Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Nu är det ju faktiskt så att det inte bara är Volvo bilar som brinner,även andra märken brinner. Tyvärr är det ju så att media fokuserar VÄLDIGT mycket på just Volvo som brinner, om ngt annat märke brinner är det inte samma uppståndelse.

/Fredrik
av Teemu
påstod inte att Volvo brinner mer än andra bilar, men med tanke på vad en ny bil kostar idag så borde det finnas bättre garantier mot att bilen självantänder och brinner upp. Inte kul med dagens värdeminskningar att ha en bil på tex 2år som brinner upp.
Användarvisningsbild
av Jensen
Man kan ju inte garantera sig mot allting, när det gäller ersättning så brukar försbolagen betala jäkligt bra för att lösa bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Förstod inte artickeln riktigt. har bilarna brunnit nu överhuvud taget? eller har dom ingat annat att skriva om?

Jag tycker det är värre at hus briner, det är ju mycke farligare, mycke värre, för alla ägodelar blir förstörda & framför allt mycke vanligere.
men det får inte lika stora rubriker, varför inte det?
av Teemu
som jag förstod det på artikeln så har V70:an brunnit alldeles nyligen. Och visst är det allvarligare när någons hem brinner ner, men det är rätt allvarligt med bilar med. Tänk bara på alla barn som åker bilar som man kanske inte hinner få ur bilen. Eller kanske inte kan pga att bilens elsystem havererar i branden.
Användarvisningsbild
av Jensen
Självklart så är en bilbrand inget man skulle vilja vara med om,speciellt inte om barnen åker med i bilen.
Men jag kan inte komma på att jag läst det nångång om att nån familj brunnit inne, nån annan som känner till något sånt fall???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Oavsett vilken bil jag än befinner mig i tillsammans med barnen, finns tanken på att jag ijnte ska hinna få ut alla innan bilen står i lågor!

Bilar, liksom TV-apparater och mycket annat kan plötsligt börja brinna.
Det jag kan känna som skrämmande i en bil som min, med ett så avanserat låssystem är att om nu oturen skulle vara framme och bilen låser sig, samtidigt som bilen börjar brinna. Men, detta skulle betyda att branden mer eller mindre startar i lås-data-systemet!

Det jag frågar mig när jag läser artikeln är: vilken årsmodell är det på bilen? Vilken typ av V70? Samt hur är den behandlad (körd) vid brandtillfället och en timme tillbaka?

Var startade branden (och säg nu inte i motorn), utan vad/var i motorn startade branden. Journalister brukar (mig veterligen) ligga på som hökar på brandteknikerna vid en villabrand, för att få veta var branden uppstod och om...varför TV´n började brinna?

Varför är dom inte lika när det gäller bil...förlåt volvobränder (det som det så hjärtligt skrivs om)!? :???:
av Frigge
Dom flesta bilbränder har sitt ursprung i att någon utan rätt utbildning monterat saker i bilen,tex motorvärmare,polisradio osv.
För några år sen var det ett enormt skriveri om en S80 Ambulans som brann upp,anledningen till branden var inte att det var en Volvo utan att någon felaktigt monterat en Kommunikationsradio i bilen. Det finns ganska många troliga brandorsaker i en bil,självklart gäller ju det alla bilmärken. Jag har sett bilar där folk lägger en flaska spolarvätska i motorrummet tex,man kan ju tänka sig vad som händer om den hamnar på fel ställe :roll: .

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Dom flesta bilbränder har sitt ursprung i att någon utan rätt utbildning monterat saker i bilen,tex motorvärmare,polisradio osv.
För några år sen var det ett enormt skriveri om en S80 Ambulans som brann upp,anledningen till branden var inte att det var en Volvo utan att någon felaktigt monterat en Kommunikationsradio i bilen. Det finns ganska många troliga brandorsaker i en bil,självklart gäller ju det alla bilmärken. Jag har sett bilar där folk lägger en flaska spolarvätska i motorrummet tex,man kan ju tänka sig vad som händer om den hamnar på fel ställe :roll: .

/Fredrik
Ja om man kollar noga så är det nässtan alltid kringutrustning (ej orginal) som är orsaken till bränderna.

men hur ofta briner biler nuförtiden, det är ju extremt sällan, annan var det förr med förgasarbilar, eller dom första insprutningarna som kom.

Jag förstår att ni är oroliga föratt det färdas många barn i billar, men det är flera gånger mer barn som sover i hus ! & hus brinner flera gånger mer än bilar & när hus brinner på naten så har man bara tur om man vaknar i tid.

Men som sagt, det säljer bra med lösnummer o skriva om bilar som brinner! (har inte sät bilbranden nån annan stans, är det verkligen en färsk artickel?)
230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]