Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Skulle behöva en kupevärmare för lastbil. Lastbilen är inte utrustad med rastvärmare, så fläktens värmeelement fungerar inte när motorn är avstängd (kylvätskan cirkulerar inte längre). Tar man rast och det är kallt ute blir lastbilen snabbt nedkyld. Lastbilen är en volvo FM, och är utrustad med två cigarettändaruttag. Har för mig att jag läste i instruktionsboken att endast ett var till för strömkrävande apparater, jag gissar att det sitter två olika sorters säkringar till de två kontakterna. Vilken kontakt bör man använda, och håller säkringen för en kupevärmare, eller bör man byta till en med högre strömtal?

Vad finns det för bra kupevärmare, gärna billiga som klarar jobbet hyfsat, och vart kan man få tag i dem?, de jag sett har alla varit för antingen 230v växelström eller 12v för personbilar. Fungerar 12v kupevärmare även i 24v elsystem, eller kommer något börja brinna?
Först och främst: Du får inte sätta i en större säkring än vad kablage och utrustning är avsedd för. En säkring är som det framgår av namnet, en säkerhetsdetalj. Sätter du i en större säkring innebär det att det flyter mer ström i kablarna än vad som är avsett från början. Detta kan leda till brand, och det vill du nog inte vara med om?
Jag föreslår att du i stället söker dig till husvagns- eller båttillbehör. Där bör du kunna hitta något som passar dina behov. Det finns t.ex. luftvärmare Wallas 1300. Dom går på lysfotogen (Statoil Blå) och kommer upp i full värme efter ett par minuter. Strömförbrukningen är bara 0,4 Ampere under drift. (~ 10 Watt) Bränsleförbrukningen är ca 0,25 liter/tim. Värmeeffekten är ca 1200 watt.

Det går åt massvis med ström om du tänker dig att värma upp luften elektriskt. Ett lågeffektläge på en 230 volt kupévärmare brukar vara 800 Watt. Om vi "förvandlar" det till 12 volt, så drar en motsvarande kupévärmare 66 Ampere. (Vi börjar närma oss en startmotor! :shock: ) Om vi i stället räknar på 24 volt, så drar den 33 Ampere.
Men det enklaste är väl en vanlig dieseldriven motor/kupévärmare. Är det din bil, eller är du beroende av vad någon åkeriägare tycker och (inte) vill?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev: Men det enklaste är väl en vanlig dieseldriven motor/kupévärmare. Är det din bil, eller är du beroende av vad någon åkeriägare tycker och vill?
Förstår inte det där sista helt. Menar du nu värmen från fläkten? Den är som sagt avstängd när motorn är avstängd, eftersom kylvätska inte cirkulerar genom värmelementet, så värme går inte att få ut där utan att motorn är påslagen.
Severin skrev:Cigguttagen brukar vara snålt tilltagen, runt 120w på 12v och 240w på 24v.
Känner folk som har kört kaffebryggare på cigguttagen och bränt sönder kontakten så en kupévärmare bör du inte köra via cigguttaget
Ok, men samtidigt säljs ju kupevärmare för 12v till bilar, oftast på uppåt 1000 W. Skulle det vara så stor skillnad mellan personbil och lastbil?
Vilket betyder då att cigguttaget ska minst vara säkrat med 83.33A, låter inte sannolikt

Jag vet att en bryggare ligger på gränsen, du tror inte att en kupévärmare drar mer, du gör som du vill men räkna med kabelbrand eller iaf bränd kontakt/säkringen smäller före får man hoppas.

Min arbetsgivare drar en ny kabel till dom som vill ha en bryggare i bilen, en rätt så grov kabel
Volvolastbil333: Jag menar en vanlig bränledriven motor/kupevärmare som värmer både luft och vatten. Den kan du ju köra efter eget behov. Ebersprächer, Vebasto, Bacho, Ardic och allt vad dom heter.
Medan ni övriga debattörer skrev, så funderade och räknade jag lite till. Du ser det som ändringar i mitt första inlägg.
En annan fråga, är det långa uppehåll i körpassen? Om det inte är alltför långa, så kan du ju enket sätta en cirkulationspump på motorns kylvatten. Det cirkulerar vattnet även om motorn är avstängd och på så vis får du i alla fall några grader varmare i den ordinarie kupé och defrostern. Sedan är det bara en fråga om hur länge värmen räcker, men det ger sig nog med tiden.
Rådlös skrev:Volvolastbil333: Jag menar en vanlig bränledriven motor/kupevärmare som värmer både luft och vatten. Den kan du ju köra efter eget behov. Ebersprächer, Vebasto, Bacho, Ardic och allt vad dom heter.
Medan ni övriga debattörer skrev, så funderade och räknade jag lite till. Du ser det som ändringar i mitt första inlägg.
En annan fråga, är det långa uppehåll i körpassen? Om det inte är alltför långa, så kan du ju enket sätta en cirkulationspump på motorns kylvatten. Det cirkulerar vattnet även om motorn är avstängd och på så vis får du i alla fall några grader varmare i den ordinarie kupé och defrostern. Sedan är det bara en fråga om hur länge värmen räcker, men det ger sig nog med tiden.
Är inte så jättehaj på vad exakt du syftar på. Sitter det ytterligare något system för värmning menar du, ellerär det ett annat system man kan köpa till? Det finns ju också ett strömuttag där man kan koppla in en sladd för motorvärmning, men då behöver man ju ha en sådan "station".

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]

Hej, jag har samma felkod som dig nu, men min driv[…]