skrev:Här är jag bestämd, sen får du tycka vad du vill.

Otroligt dumt svar dessutom helt onödigt som så ofta från dej ??:-/
Håller helt med!
av Bamse
vetten skrev:Otroligt dumt svar dessutom helt onödigt som så ofta från dej ??:-/
Inte helt otroligt - visst måste man ta med i kalkylen när man går från hel till halv att man så att säga måste ta smällen själv. Att man sedan frågar om någon vet hur man fixar "D"-stolpen om jag fattade rätt, är väl iofs ganska sunt - knappast något alla "händiga till husbehov" fixar, mao en helt adekvat fråga och borde därför inte sågas.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycker själv jag hade ett otroligt bra svar !!!
Det hjälper många andra än trådskaparen att välja rätt försäkring innan dom råkar ut för samma sak!
Användarvisningsbild
av Nexus
nu handlade ju inte tråden om försäkringar utan hur han ska gå till väga reparera bilen. Är det inte bättre hjälpa honom då skadan redan är skedd.?
Jag hade nog valt leta upp en liten verkstad som kanske kan pula lite med bilen på sidan av, behöver ju inte köpa nya delar utan man kan lika väl ta motsvarande från en skrotad bil med delarna intakta.

Carman det är trådskaparens första inlägg och tycker inte jag ska behöva PM:a honom och be om ursäkt för ert bemötande!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:Alla plåt delar som har kraftiga veck ska köpas nya (gäller även de plåtar som är innan för o inte syns)

Bra ställen?.. Antingen följer han ansvisningarna som finns hos volvo eller så ska det inte göras alls. Egna skarvar oavsett hur uttänkta dom är, är inte tillåtna. Dom svetsmetoder som markerats i anvisningarna MÅSTE användas, inga andra. Bilen ska sen antingen besiktigas av volvo eller SBP för att markeras som säker för trafik.
Inte ens när vi lär upp bilplåtslagarna i skolan får dom hitta på egna metoder. Inte ens i början av utbildningen.

ja man måst veta vad man gör. Krockzonerna har sträng regler för vad som får o nte får riktas, samt hur man gör en skarv.
Vissa karossdelar kräver special svetsar m.m.

Men utvändig kosmetika kan skarvas på lämpligt ställe.

Mig vetligt så finns det nget som säger att bilen måste besiktas svter "en bula" i D-stolpen. o jag har aldrig hörtalas om en volvo återfösäljare som utför nån sån form av ansvars försäkring där man ska syna hur en repration är gjord o göra nån form av godjänning ???
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]