Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har nu kört c:a 500 mil i min V70 D3: En fundering jag har är hur den "adaptiva konstantfarthållaren med autobroms" (ACC) påverkar bränsleförbrukningen. Å ena sidan så är den ju "dummare" än vad jag är på så sätt att den bara reglerar farten beroende på den framförvarande bilens avstånd och relativa hastighet. Jag å andra sidan ser ju även längre fram och kan förutse att snart kommer jag att behöva minska hastigheten. Detta leder till att bilen bromsas oftare när jag kör med ACC:n aktiverad, något som borde höja förbrukningen (och skitna ner fälgarna har jag märkt). Å andra sidan kör AAC:n lugnare än jag gör. Den tappar aldrig tålamodet och håller alltid avståndet till bilen framför. Denna harmoniska körning borde leda till lägre förbrukning.

Någon som har lite mer fakta att komma med och som har jämför att köra samma sträcka med och utan ACC? Skulle vara intressant att ta del av era erfarenheter och tankar.
Grundprincipen är att farthållare är att det är en komfortsak, inget man använder för att spara soppa. Det är som du är inne på, farthållaren är dum, den tar inte hänsyn till kommande motlut och i medlut så bromsar den (om den kan bromsa, alla farthållare kan inte det) för att bibehålla inställd hastighet. Farthållaren kan möjligen spara bränsle om man kör på en rak och fin väg om föraren inte kan låta bli att slacka och sedan gasa. Många görare gör just detta och det är jäkligt irriterande för oss som har farthållare. Så... på okuperat väg så kan du spara några droppar, men inte på kuperad väg. Sedan kan man ju tycka att den adaptiva farthållaren borde släppa gasen lite längre från bilen framför än att komma så nära att den måste bromsa. Varje gång man bromsar får man en energiförlust.
Beror väl på hur bilen framför kör ?:-/ ?:-/ ?:-/

Går ju aldrig att svarar på den frågan....

Hamnar man bakom och låser påen en Eco-Drive-terrorist som kör extremsnålt med jämn fart, skiter i fartskyltar och aldrig bromsar för korsningar och 30-sträckor , rullar på i nedför och sackar uppför, ja då kommer ACC ju att se till att din bil också går snål.

Hamnar du bakom en broms-gas-runkare som skenar och bromsar helt oberättigat, då kommer så klart din bil också drar massr om du låser din målsökande ACC på honom.

När du letar lämpliga måltavlor med din ACC-radar gäller det ju att låsa på rätt mål om du vill köra snålt.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]