Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad kallas prylen som man läser av felkoder med?

Dvs, den man har till V70 00- (inte N alltså). Programmet heter VADIS eller numera VIDA väl? Men vad kallas själva hårdvaran? Avläsare? Scanner?
NCR skrev:Vad kallas prylen som man läser av felkoder med?

Dvs, den man har till V70 00- (inte N alltså). Programmet heter VADIS eller numera VIDA väl? Men vad kallas själva hårdvaran? Avläsare? Scanner?
VCT 2000
CarMan skrev:
NCR skrev:Vad kallas prylen som man läser av felkoder med?

VCT 2000
Så när du kopplar in den och berättar för dina kollegor vad du har gjort så säger du alltså typ "...och sen så kopplade jag in VCT 2000 och då sa den..." eller?

Ni kallar den inte för nåt? När jag går ut i bilen säger jag ju inte "nu går jag ut i min Volvo V70N 2.4 140hk -06 och sätter mig" utan jag brukar ju hänvisa till "bilen". Anledningen till att jag frågar är att min kompis är sur på Bilia och skrev till deras chef bland annat följande:

"Hade ni lagt ner lite tid på att koppla in en scanner till färddatorn så hade ni sett felet och ställt diagnosen och jag hade gladeligen betalt för reparationen och varit nöjd."

Jag tyckte det lät skumt att man "kopplar en scanner till färddatorn" och påpekade detta. Då säger han att den kallas så, dvs "scanner".

Stämmer det alltså?
Användarvisningsbild
av CarMan
VCT 2000 är ju en liten fyrkantig låda med 2 kablar på ena kablen går till en dator & andra kablen sätter jag i bilen.
lådan översäter bilens språk kan vi säga.

det är ju datorn & dataprogramet jag arbeter i, så vi säger att vi kopplat in VIDA när vi pratar med varndra.

så din kolega vill säga att dom borde kopplat in VIDA & läst felkoder, samt gjort en felsökning på dom felkoder som var relevanta för det fel han haft på sin bil.
av Knasen
VCT 2000

Finns i olika versioner, både som Carman säger, och en version där en PC inte behövs
230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]