Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kasebon
Hej gott folk! Jag har en fråga angående en generator som suttit på en 740 -87:a. Jag har monterat den på en traktor men får den inte att ladda. Den är inkopplad efter konstens alla regler MEN: På laddregulatorn sitter en kontakt med två stift som jag undrar om dom inte skall anslutas till något i kretsen så att säga, att det är därför den inte laddar. Någon har sagt mej att det inte ska behövas utan att den ska ladda ändå. Vad är stiften/kontakten till för? Den sitter väl inte där utan anledning antar jag?!?!?! :( :cry: :?:
av Rådlös
Laddningsregulator säger du. Har du separat laddningsrelä? En dosa bredvid.

Om du har en "modern" generator med inbyggd regulator, så skall du bara behöva ansluta B+ och 61.
Användarvisningsbild
av isak
är det 2 runda stift på laddnisrelät kan de anslutas till någon form av temperaturvakt som volvo hade placerat i batterihyllan? utan någon som helst kontakt med batteriet som meningen var att övervaka.hade själv en sådan som var bortkopplad av volvo?
ansl- 61 ska du ha över laddkontrollampa så funkar det.
isak
Användarvisningsbild
av len
Generatorn är en trefas växelströmsgenerator. För att likrikta spänningen används ett antal dioder.
Rotorn behöver magnetiseras för att generatorn skall fungera och det är strömmen genom laddningslampan som ser till att generatorn börjar ladda. Så en växelströmsgenerator laddar normalt inte utan fungerande laddningslampa!
För att reglera hur mycket generatorn skall ladda finns en laddningsregulator (typ max 14 V).
Funktionen på laddningsregulatorn går inte att kontrollera på annat sätt än genom provkörning av generatorn. Priset på regulatorn är förhållandevis lågt och enklast att byta på ren chansning.
Lyser inte laddningslampan vid stillastående generator så får man börja med att felsöka tillhörande krets. Men det hoppar jag över hur.
Undersök om laddningslampan är hel, att den har rätt effekt och att den har matning (12V).
Det är relativt enkelt att testa sin lösa generator:.
1. Spänn fast generatorn ordentligt i dess fästöron.
2. Anslut ett en tjock kabel mellan B+ och pluspolen på ett bilbatteri.
3. Koppla en glödlampa på MINST 2W mellan D+ och B+
4. Koppla samman batteriets minuspol med generatorns chassi
5. Sätt lämplig hylsa i borrmaskinen och dra runt generatorn. Varvet bör överstiga 2000 varv.
När generatorn börjar ladda skall glödlampan slockna och man känner tydligt hur det bromsar.
Koppla aldrig loss batterikablarna när motorn går, då kan generatorn skena iväg och ge mycket hög spänning.

B+ = Batteri +
Batteri jord till chassit /karossen
D+ = lampan (känner av att strömriktning är ok och slocknar då)
D1 även till regulator
Men då måste du skriva vad du har för utgångar så blir det lättare att svara
(ni skriver stift "61". Står det inte D1 (D=dynamo))?
Användarvisningsbild
av Nexus
Bara en dum fråga? Är elsystemet på traktorn omgjort från ev tidigare likströmsgenerator till växelströms generator?
Men eftersom du skrev "inkopplad enligt konstens regler" så kan du nog bortse från min spontana fråga :oops:
av Kasebon
Felet avhjälp, det var som vanligt ett skitfel och enkelt avhjälpt: Ny laddregulator (utan stift) och den fungerar som om den vore ny! Tack för alla tips, och som alltid: Börja alltid leta på det enklaste stället :D :D :D
Användarvisningsbild
av len
Härligt, då hade man lite halvrätt dvs byt regulatorn först. (Den är ganska svår att testa). 8)
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]