Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sdx
någon som vet var man får tag i Mobil Super 3000 X1 billigt .
// Sdx
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du söker lite på oljor här på forumet så kommer du kanske att köpa ett billigare märke :-)-)

Ja vad vet jag om det ?:-/
av sdx
vetten skrev:Om du söker lite på oljor här på forumet så kommer du kanske att köpa ett billigare märke :-)-)

Ja vad vet jag om det ?:-/
Sökt har jag gjort och skriver man motorolja så får man en massa bra förslag men inte som passar till min fråga.
av CalleV70
Letar man en exklusiv och dyr/kostsam olja, är det svårt att få den "billigt". Den är redan billig för sina egenskaper. Dock kan du hitta en liknande kvalitet för mindre pengar. Ska oljan vara billigare (och bra?), så är det Biltema. (utgår att du funderar på 5 liter, inte ett fat ?)
Användarvisningsbild
av ThomasT
CalleV70 skrev:Letar man en exklusiv och dyr/kostsam olja, är det svårt att få den "billigt".
Bara i sverige...

I tyskland är den betydligt billigare!

Här är ett seriöst ställe som många beställer ifrån: http://www.mapodo.de

.
av sdx
Kollade i dag med verkstaden och dom körde med mobil 1 0-30w och mapodo har den inte sen kan man inte hälla för fin olja i en gammal t4 motor från 03 utan man måste titta på klassningen på oljan
av *pettson*
Fina oljor är fina oljor. Dåliga oljor är dåliga..
När man tror kundpriset speglar oljans kvalitet, då är det dåligt.. Men jag får säga grattis till oljebolagens reklamtrick. Det har ju gått hem.
Det innebär att märket ifråga lyckats i sin *branding* att sälja sitt märke till högstbjudande. Det innebär INTE att alla pengar går till forskning och utveckling, eller kostnader för att ta fram produkten. Vinst marginalen på olja är inte dålig på nåt sätt i nåt led.
Som nån sagt.. alla spec man kan få tag i är försäkringen. Namnet? Ointressant.

Sagt det ett antal ggr förut..
Ditt troliga pris på elf 5w40 exellentium? Runt 600 spänn för 4 liter../ 150kr liter... mitt pris? 30kr liter..
Mobil1 0w30 helsyntet, ditt pris ca 196 kronor litern./ mitt pris.. 29 kronor litern..
Castrol GTX lightec helsyntet ca 192 kronor/ litern. / mitt pris 60kr litern..

Nej jag kommer inte att köpa ut oljor åt nån, jag köper åt mej själv. Varför sticka ut hakan då och säga såna priser? Tja.. vem tror ni får resten av pengarna för oljan? Alltså mellanskillnaden mellan mitt och ditt pris? Inte oljebolaget..
Dom nöjer sej med mitt pris..
Därför är det vanskligt att klassa fin olja, dåligt olja med mera genom att se på märke och pris. Priset speglar INTE ÖVER HUVUDTAGET nånting alls vad gäller oljor, mera än att du får en finare flaska än andra för mera pengar.
Det gäller alltid att matcha oljan för vad du ska ha den till. Priset kommer aldrig att uppväga fel olja för uppgiften.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Frågan är vad som är billigt? Jag köpte en 20L dunk och betalade 1350kr på en båtfirma, hade jag köpt den på en bilverkstad här i stan hade jag fått punga ut med 2000kr, så det lönar sig att leta :wink:

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]