Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LasseKongo
Skulle vilja tipsa om ett bra ställe för alla som tycker motorolja är snuskigt dyrt här i Sverige. Har precis fått hem min beställning från http://www.mapodo.de och jag måste nog säga att det var ett klipp.
Jag köpte 10 liter (2*5) Castrol RS 0W-40 med API SM/CF klassning.
Jag betalade 852 kr inkl. frakt från Tyskland för ovanstående vilket ger ett literpris på 85 kr. Kollar man på ex. Mekonomen så kostar motsvarande oljor 150-200 kr/liter, en viss skillnad...
Dessutom gick det ruskigt fort, beställde och betalade med Paypal i lördags, och på tisdag kördes paketet ut (beställde till jobbet).
Går man ihop några stycken och köper 20-25 liter blir det ännu billigare p.g.a. frakten.
Dunkarna levererades schysst inpackade och plomberade, att det står på tyska på etiketten får man leva med.

Daniel
Användarvisningsbild
av Danneman
Såg ju jäkligt billigt/bra ut!!
:D
av matzen10
Jag köper min olja från http://www.swedol.se till det fasila literpriset av 43,75:-. Det är då helsyntet i 4 liters dunkar. Det är OKQ8`s olja.
Kolla hemsidan för din lokala handlare 8)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Se där, 43,75 kr är ju inte fel. Utan att vara expert på området så är väl det viktigaste att oljan uppfyller dom klassningar som biltillverkaren föreskriver.
I min V40 2004 skall det enligt boken vara API SH eller SJ, vilket ju är så gammalt att det inte ens går att få tag på idag, så man kan nog köpa vilken modern helsyntet som helst med gott samvete.
Det intressanta är ju dock Castrol oljan i Tyskland kan kosta ~60 kr/l (utan frakt), medans den är så mycket dyrare här. Handlarna måste ju ha flera 100% i påslag...
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Kollade in Swedols reklamblad på websidan. Den helsystetisk oljan dom säljer har en rätt gammal klassning (SJ). Kollar man på Biltema så har deras SL klassning vilket är den näst senaste. Priset för den är 55kr / l vilket inte är så tokigt heller. Skulle nog personligen välja den nyare oljan även om jag hade en lite äldre bil då prisskillnaden inte är så himla stor.
Sen finns det ju dom som bara kan tänka sig att hälla i märkesolja och då är ju Mapodo i Tyskland ett bra alternativ.
av matzen10
Japp, du har rätt i klassningen..Dock inget större fel på Swedol`s, hoppas jag?!?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av hemglass
Hakar på en gammal tråd .......
Vart handlar ni oljor nu ? tips på billig bra olja.... :-)
av 740Diesel
Eftersom Passaten kräver klassningen vw 505.01 så är billiga oljor lätträknade, men beställde iaf 12x1 liters flaskor med Shell Helix Diesel Plus VA 5w-30 från en firma som annonserar på ebay.de.
Kostade 70 euro ink frakt.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]